Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
...
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Juridik
Kåseri

Om ofantliga försvårare

Claes Blåe
Uppdaterad 25 maj 20226 kommentarer
Detta tilldrog sig för många år sedan vid den tiden när det fanns en tingsrätt i varje skånsk småstad.
Kvart i fem på en fredagseftermiddag…

Kvart i fem på en fredagseftermiddag… Foto: Al Liwaa

Då liksom nu benämndes chefen på en tingsrätt för lagman, och på den här sydskånska tingsrätten var lagmannen en bestämd karl som inte direkt var känd för att beundra advokater.

Vid en huvudförhandling i ett brottmål vid den tingsrätten var vi två offentliga försvarare som hade var sin olycklig klient att försvara. Förhandlingen drog ut på tiden, vittnena var många och åklagaren onödigt långrandig, tycktes det mig.

Det var dags för avslutande pläderingar och åklagaren pläderade som vanligt först. Därefter var det min tur och eftersom ordförandena i domstolarna, till skillnad från nämndemännen, var gediget rättsutbildade, brukade jag inte ha för vana att plåga rätten med att upprepa det som varje vittne sagt. Jag förväntade mig ju att rätten uppfattat och antecknat det vittnena berättat.

Detta synsätt delades inte av min kollega, som pläderade sist. Han drog igång med att säga:

– Först hörde vi det vittnet berätta, och sedan hörde vi det andra vittnet framföra, och så vidare...

Jag tittade på lagmannen under pläderingen och han verkade håglöst blicka ner i papperen, med huvudet tungt vilande i högerhanden.

Pang! Alla i salen hoppade till vid det höga ljudet. Lagmannen sträckte på sig. Han hade tydligen nickat till och slagit pannan i bordet med en smäll. Han fann sig dock snabbt i situationen och tog uppenbart uttråkad till orda:

– Advokaten, advokaten... Klockan är kvart i fem en fredagseftermiddag. Måste vi sitta här och lyssna på detta? Kan vi inte bara få gå hem?

Kollegan som endast var halvvägs in i sin plädering mumlade förläget fram några slutord och därefter gick vi alla, vissa av oss småleende, hem och tog helg.

Läs också

  • Advokaten som ”gängade sig”
  • Om att stilfullt såga advokater
Svara
Gilla

Kommentarer

6
H
Även om du kanske har rätt i sak (jag håller i alla fall i viss omfattning med), är det ett konstigt artikelkommentar. Är det inte bättre att starta en egen tr
· 30 maj
L
Många fastighetsägare med enskilda avlopp har tyvärr blivit varse att rättssäkerheten i Sverige är en chimär. Havs-och Vattenmyndigheten bedriver klappjakt på d
· 26 maj
C
Pinsamt och hur är rättssäkerheten med ett sådant beteende...
· 25 maj
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Kåseri

Relaterade forumämnen

  • Polisen som ljög i Hedinfallet slipper påföljd eftersom gärningen bedöms som ringa tjänstefel – någo

    Juridik
  • Jag begriper inte detta förfarande.

    Övrigt Off Topic
  • Droppande ljud i väggen - orsak?

    Vatten & Avlopp
  • Efter att ha bytt till dubbelhandfat kluckar avloppet

    Vatten & Avlopp
  • Blä för vägglöss

    Övrigt Off Topic

Mest läst

  • Hus och Charlotte

    Allt du får bygga utan bygglov - men se upp för de här fällorna

  • Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl

    Nya soplagen väcker protester: så påverkas ditt hushåll

  • Villor i Solna

    Kartläggning: I Solna går 41 procent av inkomsten till bolånet

  • Enkel dörr

    Bygghemma: “Kunden har handlat i ond tro”

  • Utredning: "Viljan att bygga hus saknas"

    Utredning: "Viljan att bygga hus saknas"

Populära forumämnen

  • Granne håller på med nåt på vår gemensamma tomtgräns.

    Tomter
  • Ser den här plintgrunden fackmässigt utförd ut?

    Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
  • Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl

    Artikelkommentarer
  • Gå emot beslut från ARN?

    Juridik
  • ”Hona-hona” vattenslang, finns det?

    Trädgård allmänt
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.