Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, det verkar ju inte funka mot dig i alla fall ... ;)
;-) Jag blir alltid misstänksam när nån ägnar sig åt "smutskastning" istället för att redovisa de vinster man påstår finns.

Claes Sörmland
E Eje_19 skrev:
Av vilken anledning väljer Wind Europe att presentera "desinformation" som så besvärlig, istället för att presentera de sanna uppgifterna?
Dom, om nåra, borde kunna finansiera ett par tungviktarekonomer som slår hål på kritikernas argument!
Jag tror debatten skulle må bra av det ...!
För att det alltid är effektivare med negativa kampanjer om motståndarsidan än att diskutera sakfrågor. De allra flesta orkar inte sätta sig in i sakfrågor och sakargument. Att klistra etiketter på de som är emot blir då det naturliga valet. Så verkar den gröna rörelsen precis som alla andra rörelser.

• Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
När det talas om vinkraftsblad.
Snart är alla lekplatser inbäddade i mikroplaster ...

• Haha
Klacken och 1 till
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Snart är alla lekplatser inbäddade i mikroplaster ...
Du tänker från alla fotbollsplaner? Eller bildäck?

• Gilla
Klacken och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du hade fel när du skrev att man kunde verifiera Steinbecks påståenden själv.

Jag kollade ju N-B Magnus länk till en årsredovisning för Åskälen och talade om varför den var missvisande. Har du ändrat åsikt om den efter det?

Subventioner av HVO100, byta ut traktorer, lastbilar etc. till sådana som klarar det när nuvarande har gjort sitt .
Uppfattade jag det som. Då blir det ju bara HVO-fordon kvar.
Så här ser #491 ut:
"Elektrifieringen av de kvarvarande fossilanvändarna blir mycket kostsam. Det kan vara en bättre idé att man satsar på subventioner av t ex HVO100 om det är viktigt att minska vårt bidrag på nån promille av de globala Co2-utsläppen.
Då kan lastbilar, traktorer osv bytas ut när dom gjort sitt ...."

Tanken bakom meningarna var att värna miljön utan att skrota väl fungerande dieselfordon långt innan dom är mogna för skroten. Nått som säkert kostar ganska många miljarder!
Att byta till elfordon när behovet knackar på tycker jag är bra.
BirgitS BirgitS skrev:
Vilka forskare stödjer hennes/Tidöpartiernas osakliga påståenden som elsystemet?
Att forskare kan stödja vissa åtgärder är en annan sak.
Syns ju samma osakliga påståenden i den här tråden/andra tråden om vindkraft, t.ex. att Sverige skulle kunna klara sig med bara kärnkraftverk.
Jag vet inte allihop, men en som tycker kärnkraft är bra är Jan Blomgren.
BirgitS BirgitS skrev:
Ett exempel från SvD:
"Forskningen visar att ett system med respektive utan ny kärnkraft inte skiljer sig åt nämnvärt när det gäller elprisets volatilitet."
Busch skrev:
"och hushållens behov av stabila elpriser krävs en kraftfull satsning på planerbar, fossilfri elproduktion"
Alltså det blir inte stabila elpriser bara för att man bygger kärnkraftverk.
Att vi behöver mer baskraft är knappast nån hemlighet. Vad som händer med elpriserna är för min del av underordnad betydelse.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Poängen är att det han producerar prissätts i internationell konkurrens. Så länge man inte kan ta fram bränslet effektivt på annat håll så kommer det fortfarande att vara dyrare än bensin, diesel mm. Vi ser det på HVO100 som alltid är dyrare än diesel.

Så länge någon är villig att betala grön skatt, eller så länge som någon är villig att betala mer för råvaran så stiger priserna över vad fossilbränslena kostar.

Inte ens om man ännu hårdare beskattar fossilt så kommer detta att lösa sig, det finns för lite bioråvara i världen för att det skall gå att få tillräckligt låga priser på den. Det kommer med stor sannolikhet att vara billigare att tillverka fossilfria bränslen direkt från el, exemelvis vätgas. Och vi vet ju att den är för dyr idag också...
Biobränslen borde användas så långt dom räcker. Att dom är dyrare än fossilt är nått vi redan har vant oss vid.
Man kan dock, som redan görs på sina håll, kräva att stat, regioner och kommuner använder förnybart bränsle.
Vätgas är inte bara dyr, den är rätt så besvärlig att hantera oxo.
Anledningar till att den kallas "framtidens energibärare" ...
Nåra, bl a C Sandström, påstår att den kommer fortsätta vara just det ...

L LaT skrev:
Återigen så undrar jag hur man gör med gamla plastbåtar?
Det måste vara ett gigantiskt problem!
I alla fall ett så pass stort problem att det på några håll infördes en slags pant när man lämnade in en uttjänt plastbåt.
Men det ligger fortfarande många övergivna plastbåtar längs stränderna ...
Undrar just hur stor mängder mikroplaster dom släpper ifrån sig?

• Gilla
LaT
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du tänker från alla fotbollsplaner? Eller bildäck?
Jag tänkte mig alla källor, även vindkraftspropellrar ...

E Eje_19 skrev:
Jag tänkte mig alla källor, även vindkraftspropellrar ...
Det är förvisso lugnt, det är ju modernt med gummiasfalt på lekplatser idag, så mikroplasterna kan genereras direkt på plats 🙄

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad väger en båt och vad väger ett rotorblad?
Du har inte funderat på antalet plastbåtar i världen kontra antalet vindkraftsvingar?
Dessutom förekommer plastbåtar i alla storlekar från jollar upp till säkert 40 fot och mer.

L LaT skrev:
Du har inte funderat på antalet plastbåtar i världen kontra antalet vindkraftsvingar?
Dessutom förekommer plastbåtar i alla storlekar från jollar upp till säkert 40 fot och mer.
En Swan 100 väger 72 ton men kölen utgör knappt 30 ton. Kanske 30 ton plast.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är slitet för att man inte gjort underhåll och bättrat på det yttre skyddet, då slits de inre delarna snabbare.
Detta är inte en normal representation av en vindkraftsvinge, vilket du hade insett om du läst min länk.
Med tanke på hur dålig ekonomi många vindkraftsbolag har så är det väl inte otroligt att de skiter i sådant underhåll som antagligen kostar väldigt mycket och väljer att bara köra på så länge det går.

• Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
En Swan 100 väger 72 ton men kölen utgör knappt 30 ton. Kanske 30 ton plast.
Jag tror mängden små plastbåtar som ligger övergivna och oanvända längs stränderna är ett större bekymmer.
Övergivna Swan 100 och liknande är mig veterligen rätt få.

• Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
S
Det finns mycket man med fog kan kritisera vindkraften för, men just mikroplaster vet jag inte...

Aggregerade utsläpp från våra skosulor lär vara en större spridare....
För att inte tala om biltrafiken...
Alkylatfärger...

Vindkraften är ingen stor spelare i det avseendet.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det finns mycket man med fog kan kritisera vindkraften för, men just mikroplaster vet jag inte...

Aggregerade utsläpp från våra skosulor lär vara en större spridare....
För att inte tala om biltrafiken...
Alkylatfärger...

Vindkraften är ingen stor spelare i det avseendet.
Problemet tycks vara att skulle behövas faktiska mätningar när det gäller vindkraftens spridning av mikroplaster.
Det finns däremot ganska gott om spekulationer ....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.