N NordBo skrev:
Intressant!

Jobbar du med relaterat eller är duktig på maskinerna så att du kan undvika grisen i säcken eller har du chansat etc?
Hur länge tänkte du ha den?
Vad fick du ge och hur mycket räknar du med att behöva lägga på underhåll och värdeminskning?
Tänker nog att jag ska ha den under hela nästa år i alla fall.

• Gilla
NordBo
  • Laddar…
Har försökt mig på lite hjärt och lungräddning på min häck som jag misskött
20260713_201529.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20260713_201555.jpg
Skapa konto

Ska bygga murar även där för att slippa sköta en slänt. Har lagt ner en droppslang nu också.

Plockat vidare med muren och sett ett proffs stå på tå med grävmaskinen. 🤣

20260713_202242.jpg
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Bra jobbat 👊

• Älska
Visionären
  • Laddar…
Ser lite brutalt ut med stenmurarna för stunden, kommer nog bli superbra när det är lite gräs nedanför.
Blir det som gångar på nivåerna så man kan gå längs med?

Ser ut som en avenbokshäck?
Vi har planterat en del på vår tomt och mina bästa tips är;
-Håll ogräs borta runt omkring den.
-Tryck ned stående bambupinnar vid varje planta.
-Sätt upp längsgående bambupinnar på mitten.
-Grenar som växer längs med häcken, sno/fläta dem runt plantorna i sig. Grenarna som växer utåt beskär du. Då får du en mycket tätare häck.

De sista tre tipsen om du vill ha en mer rak och strikt häck istället för mer vildvuxen.

• Gilla
Visionären
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Ser lite brutalt ut med stenmurarna för stunden, kommer nog bli superbra när det är lite gräs nedanför.
Blir det som gångar på nivåerna så man kan gå längs med?

Ser ut som en avenbokshäck?
Vi har planterat en del på vår tomt och mina bästa tips är;
-Håll ogräs borta runt omkring den.
-Tryck ned stående bambupinnar vid varje planta.
-Sätt upp längsgående bambupinnar på mitten.
-Grenar som växer längs med häcken, sno/fläta dem runt plantorna i sig. Grenarna som växer utåt beskär du. Då får du en mycket tätare häck.

De sista tre tipsen om du vill ha en mer rak och strikt häck istället för mer vildvuxen.
Ja jag håller med, tror det blir lite mjukare om man får gräs där och kanske ett trädeck eller något ovanför som mjukar upp lite grann. Tror också det blir bättre när man får pusslat i alla småsten så dom uppfattas som raka etager. Ja det kommer gå att gå där men jag vet faktiskt inte vad jag ska göra med dom än. Går ju odla saker men är orolig att det kommer bli massa skötsel. Det är fyllt bakom och mellan alla stenrade med sten utan nolla i, så "borde" ju inte växa i det kan man tycka när det inte finns varken jord eller nolla.

Hur menar du med längstgående bambupinnar på mitten?
Vågar man beskära såhär års eller ska jag vänta tills nästa år?

Jag är lite inne på att trycka ner några stolpar och spänna upp ett snöre och binda plantorna i, för nu börjar mina bambupinnar bli lite korta tycker jag.

Visionären Visionären skrev:
Ja jag håller med, tror det blir lite mjukare om man får gräs där och kanske ett trädeck eller något ovanför som mjukar upp lite grann. Tror också det blir bättre när man får pusslat i alla småsten så dom uppfattas som raka etager. Ja det kommer gå att gå där men jag vet faktiskt inte vad jag ska göra med dom än. Går ju odla saker men är orolig att det kommer bli massa skötsel. Det är fyllt bakom och mellan alla stenrade med sten utan nolla i, så "borde" ju inte växa i det kan man tycka när det inte finns varken jord eller nolla.
Du hade kunnat peta i lite växter som föredrar mager jord, typ:
  • backtimjan, sprider sig själv och är fin
  • lavender
  • rosmarin
  • oregano
  • salvia
Samtliga är ätbara och såg du hade en grill ståendes där uppe, gött med lite örter nära till grillfesten. :) Sen finns det gott om roliga saker att peta ner som kanske inte är lika goda att äta, men allt från sedum-familjen är fint.

• Gilla
Visionären och 1 till
  • Laddar…
Visionären Visionären skrev:

Hur menar du med längstgående bambupinnar på mitten?
Vågar man beskära såhär års eller ska jag vänta tills nästa år?

Jag är lite inne på att trycka ner några stolpar och spänna upp ett snöre och binda plantorna i, för nu börjar mina bambupinnar bli lite korta tycker jag.
en stående pinne vid varje planta och sedan liggande pinnar på mitten som du tex stripear/binder fast i de stående pinnarna.
Då får du något som häller isär plantorna så de växer jämnare.

Jag brukar klippa runt midsommar och i augusti beroende på hur mycket den vuxit.

• IMG_0376.png
    Skapa konto
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
en stående pinne vid varje planta och sedan liggande pinnar på mitten som du tex stripear/binder fast i de stående pinnarna.
Då får du något som häller isär plantorna så de växer jämnare.

Jag brukar klippa runt midsommar och i augusti beroende på hur mycket den vuxit.
Alright nu fattar jag! Tack, ska ta med mig den! :)

Regnat bra i helgen, så framsidan är nog inte att tänka på att gräva nu, så kämpat lite på baksidan idag. Ett hiskeligt plockande blir det med alla stenar. Klart att någon som jobbar med det, gör det snyggare, men utan gripklo och med de stenen jag har så får jag vara nöjd med detta tänker jag. 20260720_183621.jpg
Skapa konto

Tror inte att detta berget kommer räcka heller tyvärr. Behöver nog 2 lass till 😅

• Gilla
Putte G... och 7 till
  • Laddar…
Det börjar hända lite i allafall, mycket småplock kvar och hela långsidan men det börjar påminna om en trädgård i alla fall.

20260807_183734.jpg
Skapa konto
20260807_183704.jpg
Skapa konto

Har fått meka lite med grävaren men det går på nöjeskontot. Bytte rörtätningarna till bränsleledningarna och en fjäder till schaktbladet. Började läcka motorolja. En o-ring till en hydraulslang också!

Några 100 lappar och två timmars jobb kanske.

• Gilla
Putte G... och 5 till
  • Laddar…
Nu gick startmotorn istället 😂😂😂
Hela lagret till armaturen var sprucket och saknade kulor.

20260819_102611.jpg
Skapa konto
20260818_181309.jpg
Skapa konto

Vi testade att bara byta till ett abec7 kullager och det verkar som det fungerade. 🥳🥳🥳

20260819_112708.jpg
Skapa konto

Nu är det mesta i ordning på "framsidan" så blir tilll att så gräs och bara ladda inför nästa säsong.

20260812_173020.jpg
Skapa konto

20260812_172936.jpg
Skapa konto

Har fått byggt en serpentinbacke ner, kan säkert bli några steg eller grus eller något där sen, men det blir nästa års projekt.

20260812_173058.jpg
Skapa konto

20260812_172929.jpg
Skapa konto

Blir en odling på vänstersidan ner. Har bett AI om hjälp, och fått tipset om blodlönn och blodfläder.

1786641999704.png
Skapa konto

• 20260812_173004.jpg
    Skapa konto
  • 20260812_172924.jpg
    Skapa konto
  • 20260812_172954.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Ursviken och 15 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.