17 444 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
För att det alltid är effektivare med negativa kampanjer om motståndarsidan än att diskutera sakfrågor. De allra flesta orkar inte sätta sig in i sakfrågor och sakargument. Att klistra etiketter på de som är emot blir då det naturliga valet. Så verkar den gröna rörelsen precis som alla andra rörelser.E Eje_19 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Så här ser #491 ut:BirgitS skrev:
Så du hade fel när du skrev att man kunde verifiera Steinbecks påståenden själv.
Jag kollade ju N-B Magnus länk till en årsredovisning för Åskälen och talade om varför den var missvisande. Har du ändrat åsikt om den efter det?
Subventioner av HVO100, byta ut traktorer, lastbilar etc. till sådana som klarar det när nuvarande har gjort sitt .
Uppfattade jag det som. Då blir det ju bara HVO-fordon kvar.
"Elektrifieringen av de kvarvarande fossilanvändarna blir mycket kostsam. Det kan vara en bättre idé att man satsar på subventioner av t ex HVO100 om det är viktigt att minska vårt bidrag på nån promille av de globala Co2-utsläppen.
Då kan lastbilar, traktorer osv bytas ut när dom gjort sitt ...."
Tanken bakom meningarna var att värna miljön utan att skrota väl fungerande dieselfordon långt innan dom är mogna för skroten. Nått som säkert kostar ganska många miljarder!
Att byta till elfordon när behovet knackar på tycker jag är bra.
Jag vet inte allihop, men en som tycker kärnkraft är bra är Jan Blomgren.BirgitS skrev:
Att vi behöver mer baskraft är knappast nån hemlighet. Vad som händer med elpriserna är för min del av underordnad betydelse.BirgitS skrev:
Ett exempel från SvD:
"Forskningen visar att ett system med respektive utan ny kärnkraft inte skiljer sig åt nämnvärt när det gäller elprisets volatilitet."
Busch skrev:
"och hushållens behov av stabila elpriser krävs en kraftfull satsning på planerbar, fossilfri elproduktion"
Alltså det blir inte stabila elpriser bara för att man bygger kärnkraftverk.
Biobränslen borde användas så långt dom räcker. Att dom är dyrare än fossilt är nått vi redan har vant oss vid.pacman42 skrev:
Poängen är att det han producerar prissätts i internationell konkurrens. Så länge man inte kan ta fram bränslet effektivt på annat håll så kommer det fortfarande att vara dyrare än bensin, diesel mm. Vi ser det på HVO100 som alltid är dyrare än diesel.
Så länge någon är villig att betala grön skatt, eller så länge som någon är villig att betala mer för råvaran så stiger priserna över vad fossilbränslena kostar.
Inte ens om man ännu hårdare beskattar fossilt så kommer detta att lösa sig, det finns för lite bioråvara i världen för att det skall gå att få tillräckligt låga priser på den. Det kommer med stor sannolikhet att vara billigare att tillverka fossilfria bränslen direkt från el, exemelvis vätgas. Och vi vet ju att den är för dyr idag också...
Man kan dock, som redan görs på sina håll, kräva att stat, regioner och kommuner använder förnybart bränsle.
Vätgas är inte bara dyr, den är rätt så besvärlig att hantera oxo.
Anledningar till att den kallas "framtidens energibärare" ...
Nåra, bl a C Sandström, påstår att den kommer fortsätta vara just det ...
I alla fall ett så pass stort problem att det på några håll infördes en slags pant när man lämnade in en uttjänt plastbåt.L LaT skrev:
Men det ligger fortfarande många övergivna plastbåtar längs stränderna ...
Undrar just hur stor mängder mikroplaster dom släpper ifrån sig?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Med tanke på hur dålig ekonomi många vindkraftsbolag har så är det väl inte otroligt att de skiter i sådant underhåll som antagligen kostar väldigt mycket och väljer att bara köra på så länge det går.13th Marine skrev:
Det finns mycket man med fog kan kritisera vindkraften för, men just mikroplaster vet jag inte...
Aggregerade utsläpp från våra skosulor lär vara en större spridare....
För att inte tala om biltrafiken...
Alkylatfärger...
Vindkraften är ingen stor spelare i det avseendet.
Aggregerade utsläpp från våra skosulor lär vara en större spridare....
För att inte tala om biltrafiken...
Alkylatfärger...
Vindkraften är ingen stor spelare i det avseendet.
Problemet tycks vara att skulle behövas faktiska mätningar när det gäller vindkraftens spridning av mikroplaster.S Snikholt skrev:
Det finns däremot ganska gott om spekulationer ....