17 432 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
De indikationer som finns säger att havsbaserad vindkraft inte är så billigt det heller.BirgitS skrev:
Billigt är ett ord som ofta används relativt. Jag vet inte om havsbaserad vindkraft är billigare än nya kärnkraftverk. Det jag vet är att det inte kommer att byggas några nya kärnkraftverk utan stora subventioner och jag har för mig att kärnkraftsproducenterna föreslås att få ett garanterat pris (80 öre?), vilket väl är dyrare än nuvarande genomsnittspris.
Exempelvis Storbritanniens senaste auktion på contracts for difference satte följande pris på havsbaserad vindkraft:
- Konventionell havsvindkraft: £65.45/MWh i 2012 års priser ~= 120 öre/kWh i dagens penningvärde.
- Flytande havsvindkraft: £155.37/MWh i 2012 års priser ~= 284 öre/kWh i dagens penningvärde.
Fast inte med den fastslagna subventionsmodellen.L LaT skrev:
Då kommer vi istället att betala elen genom högre skatter eller färre poliser, sämre tull, neddragningar i sjukförsäkringar och annat.
Sen med den lilla trevliga bieffekten att de långa perioderna med noll i elpris kommer att stänga ner all annan elproduktion, t.o.m vattenkraften på sikt, och sen har vi bara enormt dyr el kvar, dyr dels som det vi betalar direkt, sen betalar vi ytterligare 200% till dolt i skatten (eller försämrad statlig verksamhet).
edit:
Jag tänker att jag måste börja förbereda mig för en emigration från landet om några år.
Att jag har varit en aning förb. på att man betalar TV genom skatten, oavsett om man aldrig kollar TV, så är det ju en sommarbris jämfört med att jag ska betala all Svensk elproduktion genom skattsedeln, där dessutom det mesta säljs utomlands till deras stora glädje.
Det kommer att låta:
Die dummen Schweden, de betalar elproduktionen via sin skatt, så vi sen kan köpa den till rea-pris.
Redigerat:
Beror väl på hur mycket subad KK som byggs, och hur mycket konsumtion ökar.Mikael_L skrev:
Fast inte med den fastslagna subventionsmodellen.
Då kommer vi att betala elen genom högre skatter eller färre poliser, sämre tull, neddragningar i sjukförsäkringar och annat.
Sen med den lilla trevliga bieffekten att de långa perioderna med noll i elpris kommer att stänga ner all annan elproduktion, t.o.m vattenkraften på sikt, och sen har vi bara enormt dyr el kvar, dyr dels som det vi betalar direkt, sen betalar vi ytterligare 200% till dolt i skatten (eller försämrad statlig verksamhet).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Fast det står ju bjärt kontrast mot:Mikael_L skrev:
Det är det svaret för att det är så det fungerar när man räknar på vindkraftens bidrag, spelar ingen roll om det är vindkraftsägare, riskkapital till VK, nätoperatörer osv, eller de som räknar och planerar på länders framtida energiförsörjning.
T.ex. räknar Svenska kraftnät med att vindkraften ska ge 9% under årets topplasttimme, när de planerar.
Du har bara haft lite otur när du läst på nätet.
"att nästan alla länder på jorden satsar väldigt mycket på vindkraft så att det endast är solkraft som det satsas mer på (i vissa länder) och lite sånt"
Det gör ju bevisligen inte det om Kina står för 80% av den installerade vindkraften globalt förra året och de trots det övertrumfar denna med kolkraft.
Och ser man t ex Indien så ser siffrorna där (om man tar med planer för de kommande åren) likadana ut.
Det är inte på långa vägar så att vindkraft går om andra kraftslag med några stormsteg. Tvärtom.
Lite "välkommen i klubben" på det. Varje gång elen är riktigt billig i söder så är det ju för att den subventioneras av tyska och nederländska skattebetalare. (Kanske några britter också.)Mikael_L skrev:
Vi kan lösa det med ett ambitiöst kärnvapenprogram, så blir det en nationell säkerhetsangelägenhet att hålla sig med kärnkraft och kärnkraftskunnande. Och då slutar folk snabbt oroa sig för någon miljard hit eller dit. 🙃Mikael_L skrev:
Ja det är ju sant, med deras subventioner av bl.a. solceller.K krfsm skrev:
Jag håller 100% med, subventioner är det jävligaste vi kan göra vad gäller energiförsörjningen.
Jag har skrivit det så många gånger nu att tangentbordet har lärt sig och skriver det självt, Peka med hela handen åt Vattenfall och säg åt dem att bygga en reaktor - ingen subvention, utan den betalas med Vattenfalls egna pengar och sen statliga (som i princip är samma ändå).
En annan fördel med ett kärnvapenprogram är väl att en hel del elkraft blir det väl av processerna, och restprodukter osv, som en sidoeffekt.K krfsm skrev: