En något bisarr situation har uppstått för oss vad det gäller en kaffemaskin som serviceföretaget vägrar hämta.
Detta gäller alltså företag och inte mig som privatperson!
Vi har försökt avsluta avtalet redan två gånger tidigare, men då har serviceföretaget dels hävdad att p.g.a. en paus under Covid så har avtalet förlängts med ett år, den andra gången hänvisade firman till att vi sa upp avtalet för sent. Det måste sägas upp 6 månader i förväg och jag missade med två dagar, så då var det förlängt igen på ett år...
Det är inte någon större kostnad, och maskinen har använts en del, men fungerat dåligt och krävt många service'ar. Det sista året har den dock mest stått eftersom när vi ringt efter service har firman alltid ansett att vi har gjort något fel, alternativt inte underhållit/städat maskinen enligt avtal (vilket inte stämmer) och sen kommit med den ena efter den andra idiotiska förklaringen och sen debiterat både framkörning och servicekostnad för reparationen.
Nu har jag dock äntligen, efter en mängd e-mail, många samtal och ett brev äntligen fått bekräftelse på att avtalet är avslutat och löper ut i maj 2024.
Nu har vi tecknat ett nytt avtal på kaffemaskin (med en annan firma förstås) och skulle få den monterad, och bad det andra företaget att hämta sin maskin, och jag meddelade att vi avser att fortsätta betala tills avtalet löpt ut.
Men, nej, de vägrar hämta maskinen och meddelar att vi inte får koppla loss den själva eller flytta på maskinen för då har vi brutit avtalet och de har rätt till skadestånd enligt avtalet.
Jag måste gräva fram avtalet och det finns faktiskt en sådan punkt:
Jag måste ju då ställa frågan, om vi har någon juridiskt kunnig person här; Kan verkligen detta avtalas att ett företag har rätten att kräva "utrymme", alltså mer eller mindre pantsätta, en yta i vårt kontor?
Det är ju en helt absurd situation och de verkligen vägrar att komma efter sin maskin...
Gissningsvis kommer de att försöka med någon variant på att vi sen inte gett dem möjlighet att hämta maskinen när avtalet löper ut så att de kan förlänga avtalet ytterligare ett år.
Vi kommer inte ens åt vattentillförsel för att koppla in den andra maskinen vi beställt eftersom den här stå i vägen.
Vi har försökt avsluta avtalet redan två gånger tidigare, men då har serviceföretaget dels hävdad att p.g.a. en paus under Covid så har avtalet förlängts med ett år, den andra gången hänvisade firman till att vi sa upp avtalet för sent. Det måste sägas upp 6 månader i förväg och jag missade med två dagar, så då var det förlängt igen på ett år...
Det är inte någon större kostnad, och maskinen har använts en del, men fungerat dåligt och krävt många service'ar. Det sista året har den dock mest stått eftersom när vi ringt efter service har firman alltid ansett att vi har gjort något fel, alternativt inte underhållit/städat maskinen enligt avtal (vilket inte stämmer) och sen kommit med den ena efter den andra idiotiska förklaringen och sen debiterat både framkörning och servicekostnad för reparationen.
Nu har jag dock äntligen, efter en mängd e-mail, många samtal och ett brev äntligen fått bekräftelse på att avtalet är avslutat och löper ut i maj 2024.
Nu har vi tecknat ett nytt avtal på kaffemaskin (med en annan firma förstås) och skulle få den monterad, och bad det andra företaget att hämta sin maskin, och jag meddelade att vi avser att fortsätta betala tills avtalet löpt ut.
Men, nej, de vägrar hämta maskinen och meddelar att vi inte får koppla loss den själva eller flytta på maskinen för då har vi brutit avtalet och de har rätt till skadestånd enligt avtalet.
Jag måste ju då ställa frågan, om vi har någon juridiskt kunnig person här; Kan verkligen detta avtalas att ett företag har rätten att kräva "utrymme", alltså mer eller mindre pantsätta, en yta i vårt kontor?
Det är ju en helt absurd situation och de verkligen vägrar att komma efter sin maskin...
Gissningsvis kommer de att försöka med någon variant på att vi sen inte gett dem möjlighet att hämta maskinen när avtalet löper ut så att de kan förlänga avtalet ytterligare ett år.
Vi kommer inte ens åt vattentillförsel för att koppla in den andra maskinen vi beställt eftersom den här stå i vägen.
