Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Juridik

Lockades av löftet om kök på en dag - nu kräver han hävning

Marlén Eskilsson
Publicerad 6 nov 202416 kommentarer
Företaget Härjedalskök som lovar kunderna ett nytt kök på mindre än en dag, har tagits till Allmänna reklamationsnämnden av en besviken konsument.

När något låter för bra för att vara sant, är det också oftast det. Det fick en konsument erfara som anlitade Härjedalskök, ett företag som tillverkar köksluckor till befintliga kök. De annonserar bland annat i sökmotorer om “Nytt kök - Köksförnyelse på bara en dag” och  skriver på sin hemsida “Få ett nytt kök på mindre än en dag med Sveriges hållbaraste metod för köksrenovering. Härjedalsmetoden.” 

Konsumenten som nappade på erbjudandet har nu anmält företaget till Allmänna reklamationsnämnden och begärt hävning av köpet. Härjedalskök gav honom löfte om installation av nya luckor en dag vecka 27, men fick installationen av luckorna först vecka 46 med tre inmätningar, massor av fel och montering vid tre olika tillfällen. Köket är nu visserligen klart, men han menar att han inte fick det han köpte, dvs kök på bara en dag. Han anser att Härjedalskök har gjort sig skyldiga till grovt avtalsbrott och vill häva köpet. Han uppger också i sitt krav till ARN att han dessutom fick kontakta företaget väldigt många gånger innan de tog sitt ansvar.

Härjedalskök har gått med på att ersätta konsumenten med 10 000 kr, men motsätter sig att häva köpet.

Så resonerar Allmänna reklamationsnämnden

Det är konsumentköplagen (KKL) som är tillämplig i det här fallet. KKL säger att en vara är felaktig om den inte motsvarar det som anges i köpeavtalet (4 kap. 1 §). Den är också felaktig om den inte uppfyller de krav som en köpare kan förväntas ha på varor av samma slag (4 kap. 2 §). Det kan till exempel då handla om brister i hållbarhet, material eller funktion. Det ligger på köparen att bevisa att det är fel på varan.

Men det här handlar främst om dröjsmål. Näringsidkaren är i dröjsmål om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent, och detta inte beror på konsumenten eller något förhållande på hans eller hennes sida (3 kap. 1 §). Konsumenten får kräva ersättning för den skada han eller hon lider genom att näringsidkaren är i dröjsmål (3 kap. 2 § och 6 kap. 1 §). Konsumenten kan också ha rätt att under vissa förutsättningar häva köpet (3 kap. 5 §). Däremot finns inte någon rätt till prisavdrag enligt KKL vid dröjsmål med en leverans.

Nämnden konstaterar att de handlingar som konsumenten hade skickat in till ARN inte bevisar att det faktiskt är något fel på köket eller att dröjsmålet skulle ge honom rätt att häva köpet. Han har inte heller bevisat att han drabbats av en ekonomisk skada till följd av dröjsmålet som skulle ge honom rätt till skadestånd utöver de 10 000 kr som företaget har gått med på att betala.

Beslutet fattades av Per Sundberg (f.d. lagman) ordförande, samt Kjell Moëll och Hans-Ove Norén från Företagarna, Malin Brandt och Cecilia Collin från Konsumentvägledarnas förening. Föredragande jurist var Elin Envall.

Läs också

  • Fick fel vara men företaget vill inte ta på sig ansvaret
  • ARN till Bauhaus: Ta bort den spruckna bänkskivan och installera en ny
Svara
Gilla

Kommentarer

16
J
Vår erfarenhet av Härjedalskök är bra skräddarsydda luckor, bra monterat - men problematisk kommunikation och logistik, Inte mycket fungerade som det skulle med
· 7 nov
T
Kan ju tycka att man inte ostraffat ska få komma med sådana löften och sedan skita i det. Å andra sidan borde kunden klagat tidigare. Vilket den kanske gjorde,
· 7 nov
K
VIlken ickenyhet. Helt rätt bedömning av ARN. Om hastigheten av leverans av kök var det viktiga för kund så fanns det rätt många dagar att häva köpet efter att
· 7 nov
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Juridik

Senaste från startsidan

  • Baseco Nalo 15 kvm friggebod och en Ecoflow Delta 2

    Projekt: Solceller och powerstation i friggeboden

  • Källare

    Quiz: Kan du lägga grund?

  • Test julgransfot – julgransfot bäst i test

    Test: Bästa julgransfoten

  • Larmbolag granskas efter mängder av klagomål

  • Gula fällkilar av märket Meec Tools

    Jula stoppar farligt trädfällarverktyg

Mest läst

  • Gula fällkilar av märket Meec Tools

    Jula stoppar farligt trädfällarverktyg

  • Bild på ett tak.

    ARN: Husägaren bör få tillbaka hela takkostnaden

  • Larmbolag granskas efter mängder av klagomål

  • Öland

    Bekämpade parkslide framgångsrikt med salt – olagligt

  • Drömhuset revs – då köpte Jerker och Anna timmerstommen och byggde upp det igen

    Drömhuset revs: Då köpte de timmerstommen och byggde upp det igen

Populära forumämnen

  • Rimlig lön för elektriker?

    El
  • Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum

    Badrum
  • Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare

    Vatten & Avlopp
  • Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket

    Juridik
  • Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?

    El
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.