Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö

Bostadsägare vill anlita ny byggfirma efter flera renoveringsmissar

Elina Blom Westergren
Publicerad 31 mar 20235 kommentarer
En entreprenad för nästan 300 000 kronor har hamnat hos ARN efter upprepade brister.

En bostadsägare i Uppsala har hamnat i konflikt med en byggfirma efter renoveringsmissar i två badrum. Bland annat blev det fel på tätskiktet i ett av badrummen. Bostadsägaren klagade till företaget, som kom tillbaka för att åtgärda felen. Men efter att de satt om klinkerplattorna i halva delen av det större badrummet var det fortfarande bakfall. Felen i det mindre badrummet blev enligt uppgift åtgärdade, men där hittades senare fler fel.

Det förekommer även brister i andra delar av huset där företaget haft till uppgift att renovera. I anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden skriver husägaren:

- Parterna kom överens om att företaget skulle komma tillbaka i slutet av april och göra om golvet i stora badrummet igen. Inte heller det andra försöket lyckades. Det är fortfarande bakfall respektive inget fall på vissa ställen av golvet. Artnova ville komma tillbaka en tredje gång, trots att NN ville anlita en annan firma då han tappat förtroendet för företaget. Linjerna på väggarna är inte raka och korrekta, vilket är ytterligare ett bevis på att arbetet inte är fackmässigt utfört. En garderob är inte färdigmonterad och en liten del av taket i hallen måste målas om.

Medan handläggningen pågick upptäckte bostadsägaren ytterligare brister i arbetet, men då i det lilla badrummet. På grund av detta valde han att göra en besiktning.

Bostadsägaren vill nu få tillbaka de drygt 286 000 kronor han betalat för renoveringen, för att kunna anlita en ny firma samt ersättning för nya klinkerplattor. I denna summa ingår även återbetalning på det som inte slutförts och ersättning för den andra besiktningen. Bostadsägaren har tidigare fått ett prisavdrag på grund av att entreprenören ryckt ut internetkabeln så den fallit av huvudsändaren, en borttappad nyckel samt för att när familjen flyttade in hade de ännu inte blivit klara med renoveringen.

Entreprenören Artnova håller med om att de gjort fel i båda badrummen och sedan åtgärdat felen enligt överenskommelse med NN. De tar även på sig att det efter ny renovering fortfarande fanns felaktigheter i ena badrummet och man planerade att göra om det igen. Dock anser inte Artnova att linjerna är tillräckligt ojämna i badrummet för att fixa till och de vill inte betala kostnaderna för att ett nytt företag ska åtgärda felen, de vill ha en ny möjlighet att göra rätt för sig.

Allmänna Reklamationsnämnden har undersökt bevis från båda parter och anser att Artnova ska få möjlighet att åtgärda misstagen som skett på egen hand men att bostadsägaren ska få ersättning för besiktningskostnaden.

- Att Artnova redan försökt avhjälpa felen utan att lyckas talar emot att företaget ska få ytterligare en chans att åtgärda bristerna. NN har dock begärt ersättning för att göra om badrummet men eftersom utredningen inte ger stöd för att det är fel på tätskiktet är det inte bevisat att det är nödvändigt med så ingripande åtgärder. Nämnden bedömer därför att NN inte har något särskilt skäl att avvisa Artnovas erbjudande om avhjälpande och att företaget bör få en möjlighet till att avhjälpa felen, skriver Allmänna Reklamationsnämnden.

Läs också

  • Badrumsfirma rekommenderas betala tillbaka pengar för renovering
  • Byggföretag renoverade två badrum - bägge blev fel
Svara
Gilla

Kommentarer

5
B
Känns ibland som att det skulle finnas rum för en revisions-gren, fast i bygg och renoverings världen. Tänk vad skönt om en 3:e part skulle kunna granska jobbet
· 3 apr
U
Det måste vara internetvärldens motsvarighet till modermodemet som åsyftas.
· 2 apr
H
Rj45 kabeln lossnat från wifi routern :D
· 2 apr
Visa alla kommentarer

Relaterade forumämnen

  • Skånska Bad i blåsväder igen – badrumsrenovering med mängder av fel

    Artikelkommentarer
  • Tidsgräns för avhjälpning?

    Juridik
  • Hur årgärda dåligt fall

    Badrum
  • Varning om Skrå Bygg & Smide – min erfarenhet och ARN-beslut

    Hantverkare
  • Badrummet i Jönköping (HD-dom)

    Juridik

Mest läst

  • Gula fällkilar av märket Meec Tools

    Jula stoppar farligt trädfällarverktyg

  • Bild på ett tak.

    ARN: Husägaren bör få tillbaka hela takkostnaden

  • Öland

    Bekämpade parkslide framgångsrikt med salt – olagligt

  • Drömhuset revs – då köpte Jerker och Anna timmerstommen och byggde upp det igen

    Drömhuset revs: Då köpte de timmerstommen och byggde upp det igen

  • Larmbolag granskas efter mängder av klagomål

Populära forumämnen

  • Rimlig lön för elektriker?

    El
  • Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum

    Badrum
  • Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare

    Vatten & Avlopp
  • Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket

    Juridik
  • Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?

    El
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.