757 läst ·
10 svar
757 läst
10 svar
Är Windows 11 säker? Spionerar AI copilots?
Utbrutet från Windows 11 tråden.
Varför så mycket besvär för att få in en osupportad, spionerandd AI uppkopplad Windows som smygfotografetsr din skärm och loggar ditt tangentbord?
Är det dags att överge Windows?
Varför så mycket besvär för att få in en osupportad, spionerandd AI uppkopplad Windows som smygfotografetsr din skärm och loggar ditt tangentbord?
Är det dags att överge Windows?
blackarrow skrev:
MathiasS skrev:
Verkligen?Dan1891 skrev:
Om CoPilot är "säker" beror väl på licens.arneri68 skrev:
Betalar man inte extra används väl ens sök profil/info för reklam?
Google sök samt AI-läget är väl annonsfinnansierat?
Med "CoPilot företagslicens" över krypterade förbindelser ska den vara säkrare mot otillbörlig åtkomst av data än den lokala miljön normalt är mot dataläckage. (Lite beroende på typ av miljö, hemma, företags it miljö, strategier osv).
Så här säger MS själva:
Vad är skillnaden mellan Microsoft Copilot (kostnadsfri) och Copilot i Microsoft 365
Senast uppdaterad: april 2026Copilot är en AI-assistent utformad för att hjälpa dig att slutföra uppgifter snabbare och mer effektivt. Den använder stora språkmodeller (LLMs) för att svara på dina frågor eller uppmaningar. Copilot är integrerat i många olika Microsoft-appar och -tjänster, inklusive Microsoft 365-prenumerationer, och du kan behöva hjälp med att förstå vad som fungerar bäst för dina behov och vad du kanske redan har åtkomst till.
I den här artikeln beskrivs skillnaderna mellan den kostnadsfria versionen av Copilot och den version av Copilot som ingår i Microsoft 365-prenumerationer för enskilda företag och företag.
- Microsoft Copilot (kostnadsfri) - Den här versionen av Copilot är tillgänglig utan kostnad och är perfekt för allmänna frågor och svar, personer som provar AI för första gången och webbaserade uppgifter. Du kan komma åt Copilot i webbläsaren på copilot.microsoft.com, ladda ned som en app på din stationära eller mobila enhet eller använda direkt i Copilot i Edge.
- Copilot i berättigade enskilda Microsoft 365-abonnemang – Copilot är tillgängligt i enskilda prenumerationer som Microsoft 365 Personal, Family eller Premium och prenumeranter kan komma åt Copilot Chat i sin webbläsare på microsoft365.com eller ladda ned appen till din mobila enhet. Prenumerationsägaren har tillgång till Copilot i skrivbordsapparna, vilket omfattar djup integrering med dokument, e-postmeddelanden, kalkylblad, kalendrar med mera. Användningsgränser gäller (AI-krediter och begränsningar för Microsoft 365 Personal, Familj och Premium).
- Copilot i Microsoft 365-företagsabonnemang – Åtkomst till Copilot i berättigade Microsoft 365-företagsabonnemang beror på vilken typ av licens du har. Användare med en företagsprenumeration har tillgång till AI-chatt på webben, betalningsagenter, inbyggda IT-kontroller, dataskydd för företag och agenthantering. Beroende på hur din organisation är konfigurerad kan du också ha åtkomst till Copilot direkt i Microsoft 365-appar som Word, Excel, PowerPoint och OneNote.
Finns betydligt fler saker i Windows som spionoerar och lämnar avtryck. Personligen har jag en dator med windows (kundens) den går ut genom ett eget vlan där brandväggen endast släpper igenom trafik till kundens VPN.
Finns flera skäl till detta.
1. Jag kontrollerar inte datorn, någon annan gör. Jag har inte lokal admin. Även om jag har lokal admin finns det mjukvaror som rullar på den jag inte godkänt.
2. Microsoft är känt för att ha säkerhetshål, bakdörrar och annat. Bitlocker krypteringen har bakdörrar, att bevisa det är inte så enkelt, utan det faller tillbaka på säkerhetsprinciper. Om du inte kan se koden som körs, om du inte kan verifiera komponenterna utan att någon säger "trust us", så kommer du inte att passera nålsögat. Det finns ingen myndighet jag känner till som låter windows maskiner gå rätt ut på nätet av denna anledning.
Vanliga personer har oftast inte koll på sin brandvägg, de köper en 1500:- router på valfri tech butik (FRA gör samma sak och utvecklar attacker mot dem), att ens försöka läsa loggar och annat är ett omöjligt härke.
