Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
...
Byggahus.se
VVS & Inomhusklimat
Värme
Solceller

Otovo ska betala tillbaka 97 500 kr till konsumenten efter ett halvår av felkoder

Marlén Eskilsson
Publicerad 15 sep 202533 kommentarer
Du beställer en solcellsanläggning för nästan 100 000 kronor, men den fungerar inte. En konsument kämpade i över ett halvår med felkoder och trasiga kablar. Nu ger ARN honom rätt att häva köpet och rekommenderar att solcellsleverantören betalar tillbaka pengarna.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) beslutade nyligen att en konsument får häva sitt köp av en solcellsanläggning från Otovo AB. Företaget bör hämta tillbaka anläggningen och betala tillbaka pengarna inklusive ränta.

Problemen började direkt

Den 3 maj 2024 beställde en konsument en solcellsanläggning med batterilagring för 97 500 kronor. När montörerna installerade anläggningen den 21 maj upptäckte de direkt att växelriktaren och batteriet inte kunde kommunicera. Trots det satte de upp solpanelerna några dagar senare, utan att testa hela systemet.

När konsumenten slog på anläggningen fick han bara felkoder. Han kontaktade Otovo, som skickade tekniker flera gånger. De bytte kablar och uppdaterade mjukvara, men anläggningen fortsatte att visa nya fel.

Månad efter månad utan fungerande anläggning

I juli, två månader efter köpet, skickade Otovo en faktura trots att anläggningen fortfarande inte fungerade. Konsumenten bestred den, och meddelade att han ville häva avtalet om inget hände. I september försökte underleverantören Sunkraft göra en ny uppdatering, men även den misslyckades.

När 6 månader hade gått stod batteriet fortfarande oanvänt. Konsumenten konstaterade att batterimoduler inte tål att stå urladdade så länge. I november, ett halvår efter installationen, ville han åter häva avtalet och krävde att Otovo skulle hämta anläggningen.

”Det är bara batteriet som krånglar”

Otovo höll inte med. De påstod att bara batteriet hade fel och att resten av anläggningen fungerade. Företaget lovade att beställa en ny batterimodul från tillverkaren Growatt och beklagade att det dragit ut på tiden. Samtidigt avvisade de både konsumentens krav på prisavdrag och hans begäran om att häva köpet.

ARN: Konsumentköplagen ger dig rätt

ARN gör en annan bedömning. När du köper en solcellsanläggning ska den fungera som avtalat. Eftersom anläggningen aldrig har fungerat och felen funnits från början, anser nämnden att det handlar om ett ursprungligt fel.

Konsumentköplagen (2022:260) säger att du har rätt att häva köpet om varan inte fungerar som avtalat och felet är allvarligt. Efter mer än sex månaders misslyckade försök bedömer nämnden att konsumenten hade rätt att sätta stopp.

Nämnden rekommenderar nu Otovo att hämta tillbaka anläggningen, stå för kostnaderna och betala tillbaka pengarna inklusive ränta. Eftersom konsumenten inte haft någon nytta av anläggningen ska han slippa att betala något alls.

En enig nämnd med både bransch- och konsumentrepresentanter stod bakom beslutet. ARN:s beslut går inte att överklaga.

Läs också

  • Lockades av löftet om kök på en dag - nu kräver han hävning
  • Svarta listan – ytterligare 333 oseriösa företag som inte följer ARN:s beslut
Svara
Gilla

Kommentarer

33
M
Ja, glada nyheter, för de har meddelat att de har nått en överenskommelse med kunden där han får behålla hela anläggningen till ett reducerat pris. Så de slippe
· 21d
P
Något nytt?
· 22d
M
Jag har kontakt med dem och ska lägga ut det. Har inte hunnit.
· 13 okt
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Solceller

Mest läst

  • Gula fällkilar av märket Meec Tools

    Jula stoppar farligt trädfällarverktyg

  • Bild på ett tak.

    ARN: Husägaren bör få tillbaka hela takkostnaden

  • Larmbolag granskas efter mängder av klagomål

  • Öland

    Bekämpade parkslide framgångsrikt med salt – olagligt

  • Drömhuset revs – då köpte Jerker och Anna timmerstommen och byggde upp det igen

    Drömhuset revs: Då köpte de timmerstommen och byggde upp det igen

Relaterade forumämnen

  • Otovo ska betala tillbaka 97 500 kr till konsumenten efter ett halvår av felkoder

    Artikelkommentarer
  • Oskickliga hantverkare, ångerrätt enl lag om distansavtal

    Juridik
  • Företag vägrar hämta kaffemaskin, vad göra?

    Juridik
  • Försenad fönsterleverans

    Juridik
  • Försenad leverans

    Information & Feedback

Populära forumämnen

  • Rimlig lön för elektriker?

    El
  • Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum

    Badrum
  • Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare

    Vatten & Avlopp
  • Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket

    Juridik
  • Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?

    El
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.