Otovo ska betala tillbaka 97 500 kr till konsumenten efter ett halvår av felkoder
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) beslutade nyligen att en konsument får häva sitt köp av en solcellsanläggning från Otovo AB. Företaget bör hämta tillbaka anläggningen och betala tillbaka pengarna inklusive ränta.
Problemen började direkt
Den 3 maj 2024 beställde en konsument en solcellsanläggning med batterilagring för 97 500 kronor. När montörerna installerade anläggningen den 21 maj upptäckte de direkt att växelriktaren och batteriet inte kunde kommunicera. Trots det satte de upp solpanelerna några dagar senare, utan att testa hela systemet.
När konsumenten slog på anläggningen fick han bara felkoder. Han kontaktade Otovo, som skickade tekniker flera gånger. De bytte kablar och uppdaterade mjukvara, men anläggningen fortsatte att visa nya fel.
Månad efter månad utan fungerande anläggning
I juli, två månader efter köpet, skickade Otovo en faktura trots att anläggningen fortfarande inte fungerade. Konsumenten bestred den, och meddelade att han ville häva avtalet om inget hände. I september försökte underleverantören Sunkraft göra en ny uppdatering, men även den misslyckades.
När 6 månader hade gått stod batteriet fortfarande oanvänt. Konsumenten konstaterade att batterimoduler inte tål att stå urladdade så länge. I november, ett halvår efter installationen, ville han åter häva avtalet och krävde att Otovo skulle hämta anläggningen.
”Det är bara batteriet som krånglar”
Otovo höll inte med. De påstod att bara batteriet hade fel och att resten av anläggningen fungerade. Företaget lovade att beställa en ny batterimodul från tillverkaren Growatt och beklagade att det dragit ut på tiden. Samtidigt avvisade de både konsumentens krav på prisavdrag och hans begäran om att häva köpet.
ARN: Konsumentköplagen ger dig rätt
ARN gör en annan bedömning. När du köper en solcellsanläggning ska den fungera som avtalat. Eftersom anläggningen aldrig har fungerat och felen funnits från början, anser nämnden att det handlar om ett ursprungligt fel.
Konsumentköplagen (2022:260) säger att du har rätt att häva köpet om varan inte fungerar som avtalat och felet är allvarligt. Efter mer än sex månaders misslyckade försök bedömer nämnden att konsumenten hade rätt att sätta stopp.
Nämnden rekommenderar nu Otovo att hämta tillbaka anläggningen, stå för kostnaderna och betala tillbaka pengarna inklusive ränta. Eftersom konsumenten inte haft någon nytta av anläggningen ska han slippa att betala något alls.
En enig nämnd med både bransch- och konsumentrepresentanter stod bakom beslutet. ARN:s beslut går inte att överklaga.
Kommentarer
33