Redigerat:
Vilket skadestånd handlar det om ifall ni flyttar maskinen en halvmeter? Jag antar att det värsta som kan hända är att de hävdar att maskinen gått sönder när ni flyttade på den så att ni blir ersättningsskyldiga för reparation? Eller finns det tydligare reglerat i avtalet?
Vilka muppar! Självklart kan ni koppla ur den, se till att någon kunnig person gör det. Om ni inte skadar maskinen kan de inte kräva skadestånd. Varna gärna andra företag för denna unkna firma.anders07 skrev:
En något bisarr situation har uppstått för oss vad det gäller en kaffemaskin som serviceföretaget vägrar hämta.
Tittar man på avtalet finns det en klausul för eventualiteter där vi som kund "bryter" avtalet och då gäller det att vi måste betala resterande månadsavgifter. Det har vi ju redan sagt att vi ska göra, så det är i sig inget problem.useless skrev:
Sen finns det en skrivelse som följer:
De har sagt i telefonen att om vi "torrlägger" maskinen skadas den och vi kommer att krävas på skadestånd.
En snabb Googling visar att maskinen kostar runt 45 tusen ny...
Jo, det skulle jag gärna göra, och jag är ju utbildad elmaskinist i grunden så koppla loss en kaffemaskin klarar jag av...Jonatan79 skrev:
Problemet då är att firman har varnat oss för att "torrlägga" maskinen för då blir det skadestånd...
Kan du dra en fuling och säga att ni ska bygga om lokalen där maskinen står och att de måste flytta på den?
Eller att ni ska flytta lokal?
Alternativt att ni vill ha den flyttad inom er lokal?
och sätta ganska snäva tid för detta, och gör de inte detta så gör ni det själva. Då de börjar kosta med byggare, flyttgubbar eller liknande.
och sätta ganska snäva tid för detta, och gör de inte detta så gör ni det själva. Då de börjar kosta med byggare, flyttgubbar eller liknande.
Låter märkligt. Prata med de som ska koppla in den nya maskinen, de kanske vet mer. Annars kan ni väl ställa den gamla bredvid den nya och koppla in båda med en t-koppling.anders07 skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Då det varit problem med maskinen tidigare / konstant så är det en utomordentligt dålig ide att plocka loss den själv . Då sitter du ju i knät på kaffefirman . Dom säger ju såklart att du tagit sönder den och så får du betala för en ny maskin.
Frågan är väl varför dom vägrar att hämta maskinen.
Om dom får på pränt att du har för avsikt att betala avtalet tills det går ut så finns det inga skäl till att inte hämta maskinen.
Frågan är väl varför dom vägrar att hämta maskinen.
Om dom får på pränt att du har för avsikt att betala avtalet tills det går ut så finns det inga skäl till att inte hämta maskinen.
Tack för tipset, men jag har försökt med alla möjliga varianter redan... Jag har även erbjudit dem att vi betalar för deras "service" när de hämtar maskinen.T tobben87 skrev:Kan du dra en fuling och säga att ni ska bygga om lokalen där maskinen står och att de måste flytta på den?
Det är väl så här de gör "business", de väntar väl på att vi ska flytta eller röra maskinen och sen skickar de en faktura med hänvisning till klausuler i avtalet.
Jag vill inte ge dem möjligheten att klämma oss på mer pengar, de har redan fått mer än tillräckligt baserat på deras kassa service.
Att tillfälligt koppla ur maskin från både vatten och el måste givetvis kunna gå under löpande underhåll.
Går det inte bara att flytta eländet till ett annat ställa som möjliggör installation av nya maskinen samtidigt som den gamla kopplas på vatten/el lite tillfället samtidigt som den står och samlar damm?
Går det inte bara att flytta eländet till ett annat ställa som möjliggör installation av nya maskinen samtidigt som den gamla kopplas på vatten/el lite tillfället samtidigt som den står och samlar damm?
Precis, jag vill bli av med den omgående, men de säger att de hämtar den när avtalet löper ut.VLJ skrev:
Som sagt så är jag rätt säker på att de då försöker hitta på någon orsak till att förlänga avtalet...
Jonatan79 skrev:
Problemet är ju att vi inte kommer åt vattenkopplingen utan att koppla ur och flytta på befintlig maskin, och det kommer de ju då att se att vi har flyttat på den.M myrstack skrev:Att tillfälligt koppla ur maskin från både vatten och el måste givetvis kunna gå under löpande underhåll.
Enligt avtalet har vi inte rätt att ens flytta på maskinen utan skriftligt godkännande.
Löjligt! Bara att flytta på den. Om den fungerar när de ska hämta den har de inget att komma medanders07 skrev: