har kört win11 på jobbdatorn länge nu och jag har noll problem. Fungerar lika bra eller dåligt som win 10. Har inga problem med teams eller annat MS-relaterat. Har uppgraderat ett par maskiner hemma från 10 till 11 (med metoden Anders har problem med) och även de fungerar felfritt och precis som vanligt.T TommyC skrev:Teams körde jag på en företagsdator. I början av Covid var Teams nytt och ganska uselt med massor av problem men MS löste många av problemen ganska snabbt. På liknande sätt var det med OneDrive när det var nytt. Jag refererade till mängder av YT-filmer beträffande Windows 11 som där beskrivs som mycket sämre än Windows 10, något som jag inte kan bedöma då jag saknar erfarenhet av Windows 11. Trovärdighen i nämnda YT-filmer är svårbedömd. Ni som kör Windows 11 kommer att veta efter en tids användning.
Det är ingen massflykt, men det är på modet att dissa Windows 11 och stora youtubers har mycket om det nu. Windows dominerar fortsätt rejält. Linux ligger snällt räknat på 5% av marknaden (men mycket högre för servrar).
Det har väl alltid varit mainstream att hata Windows i dator(spel)kretsar, samtidigt som de flesta ändå använder det.
Bara argumenten som förändras över tid.
Jag tycker det är lite kul med alla negativa skriverier om kravet på molnkonton, metadata och att microsoft pushar sina egna appar. När det varit så eller ännu värre på telefoner under lång tid och det i någon mån accepteras.
Men det är i och för sig de högljudda som hörs och sprids.
Bara argumenten som förändras över tid.
Jag tycker det är lite kul med alla negativa skriverier om kravet på molnkonton, metadata och att microsoft pushar sina egna appar. När det varit så eller ännu värre på telefoner under lång tid och det i någon mån accepteras.
Men det är i och för sig de högljudda som hörs och sprids.
Jag är en av dem som kommer att gå över till Linux Mint Cinnamon nu i veckan vid tillfälle. Köpte en ny dator nyligen med Windows 11 och har insett vilket sk*t det är. Har fler vänner som även gått över och alla säger samma sak: Du kommer aldrig kunna gå tillbaka till windows.T TommyC skrev:
Det mesta verkar handla om inställningarna. Jag kör primärt Linux, men är tvungen att ha en dator med Windows, Outlook och Skype jag loggar in på hos kunden jag jobbar åt. I höstas uppgraderas den från Windows 10 till 11 och enda skillnaden jag märker är att "startknappen" sitter i mitten istället för till vänster.MathiasS skrev:
har kört win11 på jobbdatorn länge nu och jag har noll problem. Fungerar lika bra eller dåligt som win 10. Har inga problem med teams eller annat MS-relaterat. Har uppgraderat ett par maskiner hemma från 10 till 11 (med metoden Anders har problem med) och även de fungerar felfritt och precis som vanligt.
Däremot har dottern en ny dator nyinstallerad med Windows 11 och jag har försökt hjälpa henne några gånger, men hittar knappt till kontrollpanelen. Allt ser annorlunda ut och är helt ointiutivt enligt mig... Jag gissar att det är så Windows 11 ska se ut enligt Microsoft?
Redan under Windows 10 började de gå över till den moderna ”settings”-panelen istället för den traditionella kontrollpanelen. Det har bara utvecklats ett steg till. Sökfunktionen är ganska bra tycker jag och jag kommer ganska snabbt till rätt inställning den vägen. Den gamla kontrollpanelen finns dock kvar i bakgrunden, liksom alla MMCer.
Inom gaming-kretsar har man alltid ogillat den senaste Windows-versionen men ändå anammat den senare, med undantag för Windows 8.
Det gick absolut inte spela på Windows XP, det var 98SE. Mycket bättre prestanda. Sen gick det absolut inte köra Windows 7, bara XP gick att använda osv.
Inom gaming-kretsar har man alltid ogillat den senaste Windows-versionen men ändå anammat den senare, med undantag för Windows 8.
Det gick absolut inte spela på Windows XP, det var 98SE. Mycket bättre prestanda. Sen gick det absolut inte köra Windows 7, bara XP gick att använda osv.
Jag vet inte riktigt hur det ska se ut, jag har flyttat tillbaka startknapp osv så att det ser mer ut som jag är van vid. Därefter är ju vissa menyer bland inställningarna lite annorlunda men inget som spelar någon roll. Jag hade någon liknande känsla som du i början men med lite anpassningar och att man vänjer sig så är det till 100% en ickefråga idag.useless skrev:
Det mesta verkar handla om inställningarna. Jag kör primärt Linux, men är tvungen att ha en dator med Windows, Outlook och Skype jag loggar in på hos kunden jag jobbar åt. I höstas uppgraderas den från Windows 10 till 11 och enda skillnaden jag märker är att "startknappen" sitter i mitten istället för till vänster.
Däremot har dottern en ny dator nyinstallerad med Windows 11 och jag har försökt hjälpa henne några gånger, men hittar knappt till kontrollpanelen. Allt ser annorlunda ut och är helt ointiutivt enligt mig... Jag gissar att det är så Windows 11 ska se ut enligt Microsoft?
Jag tror IT-avdelningen gjorde ett ganska stort jobb vid migreringen från Windows 2xxx till 10 för att få det att se ut som tidigare. Dvs slog alla dynamiska menyer, reklam och andra konstigheter. Sen följde väl säkert det med automatiskt till 11.MathiasS skrev:
Jag vet inte riktigt hur det ska se ut, jag har flyttat tillbaka startknapp osv så att det ser mer ut som jag är van vid. Därefter är ju vissa menyer bland inställningarna lite annorlunda men inget som spelar någon roll. Jag hade någon liknande känsla som du i början men med lite anpassningar och att man vänjer sig så är det till 100% en ickefråga idag.
Men det är väl inget bra betyg på produkten om man måste ändra tillbaks till nåt gammalt beteende för att kunna använda den... Eller så är det bara jag som inte längre kan/vill lära mig nya saker.
Handlar nog mycket om när man lärt sig datorer också. För ett antal år sedan var det ett jäkla gnäll på att man var tvungen att klicka in inställningar istället för att bara köra några enkla kommando vid promten i DOS.useless skrev:
Nu ser inställningarna mer och mer ut som apparna i telefoner som generationen 10-20 år yngre än jag själv är väldigt vana vid. De tycker ju förstås det är löjligt att de olika inställningarna inte nås genom nya sidor man klickar sig fram genom utan att man öppnar helt nya fönster som sen öppnar nya fönster och nya fönster för att bara ändra något simpelt som vilket trådlöst nätverk man är ansluten till.
ASUS uppdaterades utan problem och sitter med den i knät framför brasan i kamin med morgonkaffet. Metoden fungerar om man läser noga och är enkel. Testade först med en annan dator där uppgradering avbröts och datorn nu inte vill boota från media och jag börjar misstänka hårdvarufel som inträffat, hade det som tes i mitt tidigare arbetsliv att när det uppstår ett fel som "obegripligt" är det oftast två fel som samtidigt påverkar varande.MathiasS skrev:
Så även om "testdator" en Acer aldrig kommer att användas mera så visst skulle det vara kul att kunna lösa problemet med den, bara därför att...
Redigerat:
Vad är det som gör windows 11 dåligt eller sämre än Windows 10?Krokben skrev:
Skriv kontrollpanelem i sökfältet. Om du inte hittar.useless skrev:
Det mesta verkar handla om inställningarna. Jag kör primärt Linux, men är tvungen att ha en dator med Windows, Outlook och Skype jag loggar in på hos kunden jag jobbar åt. I höstas uppgraderas den från Windows 10 till 11 och enda skillnaden jag märker är att "startknappen" sitter i mitten istället för till vänster.