Någon frågade "Hur vet man att den fotograferar ens skärm och var det skickas?", svaret är att den gör detta med intervaller, det är inget foto som tas utan en inbyggd funktion som dumpar det som är påminnet till en platt bild (jävligt ineffektivt), Vissa fönster kan ha en API flagga i systemet att de inte skall synas och blir svarta likt på en mobil, sedan körs en OCR om det finns text (tämligen ineffektivt) och sedan lagras datat lokalt.
Krypteringen som användes knäcktes inom dagar. Det är heller inte speciellt konstigt då nycklarna ligger på själva enheten nånstans, så det är lose-lose scenario. Frågan om "vart de skickas" är att just nu lagras de såhär, funktion för att ladda upp finns garanterat redan kodad, men är inaktiv. En flagga som slås på eller en komponent som installeras via forcerad Windows Update kan slå på det och du har ingen aning om att detta sker.
Summa summarum: Windows är en osäker plattform som bör behandlas som detta om man är tvingad att köra det av någon anledning. "Jag har inget att dölja" är ett nonsens argument vissa framför, du vet inte vad du har att dölja - idag eller imorgon. Vi skapar så otroligt mycket data och folk har ingen aning om var deras filer är ens "de ligger på datorn", men kan inte svara med en absolut sökväg till datat; "sökväg?" blir svaret.
Detsamma gäller Google och Apple produkter. Användaren har inte kontrollen. Krypteringarna har bakdörrar, bolagen gör vad de vill med användarnas köpta enheter och deras data.
Det smartaste man kan göra är att lämna big tech, ta ur sin data ur molnet - du kommer i vilket fall inte att kunna radera den, de säger att de tagit bort det, men det ligger kvar, bara att du inte kan se det längre.
Vi kan inte påverka detta, men vi kan påverka framtiden och sluta med att ge bort mer data.
Finns flera skäl till detta.
1. Jag kontrollerar inte datorn, någon annan gör. Jag har inte lokal admin. Även om jag har lokal admin finns det mjukvaror som rullar på den jag inte godkänt.
2. Microsoft är känt för att ha säkerhetshål, bakdörrar och annat. Bitlocker krypteringen har bakdörrar, att bevisa det är inte så enkelt, utan det faller tillbaka på säkerhetsprinciper. Om du inte kan se koden som körs, om du inte kan verifiera komponenterna utan att någon säger "trust us", så kommer du inte att passera nålsögat. Det finns ingen myndighet jag känner till som låter windows maskiner gå rätt ut på nätet av denna anledning.
Vanliga personer har oftast inte koll på sin brandvägg, de köper en 1500:- router på valfri tech butik (FRA gör samma sak och utvecklar attacker mot dem), att ens försöka läsa loggar och annat är ett omöjligt härke.
Någon frågade "Hur vet man att den fotograferar ens skärm och var det skickas?", svaret är att den gör detta med intervaller, det är inget foto som tas utan en inbyggd funktion som dumpar det som är påminnet till en platt bild (jävligt ineffektivt), Vissa fönster kan ha en API flagga i systemet att de inte skall synas och blir svarta likt på en mobil, sedan körs en OCR om det finns text (tämligen ineffektivt) och sedan lagras datat lokalt.
Krypteringen som användes knäcktes inom dagar. Det är heller inte speciellt konstigt då nycklarna ligger på själva enheten nånstans, så det är lose-lose scenario. Frågan om "vart de skickas" är att just nu lagras de såhär, funktion för att ladda upp finns garanterat redan kodad, men är inaktiv. En flagga som slås på eller en komponent som installeras via forcerad Windows Update kan slå på det och du har ingen aning om att detta sker.
Summa summarum: Windows är en osäker plattform som bör behandlas som detta om man är tvingad att köra det av någon anledning. "Jag har inget att dölja" är ett nonsens argument vissa framför, du vet inte vad du har att dölja - idag eller imorgon. Vi skapar så otroligt mycket data och folk har ingen aning om var deras filer är ens "de ligger på datorn", men kan inte svara med en absolut sökväg till datat; "sökväg?" blir svaret.
Detsamma gäller Google och Apple produkter. Användaren har inte kontrollen. Krypteringarna har bakdörrar, bolagen gör vad de vill med användarnas köpta enheter och deras data.
Det smartaste man kan göra är att lämna big tech, ta ur sin data ur molnet - du kommer i vilket fall inte att kunna radera den, de säger att de tagit bort det, men det ligger kvar, bara att du inte kan se det längre.
Vi kan inte påverka detta, men vi kan påverka framtiden och sluta med att ge bort mer data.
När Windows 10 når vägs ände slutgiltigt kommer jag inte att fortsätta med Win 11 utan det blir Linux Mint på den maskinen. Jag har faktiskt kvar Win 7 på en maskin men det är en ren mediadator som jag lyckats konfigurera (inte helt säker hur 😀) så jag får väldgt lite reklam.
Har i sommaren lyckats operera om den gamla spel-latoppen med rätt gammalt grafikkort att helt fungera under linux med steam för det spelen jag gillar att spela.
Att försöka med dom speloptimerade linuxdistrubitionerna gick inte bra då de hela tiden fastnade på den för gamla NVIDA-grafikkortet och ingen stöd för det, men standard ubuntu desktop, steam-installation och sedan följa förslagen som poppade upp vilka kommandon man skulle knacka in i terminalen efter installerad spel och då upptäckte vad som saknades, så hoppade det hela igång - är nästan imponerad över i hur lite man behövde bråka med detta innan det hoppade igång.
Att hålla på med Nvidias egna drivrutinpaket i windows är inte alls lika smidigt med en så utdaterad grafikkort som det är i burken (1000 serien och nedåt) och dessutom enorm stora paket med en massa saker man inte behöver när man väl försöker och slutar med att det inget gick att installera ändå...
Så, nu har man en kemisk windowsfri gamerdator att spela på och de spelen som inte går att spela där pga. windows kernelbaserade anticheat-programmen - ja dom struntar jag att lägga pengar på tills spelföretagen har skapat en lösning som fungerar även i linux.
Att försöka med dom speloptimerade linuxdistrubitionerna gick inte bra då de hela tiden fastnade på den för gamla NVIDA-grafikkortet och ingen stöd för det, men standard ubuntu desktop, steam-installation och sedan följa förslagen som poppade upp vilka kommandon man skulle knacka in i terminalen efter installerad spel och då upptäckte vad som saknades, så hoppade det hela igång - är nästan imponerad över i hur lite man behövde bråka med detta innan det hoppade igång.
Att hålla på med Nvidias egna drivrutinpaket i windows är inte alls lika smidigt med en så utdaterad grafikkort som det är i burken (1000 serien och nedåt) och dessutom enorm stora paket med en massa saker man inte behöver när man väl försöker och slutar med att det inget gick att installera ändå...
Så, nu har man en kemisk windowsfri gamerdator att spela på och de spelen som inte går att spela där pga. windows kernelbaserade anticheat-programmen - ja dom struntar jag att lägga pengar på tills spelföretagen har skapat en lösning som fungerar även i linux.
Testade du CachyOS? Har kört ubuntu i många år som daily driver, men byter nu ut det mot CachyOS, LinuxMint beroende på vad jag skall använda datorn till.X xxargs skrev:Har i sommaren lyckats operera om den gamla spel-latoppen med rätt gammalt grafikkort att helt fungera under linux med steam för det spelen jag gillar att spela.
Kommer inte ihåg vilka jag provade, men det var typ 4 olika färdiga speldistros som provades, men alla ramlade på NVIDIA-drivrutinen och inte ens kunde genomföra installationen hela vägen, med svart skärm eller stopp halva vägen efter omstart etc. och få uppenbara tillfällen att kunna justera något under installationspprocessen och jag la inte för mycket tid på att hitta vägar runt för att få in och aktivera 580.xxxx drivrutinen som var den sista versionen från NVIDIA som fortfarande stödde de gamla grafikkorten
Aktuella spelaptopen har ingen iGPU eller optimus för att kunna välja mellan iGPU och extern GPU, som många spellaptops har, NVIDIA var den enda grafikkortet och installationsscripten var inte skrivna för att hantera denna case när drivrutninerna som användes inte stödde den längre.
En del av linuxspeldistarna är ganska låsta för att folk just inte skall kunna klydda runt i denna, med risk för att intrigiteten förloras sedd från distrubitionssidan och pajade framtida autouppdateringar etc. dessutom var de inte på debiangrund och med miljöer jag är hemma i.
Aktuella spelaptopen har ingen iGPU eller optimus för att kunna välja mellan iGPU och extern GPU, som många spellaptops har, NVIDIA var den enda grafikkortet och installationsscripten var inte skrivna för att hantera denna case när drivrutninerna som användes inte stödde den längre.
En del av linuxspeldistarna är ganska låsta för att folk just inte skall kunna klydda runt i denna, med risk för att intrigiteten förloras sedd från distrubitionssidan och pajade framtida autouppdateringar etc. dessutom var de inte på debiangrund och med miljöer jag är hemma i.
Klicka här för att svara