Det finns en annan tråd på temat uppgradera till Win11. Där finns en länk till en krångelfri metod som fungerar. Kan vara samma som Mats länkade till ovan. Den jag länkade till i den andra tråden har jag kört på ett par datorer och allt fungerade perfekt och utan stök, uppgraderingar etc fungerar som vanligt.

arneri68 arneri68 skrev:
Stämmer det? CPU:er som är EoL och avsaknaden av TPU 2.0 är väl precis det som Rufus hjälper att komma runt, men om användaren får problem får hen ingen support av MS.

Finns vissa CPU som Rufus inte fixar?
Är det inte bara stänga av TPU checken.
Jag har installerat Win11 på datorer från 2009.

När ni skriver TPU 2.0, menar ni inte då TPM 2.0 istället?

• Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
När ni skriver TPU 2.0, menar ni inte då TPM 2.0 istället?
Dä stämmer dä.
Det är så mycket AI överallt nu, så in med en TPU också. 😄

• Haha
Dan1891
  • Laddar…
Använder ju bara den gamla Asus Zenbooken UX32L till enkla saker idag där den duger alldels utmärkt och har förlängt Win10.
Men är ju alltid nyfiken på att testa saker och om jag får in t.ex. Win11.
Vilken metod skulle ni prova på den om jag i helgerna skulle få för mig att test?
Felmeddelande om att Zenbook UX32L inte stöder Windows 11 på grund av TPM 2.0 och en ej kompatibel Intel i7-4510U-processor.

A AndersS skrev:
Använder ju bara den gamla Asus Zenbooken UX32L till enkla saker idag där den duger alldels utmärkt och har förlängt Win10.
Men är ju alltid nyfiken på att testa saker och om jag får in t.ex. Win11.
Vilken metod skulle ni prova på den om jag i helgerna skulle få för mig att test?
[bild]
Denna metod använde jag på min dator utan TPM och med för gammal CPU osv. Inget trixande och fixande, uppdateringar fortsätter att fungera.

• Gilla
ZipLock och 2 till
  • Laddar…
Det där såg ju lovande ut. Dags att uppgradera den gamla datorn under julledigheten. Jag gissar att den återanvänder licensnyckeln från existerande Windows 10 installation?

Z ZipLock skrev:
Det där såg ju lovande ut. Dags att uppgradera den gamla datorn under julledigheten. Jag gissar att den återanvänder licensnyckeln från existerande Windows 10 installation?
japp

• Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Mats-S
Z ZipLock skrev:
Jag gissar att den återanvänder licensnyckeln från existerande Windows 10 installation?
Ja, förutsatt att du tar motsvarande version, dvs har du win 10 home, ska du lägga på 11 home. Men allt det där beskrivs i videon (som även jag länkade till tidigare) 😉

Har du Home och vill uppgradera till Pro kostar det endast 50 kr (fullt lagligt):
https://royalcdkeys.com/products/windows-11-pro-retail-cd-key
Jag har köpt licenser där typ 10ggr, har alltid fungerat klockrent. Ock skulle det strula har dom en bra support (min son fick en nyckel som inte passade, dom skickade en ny direkt utan strul).

Jag har provat en nyinstallation av win11 då har nästan alla aktiverats automatisk via en digital licens.
Det kanske beror på att alla hade win 10 innan?
Den enda som jag fick köpa nyckel till har haft windows 7

MathiasS MathiasS skrev:
Denna metod använde jag på min dator utan TPM och med för gammal CPU osv. Inget trixande och fixande, uppdateringar fortsätter att fungera.

[media]
Och nu tog jag tag i att uppgradera min hemma dator som inte har TPM med denna metod och det funkar än så länge utan problem.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag har inte gjort något försök ännu, sitter och nynnar på julsång istället "och julen varar än till påska"...

Men vill man ens ha Windows 11?
Hur vet man att inte Microsoft loggar tangentbordet, användarnamn men nån Windows AI agent inbyggd i Windows?

blackarrow blackarrow skrev:
Hur vet man att inte Microsoft loggar tangentbordet, användarnamn men nån Windows AI agent inbyggd i Windows?
Jag vet, starta en ny tråd om just den frågan.

blackarrow blackarrow skrev:
Det gjorde de nog redan i Windows 10 i så fall.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.