Unikt namn
Z Zodde skrev:
Hur långt är ett snöre…?

En plastbåt från 70-80 talet (typ Storebro) kan väga 15 ton

Äldre vindkraftverks blad väger oftast mindre än det.

Nyproducerade vindkraftverk ofta mer (mens nyproducerade plastbåtar väger mindre än samma längd gjorde på 70=80talet)
Vilken modell syftar du på?

Stora båtar har ju alltid varit dyrt och en lyx få förunnat. Det är sannolikt dokumenterat exakt hur många som byggdes av dessa modeller.

Men standardbåten som en svennebanan har, är öppen mindre båt med liten utombordare som väger ett par hundra kg.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
S
E Eje_19 skrev:
Problemet tycks vara att skulle behövas faktiska mätningar när det gäller vindkraftens spridning av mikroplaster.
Det finns däremot ganska gott om spekulationer ....
Det gör det, men man kan göra ganska rimliga antaganden när det gäller proportioner.

Men det sagt så tror jag det är stor skillnad mellan landbaserad och havsbaserad, där den havsbaserade vindkraften lär erodera mer - och följaktligen släppa ut mer plast., och rätt ut i sjön dessutom.

Men fortfarande relativt lite på det stora hela - jämfört med de saker jag nämnde tidigare.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Denna bild visar rätt bra på var huvudkällorna till mikroplast kommer från:
MicrosoftTeams-image-91-1920x1326.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
E Eje_19 skrev:
Jag vet inte allihop, men en som tycker kärnkraft är bra är Jan Blomgren.
Nu frågade jag uttryckligen om forskare som stödjer de osakliga påståendena och inte åtgärderna.
Att bygga kärnkraft är en åtgärd. Att framföra t.ex. att en kraftfull satsning på kärnkraft skulle leda till stabila elpriser är osakligt.
E Eje_19 skrev:
Att vi behöver mer baskraft är knappast nån hemlighet. Vad som händer med elpriserna är för min del av underordnad betydelse.
Är det rätt eller fel att komma med ett osant påstående för att få folk att tycka samma sak som en själv (vinna röster)?

• Gilla
LaT
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Nu frågade jag uttryckligen om forskare som stödjer de osakliga påståendena och inte åtgärderna.
Att bygga kärnkraft är en åtgärd. Att framföra t.ex. att en kraftfull satsning på kärnkraft skulle leda till stabila elpriser är osakligt.

Är det rätt eller fel att komma med ett osant påstående för att få folk att tycka samma sak som en själv (vinna röster)?
Vad leder massiv utbyggnad av vindkraft till?

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Biobränslen borde användas så långt dom räcker. Att dom är dyrare än fossilt är nått vi redan har vant oss vid.
Man kan dock, som redan görs på sina håll, kräva att stat, regioner och kommuner använder förnybart bränsle.
Vätgas är inte bara dyr, den är rätt så besvärlig att hantera oxo.
Anledningar till att den kallas "framtidens energibärare" ...
Nåra, bl a C Sandström, påstår att den kommer fortsätta vara just det ...
Används de inte så långt de räcker då?

1777894488673.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nog ser det ut som att man återvinner i princip allt som bara går. Nu blir detta fjärrvärme, men energi som energi...

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Jag tycker det är fel att luras.
Sossarna vill bygga havsbaserad vindkraft för att det är billigt. Är det sant, tror du?

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är några forskare som påstår att Ebba Busch är osaklig. Åtminstone en är välkänd som kk-motståndare sen många år. Du sväljer okritiskt deras påståenden.
Att mer kk skulle stabilisera priserna är tveksamt med tanke på hur systemet fungerar.
BirgitS BirgitS skrev:

S Snikholt skrev:
Vad leder massiv utbyggnad av vindkraft till?
Problem vi inte varit i närheten av ännu!

pacman42 pacman42 skrev:
Används de inte så långt de räcker då?

[bild]

Nog ser det ut som att man återvinner i princip allt som bara går. Nu blir detta fjärrvärme, men energi som energi...
https://www.varmlandsmetanol.com/

E Eje_19 skrev:
[länk]
Ja, men de konkurrerar med annan användning av samma råvara!

E Eje_19 skrev:
Jag tycker det är fel att luras.
Sossarna vill bygga havsbaserad vindkraft för att det är billigt. Är det sant, tror du?
Den brun/blå röran vill bygga kärnkraft för att det ger billig energi, är det sant tror du?

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E Eje_19 skrev:
;-) Jag blir alltid misstänksam när nån ägnar sig åt "smutskastning" istället för att redovisa de vinster man påstår finns.
Men ifall jag visade (med fakta) på att vindkraft ger oss lägre elpriser, att vindkraft kan vara lönsamt, att vindkraft tränger bort fossil energiproduktion, att vindkraft är en av de mindre utsläppskällorna av plast, att nästan alla länder på jorden satsar väldigt mycket på vindkraft så att det endast är solkraft som det satsas mer på (i vissa länder) och lite sånt ...

Skulle du verkligen ta till dig denna kunskap jag och många andra kan förmedla, skulle du då upphöra med att skriva det du skriver nu, saker som du (kanske) tror.
(frågan är väl om du inte redan vet, men du vill inte att det ska vara så)

• Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E Eje_19 skrev:
"Elektrifieringen av de kvarvarande fossilanvändarna blir mycket kostsam. Det kan vara en bättre idé att man satsar på subventioner av t ex HVO100 om det är viktigt att minska vårt bidrag på nån promille av de globala Co2-utsläppen.
Då kan lastbilar, traktorer osv bytas ut när dom gjort sitt ...."
Så är det, men försäljningen av eldrivna fordon i denna sektor är intressant läsning.
Eldrivna tunga och lätta lastbilar tar snabbt alltmer marknadsandel, och hör och häpna, försäljningen av eldrivna bussar är extremt stark, 2025 var andelen sålda eldrivna bussar hela 46%
Och det ökar, under december 2025 var andelen hela 56% (dvs mindre än hälften av sålda nya bussar var dieseldrivna)
Dec 2025 så var 31% av sålda lätta lastbilar och 9% av sålda tunga lastbilar eldrivna.

Laddbara personbilar stod för ca 65% av nybilsförsäljningen, men ca 40% var laddhybrider, många av dessa väljs som förmåns/företagsbil, och kanske inte alls körs på el särskilt mycket (en del, en del inte).

https://mobilitysweden.se/statistik...vagt-fordonsar-2025-rekordar-for-laddhybrider

Men jag tror inte att dessa nybilsförsäljningar skrotar ut nästan nya eller bara halvgamla fossilbilar, utan det som skrotas ut är det som ändå skulle skrotas ut, det är bara att när ersättaren ska köpas så finns det ytterligare alternativ idag.

• Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Denna bild visar rätt bra på var huvudkällorna till mikroplast kommer från:
[bild]
Det står "Sveriges vindkraftsparker", men sen bara t.ex. "vägtrafik"
Är det en jämförelse mellan vindkraften i Sverige gentemot hela världens vägtrafik, alla konstgräsplaner i världen osv ...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.