Byggahus.se
Unikt namn
Potentiellt en mycket god nyhet för andra som blivit utsatta för bedrägerier.

Nytt bankid + efterföljande transaktioner borde verkligen trigga bankens interna larmsystem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Att skapa ett bankid åt en bedragare borde väl anses särskilt klandervärt anser jag.
Kommer banker framöver kräva att endast egna utfärdade bankid gäller framöver. Eller kommer det införas extra säkehetslager vid skapande av nya bankid.
 
  • Gilla
Freiherren och 14 till
  • Laddar…
Mats-S
Svara inte på okända nummer är den enkla regeln, punkt slut!
Är det något viktigt så lämnar uppringaren alltid ett meddelande, punkt slut!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
Konsumenten har ju gjort alla tänkbara fel.

Fruktansvärt att vi ska behöva betala för dessa misstag.
 
  • Gilla
Freiherren och 15 till
  • Laddar…
"Hej, vi är Nordeas säkerhetsavdelning, du måste skaffa ett Bank-ID på Swedbank 😆😮
 
  • Gilla
  • Haha
Freiherren och 3 till
  • Laddar…
Bra att bankerna får lite press på sig att göra "internetbanken" säkrare..

Eller så får dom helt enkelt införa IQ test för att få mobilt bankID..
 
  • Gilla
Fransroland och 4 till
  • Laddar…
Nu ska jag stämma den som tillverkade min plånbok.

Jag kan ju ta fram, öppna och plocka fram pengar till bedragare ur den. Hur kan det vara tillåtet?

Ersätt mig! Jag har ju inte gjort något fel!
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det är lätt att skylla på offret.

Men Nordea skulle kunna upptäcka och ifrågasätta den här typen av avvikande transaktion (nytt bankid, antagligen på annan ort + större transaktion till ny mottagare), samt ta mänsklig kontakt (ej lättfejkade sms) med kunden för att verifiera avsikten.

När det även kostar pengar för Nordea att kunden blir bedragen så finns det större incitament att arbeta åt det hållet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är lätt att skylla på offret.

Men Nordea skulle kunna upptäcka och ifrågasätta den här typen av avvikande transaktion (nytt bankid, antagligen på annan ort + större transaktion till ny mottagare), samt ta mänsklig kontakt (ej lättfejkade sms) med kunden för att verifiera avsikten.

När det även kostar pengar för Nordea att kunden blir bedragen så finns det större incitament att arbeta åt det hållet.
Kommer resultera i mer överförmynderi(är det ens ett riktigt ord?) från bankerna, vilket gör att vi kommer få än mer problem med att hantera våra pengar och bankärenden.

Jag är av åsikten att är man så otroligt korkad att man går på dessa grejer får man fan stå sitt kast!

Ingen människa kan ha missat att dessa bedrägerier har skjutit i höjden, står ju i tidningen hela tiden och man får meddelanden på internetbanken om detta!

Så behövs inte mer kontroll mer att man kanske ska börja omyndighetsförklara folk i lite större utsträckning och dra in deras privilegier
 
  • Gilla
Lilllen och 10 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är lätt att skylla på offret.

Men Nordea skulle kunna upptäcka och ifrågasätta den här typen av avvikande transaktion (nytt bankid, antagligen på annan ort + större transaktion till ny mottagare), samt ta mänsklig kontakt (ej lättfejkade sms) med kunden för att verifiera avsikten.

När det även kostar pengar för Nordea att kunden blir bedragen så finns det större incitament att arbeta åt det hållet.
Alla som tex köper begagnad bil ska alltså banken ringa upp eftersom du registrerar en större transaktion till ny mottagare.

Det är väl oftast till nya mottagare man har större belopp...

När jag tömde ett konto på mångmiljonbelopp till ny mottagare så ringde mottagande bank upp direkt och undrade varifrån pengarna kom.

Banken som blev tömd på varenda öre gjorde inget.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Svara inte på okända nummer är den enkla regeln, punkt slut!
Är det något viktigt så lämnar uppringaren alltid ett meddelande, punkt slut!
Nej, så enkelt är inte livet.
Men sunt förnuft, t ex att inte ge bort den delen i en autentisering som man vet men inte finns nedtecknad, t ex den personliga koden, är ju normalt.
På samma sätt som man inte ger bort sin husnyckel eller pinkod till sitt bankkort.

Att sluta svara i telefon är bara dumt. Många myndigheter och t ex vården ringer från okända nummer.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Mats-S
Verkar som om samhället mer och mer drar åt att Individuella skyldigheter inte existerar, Individen har endast rättigheter snart.
Staten och företagen ska ta allt ansvar för att säkerställa att individens kravlösa leverne kan uprätthållas.

Helt jädra sjukt, domen är totalt förkastlig. Är man så nollad att man inte lyckats ta åt sig all DAGLIG info ang bedrägerier med bankID, då ska man fasen inte få förfoga över ett bankID 😡
Alternativt får man införa skriftliga prov på hantering av BankID innan man tilldelas det, helt sjukt att det ens ska behövas i dagens upplysta samhälle ...
 
  • Gilla
Talskog och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
P Pligg85 skrev:
Alla som tex köper begagnad bil ska alltså banken ringa upp eftersom du registrerar en större transaktion till ny mottagare.

Det är väl oftast till nya mottagare man har större belopp...

När jag tömde ett konto på mångmiljonbelopp till ny mottagare så ringde mottagande bank upp direkt och undrade varifrån pengarna kom.

Banken som blev tömd på varenda öre gjorde inget.
Du förde över till ditt egna konto eftersom nya banken kunde ringa dig? Bankerna kanske pratade med varandra först, eller så gjorde de inte det.

Men alla bankid login geostämplas.
Så jag tänker att det inte kan vara SÅ stor volym kunder som först begär ut nya bankidn från gissningsvis nya geografiska lokationer, som tätt efteråt gör större transaktioner.

Eller så beter sig standardkunden så helatiden och banken sitter med den tunga bördan att ringa hundratals potentiella bilköpare varje dag.

Gissningsvis anmäls många bedrägerier till banken och det finns gott statistikt material att analysera för att identifiera hur standardbedragaren beter sig.

Banken som har hela avdelningar fulla med proffs borde absolut med maskinhjälp kunna hitta avvikande mönster/risk transaktioner och agera proaktivt.

Om detta inte görs... så måste viljan saknas?

Eller kanske är det bara för hög kostnad när man istället kan skjuta över allt ansvar på kunden?

Jag tycker bara att banken borde jobba bättre med att skydda våra pengar. Det är på tok för många som blir bedragen.
 
  • Gilla
StenQL och 8 till
  • Laddar…
Om man läser artikeln så kan man ju anse att konsumenten borde stå för bedrägeriet. Dock så har ju säkerheten i bankid inte varit solid under dess existens. Förut kunde man ju logga in på någons konto utan att scanna av en QR-kod. Jag är säker på att det finns mer saker man kan göra men som inte lanserats för att det då inte blir lika användarvänligt. Men så länge bankerna inte behöver betala för det så finns ju inget incitament att komma åt de metoder bedragarna använder.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.