Testade denna metoden idag och allt gick bra till första omstart av installation av Win11.MathiasS skrev:
Efter det vägrar den boota, har även provat att ställ in så den först ska ta "yttre enhet", men den tar varken USB med Win11 eller tidigare SSD ,i en extern diskadapter och med USB, som jag haft liggande sedan jag bytte till en större.
Funderar på att öppna den, byta den SSD som uppgradering gjordes på och stoppa i den gamla för att se om den bootar.
Har ni något annat tips?
Ingen dator jag använder idag.
Jag undrar nog först hur du bytt diskarna i samband med detta? Hur menar du att du har gjort uppgraderingen på en annan ssd? Du har kvar originalet på den andra ssd (win10)?A AndersS skrev:Testade denna metoden idag och allt gick bra till första omstart av installation av Win11.
Efter det vägrar den boota, har även provat att ställ in så den först ska ta "yttre enhet", men den tar varken USB med Win11 eller tidigare SSD ,i en extern diskadapter och med USB, som jag haft liggande sedan jag bytte till en större.
Funderar på att öppna den, byta den SSD som uppgradering gjordes på och stoppa i den gamla för att se om den bootar.
Har ni något annat tips?
Ingen dator jag använder idag.
Förstår inte riktigt hur du lyckats med detta….
Redigerat:
Jag gjorde alla stegen enligt videon och kom fram till steget att Win11 började installeras från USB. Och det fungerade fram till att första omstarten gjordes och efter det så bootade den inte längre från SSD.MathiasS skrev:
Jag undrar nog först hur du bytt diskarna i samband med detta? Hur menar du att du har gjort uppgraderingen på en annan ssd? Du har kvar originalet på den andra ssd (win10)?
Förstår inte riktigt hur du lyckats med detta….Windows 10 och 11 bootar ju på helt olika sätt (MBR vs GTP) så det känns som att något blivit knas där.
Sedan har jag försökt få datorn att boota från en gammal SSD som tidigare satt i datorn, men efter lite tester tror jag den inte fungerar, så den glömmer vi tills vidare.
Och den bootar inte från USB som gjordes för uppgradering till Win 11.
Ok, det är inte uppenbart vad som gått snett här......Kan du enkelt börja om med win 10 igen kanske det är värt att prova. Dvs göra om det.A AndersS skrev:Jag gjorde alla stegen enligt videon och kom fram till steget att Win11 började installeras från USB. Och det fungerade fram till att första omstarten gjordes och efter det så bootade den inte längre från SSD.
Sedan har jag försökt få datorn att boota från en gammal SSD som tidigare satt i datorn, men efter lite tester tror jag den inte fungerar, så den glömmer vi tills vidare.
Snabb spolade bara videon.A AndersS skrev:Jag gjorde alla stegen enligt videon och kom fram till steget att Win11 började installeras från USB. Och det fungerade fram till att första omstarten gjordes och efter det så bootade den inte längre från SSD.
Men man installerar först win10 för att sen uppgradera till Win11 via usb?
Sen bootar den inte, eller får du något felmeddelande?
En långboll är att win11 inte gillar de installerade drivrutinerna som funkar bra i win10. Det skulle kunna resultera i boot problem.
Du skullw i så fall kunna uppgradera dessa tills senaste möjliga version, även bios om det går.
Nej, du laddar ned installationsfunktioner till ett USB-minne och från det gör du sedan start av en Win11 installation och på en maskin som har Win10 men saknar hårdvara som krävs för en "normal" uppgradering.Unikt namn skrev:
Snabb spolade bara videon.
Men man installerar först win10 för att sen uppgradera till Win11 via usb?
Sen bootar den inte, eller får du något felmeddelande?
En långboll är att win11 inte gillar de installerade drivrutinerna som funkar bra i win10. Det skulle kunna resultera i boot problem.
Du skullw i så fall kunna uppgradera dessa tills senaste möjliga version, även bios om det går.
Men något jag inte tänkte på var att jag hade flera partitioner/volymer på disken än en standardinstallation om det kan påverka. Ska nu plocka ut ssd'n och koppla upp den mot min vanliga dator (har docka för för diskar) och rensa upp den (om det går) och sedan köra tillbaka ett Win10 system.
Vill se om det fungerar innan jag ger mig på min ASUS Zenbook.
Verkar som programmet lägger "data" på olika volymer, ska se om jag kan få till ett USB för installation av Win10.för att överhuvudtaget få igång maskinen.
Tyvärr får jag inte datorn att boota från USB med Win10, får klura vidare hur jag ska få igång den.
Har även avaktiverat "Secure boot". Kan trycka "Del" för att hamna i Bios, men kan inte aktivera bootmeny som enligt uppstartsbilden ska vara F12. Så något knas har det blivit.
Tyvärr får jag inte datorn att boota från USB med Win10, får klura vidare hur jag ska få igång den.
Har även avaktiverat "Secure boot". Kan trycka "Del" för att hamna i Bios, men kan inte aktivera bootmeny som enligt uppstartsbilden ska vara F12. Så något knas har det blivit.
Redigerat:
Har ni några tips tar jag gärna emot dem, det är Acer bordsdator som jag testar på och kanske inte kommer att användas mera.
Om jag går vidare med ASUS så kommer jag att klona disken till en extern SSD som jag kan stoppa i om det inte fungerar.
Det blir ju en utmaning av att det här borde jag fixa och tiden finns.
Om jag går vidare med ASUS så kommer jag att klona disken till en extern SSD som jag kan stoppa i om det inte fungerar.
Du vill installera Windows 11?A AndersS skrev:Har ni några tips tar jag gärna emot dem, det är Acer bordsdator som jag testar på och kanske inte kommer att användas mera.
Håll ned F2 då ska du få en bootmenuA AndersS skrev:
Och kunna välja vilket media att boota ifrån.
Inget av det fungerar och jag har även ändrat ordning hur det ska boota i Bios några gånger, osv.A A-Man_08 skrev:
Jag tolkar MS skrivning som att när man gör USB för Win10 eller Win11 ska det vara bootbara, men jag kanske har fel då det får FAT32.
Text som visas "Reboot and Select proper Boot Device or Insert Boot Media in selected device and press a key"
Det sitter en ssd och ett usb i maskinen.
Redigerat: