A AndersS skrev:
Inget av det fungerar och jag har även ändrat ordning hur det ska boota i Bios några gånger, osv.
Jag tolkar MS skrivning som att när man gör USB för Win10 eller Win11 ska det vara bootbara, men jag kanske har fel då det får FAT32.
Text som visas "Reboot and Select proper Boot Device or Insert Boot Media in selected device and press a key"
Det sitter en ssd och ett usb i maskinen.
Ja dom ska vara bootbara, har du möjlighet att prova minnet på annan dator?

A AndersS skrev:
Inget av det fungerar och jag har även ändrat ordning hur det ska boota i Bios några gånger, osv.
Jag tolkar MS skrivning som att när man gör USB för Win10 eller Win11 ska det vara bootbara, men jag kanske har fel då det får FAT32.
Text som visas "Reboot and Select proper Boot Device or Insert Boot Media in selected device and press a key"
Om du gjorde en med Windows 11 har du provat att välja win 10 image bara för å se om det fungerar?

A AndersS skrev:
Nu stoppade jag i båda usb men ingen av dem visas i biosmenyn under "Removable Device Priority"
Jag har varit med om att dom bara syns när man håller ned en tangent för att få upp bootmeny vid start.
Annar prova att formatera den och sen göra en ny via windows media creation tool eller vad det nu hette.

A AndersS skrev:
Har du prova att enabla csm compability support module?
Ibland behöver man även stänga av den.

Kom aldrig så långt med Acer-burken som jag ville testa med.
Nu kör vi skarpt med Asus istället, men först klonar jag SSD så jag har en reserv.
Och sedan fanns det en gammal Intel SSD 330 i skåpet som visas men är död, troligtvis pga ålder och förpassas till elektronikhimlen, den dök diskhantering men att media saknades.

J
En bra grej är att stänga av all form av krypterade diskar osv för TPM support brukar kunna flippa ur när man byter runt på delar och då kicka in krypteringen - isåfall måste man ha nyckeln.

Bäst är väl att tanka ur all data innan man börjar mickla...

Jag har kvar datorer och virtuella maskiner med vista, windows XP osv för att kunna köra "gamla" program, så ett sätt är ju att ha kvar en gammal dator med gammalt OS för "kompabilitet".

Vill man bara kunna surfa med datorn så kanske linux är bättre...

Jag noterade under förra veckan att det nu finns massor av filmer på youtube som beskriver hur uselt Windows 11 är jämfört med tidigare versioner och att många nu överger Windows för Linux. Många beskriver samma problem med Windows ingående. Det är uppdateringar som inte går att styra, lagring av användardata som uppfattas som spionage/övervakning, massor av annonser och bloatware och en störig AI-app.

Jag övergav Windows för privat bruk för länge sedan men har i arbetet upplevt många av problemen med Windows 10 som också fick för sig att uppdatera OS och annat mitt i ett Teams-möte. Att försökta tvinga användarna till MS Cloud, OneDrive och återställa alla inställningar vid uppdatering av OS har tydligen blivit ännu värre i Windows 11. Det hela låter väldigt irriterande.

Enligt YT-filmerna är Windows 11 så överlastat med onödig SW utom användarens kontroll så att prestanda påverkas negativt. Många som kör spel byter enligt YT för att spelprestanda blir markant bättre på Linux.

Dock så ser det ut som någon slags kampanj mot Microsoft. Kanske välförtjänt i så fall, jag vet inte men jag har sedan mycket länge förvånats över varför folk betalar för Windows och Office när motsvarande på Linux är gratis. Ett gammalt argument för MS har varit att det kräver mindre av användaren och därmed är värt pengarna. Detta påstås i filmerna inte längre vara sant då Linux som det påstås är både snabbare och enklare att installera Ubunt eller Mint och andra Linux-varianter. Dessutom är support från andra Linux-användare överlägsen Microsofts support, så har det varit i många år enligt mina erfarenheter.

Troligen så är det dags för fler att överväga alternativen till Microsoft. Linux-kärnan kraschar nästan aldrig. Några blåskärmar finns inte. Det som kraschar och hänger sig är web-läsarna så där är det ingen skillnad men det är ju inte ett problem som Linux orsakar.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Men jag fortsätter med att försöka göra en uppdatering enligt videon.
Tyvärr så går den inte hela vägen, nu på en Asus Zenbook.
Startar kommandotolken och kör som administratör
Väljer USB minnet D:
D:\>cd sources
D:\sources>setupplatform.exe /product server
D:\>cd sources

Men sedan startar den inte uppdateringen utan det tar stopp här.
Och filerna finns på usb-minnet när jag kollat.
Får klurade vidare.

Och så ska man läsa noga
Det ska vara
D:\sources>setupprep.exe /product server

För övrigt är det länge sedan jag haft problem med Win10/11 och blåskärm är flera år sedan.
Och inte alls orolig för vår användning i hemmet.

Redigerat:
T TommyC skrev:
har i arbetet upplevt många av problemen med Windows 10 som också fick för sig att uppdatera OS och annat mitt i ett Teams-möte
Låter som att IT avdelningen pushar ut uppdateringar med krav om att de ska utföras? När användaren sen låter bli tillräckligt länge så tvingas det till slut?
T TommyC skrev:
Dock så ser det ut som någon slags kampanj mot Microsoft
Får nog hålla med. Kanske inte organiserad kampanj, men man ska ju minnas att alla videorna görs med syftet att visas så många gånger som möjligt och att klaga på en produkt som miljarder människor använder dagligen och inte förstår varför det ibland går fel är ju som att stjäla godis från barn.

Sen är det väl samma personer som framhäver Linux som bättre som sen råkar ha en massa andra videos om hur man använder/installerar Linux? Och tjänar pengar på det?

