Bygghandeln på nätet bromsade in

Tidigare år har bygghandeln på nätet legat i topp av e-handelstillväxten, men i fjol bromsade den in. En av förklaringarna är den varma sommaren 2018.

Bygghandeln på nätet bromsade in

Foto: Byggahus.se

Vi köpte inte så mycket byggmaterial på nätet förra året som branschen väntat sig. Sommarens värme bromsade in en annars ganska positiv start för bygghandeln på nätet. Därefter återhämtade sig marknaden aldrig riktigt. 2018 slutade därför på plus, men inte med så höga tillväxttal som branschen sett historiskt.

- Detta bottnar framförallt i den makroekonomiska verklighet som bygghandeln befinner sig i. Oron på bostadsmarknaden, byggbolag i ekonomiska problem, de tidigare införda amorteringskraven och höjda räntorna har haft en dämpande effekt på såväl proffs som amatör. Men även den oerhört varma sommaren gav tvärstopp i bygghandeln, skriver man i E-barometerns årsrapport.

E-handeln i byggbranschen utgör 11 procent av den totala omsättningen. Det är en låg siffra jämfört med hemelektronikens 32 procent, men en relativt hög siffra sett till att möbler och inredning fortfarande bara ligger på 6 procent. Men jämför man istället tillväxten så hade möbler och inredning som säljs via nätet en tillväxt på hela 22 procent, medan byggbranschen stannade på 10 procent.

- En orsak till den starka tillväxten (för möbler och inredning, reds. anm.) är att de stora aktörerna satsar allt mer på nätet. IKEA har under året stärkt sitt e-handelserbjudande och har bland annat infört expressleverans. Mio rapporterade tidigare att besöksantalet på hemsidan nått milstolpen 30 miljoner under året och de arbetar också aktivt med en ny e-handelssatsning i form av en marknadsplats.