Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
...
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Ekonomi
Bolån

Nordea ska ersätta offer för bankbedrägeri med 218 000 kr - annars blir de svartlistade

Marlén Eskilsson
Publicerad 8 maj 202494 kommentarer
Ett fall där bedragare lyckats dra 230 000 kr från en konsuments bankkonto har avgjorts i Allmänna reklamationsnämnden. Nämnden beslutade delvis till konsumentens fördel och om Nordea inte följer nämndens rekommendation kommer de att hamna på Svarta listan.

Under april månad avgjordes ett fall i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) där Nordea Bank rekommenderas att ersätta konsumenten med 218 000 kr, efter att hans fru som är medanvändare på bankkontot lurats att skaffa nytt bankid och använda det vid flera tillfällen så att bedragarna kunde dra stora belopp från hans bankkonto.

Så kunde bedragarna hämta ut 230 000 kr från bankkontot

Bedrägeriet gick till som följer: Frun hade fått ett sms med information om att hon gjort ett kortköp på 700 kr www.ovhcloud.com och att hon skulle ringa ett visst nummer om det inte var hon som genomfört köpet. Hon ringde då numret och kom till det hon uppfattade som Nordeas kundtjänst, där hon fick samma meddelande som fått när hon var i kontakt med dem några dagar tidigare.

Personen som utgav sig komma från Nordea kundtjänst informerade om att någon obehörig försökt handla på hennes kontokort, att kortet behövde spärras och ett nytt skulle skickas ut och därför behövde adressen kontrolleras. Adressen som hon läste upp stämde dock inte. “Kundtjänst” “upptäckte” då att någon obehörig varit inloggad med fruns mobila bankid, och varit inne och ändrat adressen. Därför behövde hennes mobila bankid spärras och ett nytt ordnas. Frun blev då omkopplad till “bedrägerienheten” som bad frun ladda  ner en app “AnyDesk”* från Appstore och sedan beställa ett nytt bankid i sin primära bank Swedbank. 

Sedan blev hon ombedd att öppna AnyDesk-appen och ange den kod som kom upp i appen för att säkerställa att det nya bankid:t bara skulle fungera på hennes telefon. Innan samtalet avslutades blev honom ombedd att vänta i 24 timmar innan hon använde det nya bankid:t för att säkerställa att det inte spärrades av banken. 

När hustrun dagen efter skulle använda det nya bankid:t och det inte fungerade, blev hon misstänksam och såg att obehöriga transaktioner genomförts på hennes bankkonto. Och tio dagar senare såg konsumenten att 230 000 kr olovligen dragits från hans och hans bröders gemensamma bankkonto.
*AnyDesk är ett program som används för fjärrstyrning och skärmdelning.

Bankens svar

Nordea menar att telefonnumret konsumentens fru hade ringt upp inte tillhörde Nordea och att hon enkelt hade kunnat kontrollera numret och borde ha reagerat på att det inte liknade det nummer hon brukade ringa. Nordea anser också att hon borde ha reagerat på det underliga tillvägagångssättet att ladda ner nytt bankid hos Swedbank. Sammantaget anser Nordea att hans fru agerat oaktsamt och särskilt klandervärt och att banken inte har någon ersättningsskydighet.

Så resonerade ARN när de fattade beslutet

Nämnden lämnar en lång motivering till sitt beslut. I lagen om betaltjänster (2010:751) finns regler om obehöriga transaktioner, där huvudregeln är att banken ska återställa kontot till den ställning det skulle ha haft om inte den obehöriga transaktionen ägt rum. Dock gäller undantag om konsumenten inte skyddat sina behörighetsfunktioner såsom koder mm. Har man inte gjort det är man ansvarig upp till 400 kr, såvida man inte agerat grovt oaktsamt då det istället är upp till 12 000 kr man är ansvarig för. Sedan finns ytterligare en nivå där man kan anses ha agerat särskilt klandervärt, då kontohavaren själv får stå för hela förlusten. Det är banken som har bevisbördan för att kontohavaren har agerat grovt oaktsamt eller särskilt klandervärt.

Nämnden pekar på att det sms som konsumentens fru hade fått inte hade en utformning eller ett innehåll som kunde tala för att hon insåg att det kunde röra sig om ett bedrägeri. Det hamnade i samma tråd som tidigare meddelanden från banken, vilket talar för att hon inte förstod att det var bedrägeri. Nämnden tycker inte heller att det är osannolikt att det framstod som rimligt för konsumentens fru att hon skulle ladda ner ett program för fjärrstyrning för att få hjälp med att ladda ner tredjepartsprogram som används för fjärrstyrning och skärmdelning. 

Sammantaget gör man bedömningen att de omständigheter som kommit fram inte ger tillräcklig bevisning för att konsumentens fru var medveten om att hon gav en obehörig person tillgång till sitt bankid eller att hon insåg att det fanns risk för obehöriga transaktioner. Därför kan hon inte anses ha agerat särskilt klandervärt.

Däremot anser nämnden att hustrun har agerat grovt oaktsamt eftersom hon fick ett varningsmeddelande som hon inte reagerade på när hon skulle ladda ner nytt bankid. Om hon hade tagit del av detta tydliga kortfattade meddelande skulle hon ha förstått att det fanns risk för obehöriga transaktioner. 

Därför är konsumentens ansvar 12 000 kr och Nordea Bank rekommenderas att ersätta konsumenten med resten av förlusten på 218 000 kr som de obehöriga transaktionerna orsakade. 

På Allmänna reklamationsnämnden var det justitierådet Svante O. Johansson, Jessie Cargill-Ek från Svenska bankföreningen, Britten Lagerkvist Tranströmer från Sveriges konsumenter, Kristina Axelsson från Konsumentvägledarnas förening och Johan Blomqvist från Svenska bankföreningen som gick igenom fallet och fattade beslutet. Föredragande jurist var Embla McKiernan.

Läs också

  • Lockades av löftet om kök på en dag - nu kräver han hävning
  • Frågor och svar om tvist
Svara
Gilla

Kommentarer

94
K
Ja.
· 13 maj
L
Var det idag bankerna skulle upp och träffa finansministern? Bedrägerier liknande dessa uppgick till 5,8 miljrder - om det nu var förra året - hörde bara nyhete
· 13 maj
A
Har inga som behövt bli omyndiga. Inte ens farmor som blev 93 och klarade sig helt utan hjälp. Eller du menar att hon skulle bli påtvingad hjälp för att du tyc
· 12 maj
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Bolån
Ekonomi

Mest läst

  • Gula fällkilar av märket Meec Tools

    Jula stoppar farligt trädfällarverktyg

  • Bild på ett tak.

    ARN: Husägaren bör få tillbaka hela takkostnaden

  • Larmbolag granskas efter mängder av klagomål

  • Öland

    Bekämpade parkslide framgångsrikt med salt – olagligt

  • Drömhuset revs – då köpte Jerker och Anna timmerstommen och byggde upp det igen

    Drömhuset revs: Då köpte de timmerstommen och byggde upp det igen

Populära forumämnen

  • Rimlig lön för elektriker?

    El
  • Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum

    Badrum
  • Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare

    Vatten & Avlopp
  • Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket

    Juridik
  • Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?

    El

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,54

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.