Hade varit intressant med en ny video-kategori på Youtube, där användarens ALLA videos intjänade pengar för evigt går till välgörenhet. DÅ hade man kanske kunnat lita på vad som framställs...
A AndersS skrev:
För övrigt är det länge sedan jag haft problem med Win10/11 och blåskärm är flera år sedan.
Och inte alls orolig för vår användning i hemmet.
Håller med här. Jag kör ändå win10/11 på en hyfsat enkel dator som jag byggde 2015 med lite ny SSD disk och grafikkort längs vägen. En del tunga nytto-program och lite spel vid sidan om ibland. Visst hade det säkert gått lika bra med Linux men Windows krånglar inte nämnvärt för mig.

• Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Då var det klart och Asus är uppe och rullar med Win11.
Men den andra som jag började att testa på tror jag fick ett hårdvarufel under uppgraderingen, den hade inte varit igång på 1,5-2 år, därför hittar den inget att boota ifrån nu. Men vi får se om jag kollar vidare.

A AndersS skrev:
Men den andra som jag började att testa på tror jag fick ett hårdvarufel under uppgraderingen, den hade inte varit igång på 1,5-2 år, därför hittar den inget att boota ifrån nu. Men vi får se om jag kollar vidare.
Om den har uefi ligger bootmanagern i en egen partition och kan redigeras med bcdedit i ett terminalfönster.

T TommyC skrev:
Jag noterade under förra veckan att det nu finns massor av filmer på youtube som beskriver hur uselt Windows 11 är jämfört med tidigare versioner och att många nu överger Windows för Linux. Många beskriver samma problem med Windows ingående. Det är uppdateringar som inte går att styra, lagring av användardata som uppfattas som spionage/övervakning, massor av annonser och bloatware och en störig AI-app.

Jag övergav Windows för privat bruk för länge sedan men har i arbetet upplevt många av problemen med Windows 10 som också fick för sig att uppdatera OS och annat mitt i ett Teams-möte. Att försökta tvinga användarna till MS Cloud, OneDrive och återställa alla inställningar vid uppdatering av OS har tydligen blivit ännu värre i Windows 11. Det hela låter väldigt irriterande.

Enligt YT-filmerna är Windows 11 så överlastat med onödig SW utom användarens kontroll så att prestanda påverkas negativt. Många som kör spel byter enligt YT för att spelprestanda blir markant bättre på Linux.

Dock så ser det ut som någon slags kampanj mot Microsoft. Kanske välförtjänt i så fall, jag vet inte men jag har sedan mycket länge förvånats över varför folk betalar för Windows och Office när motsvarande på Linux är gratis. Ett gammalt argument för MS har varit att det kräver mindre av användaren och därmed är värt pengarna. Detta påstås i filmerna inte längre vara sant då Linux som det påstås är både snabbare och enklare att installera Ubunt eller Mint och andra Linux-varianter. Dessutom är support från andra Linux-användare överlägsen Microsofts support, så har det varit i många år enligt mina erfarenheter.

Troligen så är det dags för fler att överväga alternativen till Microsoft. Linux-kärnan kraschar nästan aldrig. Några blåskärmar finns inte. Det som kraschar och hänger sig är web-läsarna så där är det ingen skillnad men det är ju inte ett problem som Linux orsakar.
Jag installerade Windows 11 nu för att testa på hårdvara som inte går att officellt instalelra på efter att bara ha kört linux sen 2004 förutom på jobbet.
, mina datorer är gamla och jag måste säga att det fungerar otroligt bra, bättre än windows 10.
Skillnaden är ju inte så stor för en vanlig användare, win 10 hade även den one drive och det är ju rätt smidigt tycker den är bättre än google drive.
Betalar aldrig för office har alltid kört openoffice, libre office oavsett om det är linux windows eller mac.

Att windows blåskärmar är inget som händer varje dag, gör den det så är det något fel med din hårdvara eller mjukvara.
Linux kanske inte blåskärmar, men mötas av en svart bakgrund med text och datorn inte startar där stannar nog många vanliga användare.

Du skriveratt du kör linux men använder teams som är en microsoftprodukt, varför om nu microsoft är så dåligt?
Varför använder folk windows, för att det används överallt på alla företag och det fungerar annars hade det inte funkat alls så hade man bytt till något annat.
Att installera windows är inte svårare eller tar längre tid att installera än linux, det går till på samma sätt starta installationen och klicka steg för steg till det är klart svårare än så är det inte.
Support på windows kan du få även på nätet av vanliga användare, tror jag aldrig ringt eller mailat microsoft support någon gång.

Om det är en prisfråga så kan man undra varför man kör folk Mac, det är ju knappast billigare någonstans?

Jag hade gärna kört linux på jobbet heltid, tyvärr funkar det inte för många då dom är beroende av funktioner i office som inte finns i libreoffice och som saknas i den webbaserade versionen annars hade det inte varit ett problem.

arneri68 arneri68 skrev:
Om den har uefi ligger bootmanagern i en egen partition och kan redigeras med bcdedit i ett terminalfönster.
Förklara lite mera.

A A-Man_08 skrev:
dom är beroende av funktioner i office som inte finns i libreoffice
Har du några exempel på vilka?

Teams körde jag på en företagsdator. I början av Covid var Teams nytt och ganska uselt med massor av problem men MS löste många av problemen ganska snabbt. På liknande sätt var det med OneDrive när det var nytt. Jag refererade till mängder av YT-filmer beträffande Windows 11 som där beskrivs som mycket sämre än Windows 10, något som jag inte kan bedöma då jag saknar erfarenhet av Windows 11. Trovärdighen i nämnda YT-filmer är svårbedömd. Ni som kör Windows 11 kommer att veta efter en tids användning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.