17 433 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Hela/bitar av rotorblad som används på ett P-hus (i Lund tror jag det var) länkades det till tidigare i tråden.Unikt namn skrev:
Jag tänker att svårigheten med glasfiber var(är?) att det inte går att återvinna på ett vis som är ekonomiskt försvarbart. Inte olikt utmaningen kring bomull där den "återvunna" råvaran är dyrare och sämre än det jungfruliga materialet.
Därför har det framförallt förut pratats om att materialåteranvända delar av bladen som beståndsdelar i olika konstruktioner, tex byggnader.
Baserat på att det inte var(är?) ekonomiskt försvarbart att använda materialet, så tänker jag att de som gör det av politiska anledningar kommer att vilja skylta med det.
På samma vis som kläder som består av olika alternativa politiskt laddade material är stämplade med det. Så konsumenter som bryr sig om sådant att välja de plaggen framför andra.
Så som jag har uppfattat det, är det först nu som det börjar bli så många skrotade rotorblad att det börjar vettigt att bygga en industri för att ta hand om materialet i dem. Därav har det varit olika projekt för att undersöka hur man gör det på bästa sätt de senaste åren.
Poängen är att det han producerar prissätts i internationell konkurrens. Så länge man inte kan ta fram bränslet effektivt på annat håll så kommer det fortfarande att vara dyrare än bensin, diesel mm. Vi ser det på HVO100 som alltid är dyrare än diesel.E Eje_19 skrev:
Så länge någon är villig att betala grön skatt, eller så länge som någon är villig att betala mer för råvaran så stiger priserna över vad fossilbränslena kostar.
Inte ens om man ännu hårdare beskattar fossilt så kommer detta att lösa sig, det finns för lite bioråvara i världen för att det skall gå att få tillräckligt låga priser på den. Det kommer med stor sannolikhet att vara billigare att tillverka fossilfria bränslen direkt från el, exemelvis vätgas. Och vi vet ju att den är för dyr idag också...
Återigen så undrar jag hur man gör med gamla plastbåtar?Unikt namn skrev:
Jag tänker att svårigheten med glasfiber var(är?) att det inte går att återvinna på ett vis som är ekonomiskt försvarbart. Inte olikt utmaningen kring bomull där den "återvunna" råvaran är dyrare och sämre än det jungfruliga materialet.
Därför har det framförallt förut pratats om att materialåteranvända delar av bladen som beståndsdelar i olika konstruktioner, tex byggnader.
Baserat på att det inte var(är?) ekonomiskt försvarbart att använda materialet, så tänker jag att de som gör det av politiska anledningar kommer att vilja skylta med det.
På samma vis som kläder som består av olika alternativa politiskt laddade material är stämplade med det. Så konsumenter som bryr sig om sådant att välja de plaggen framför andra.
Det måste vara ett gigantiskt problem!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Samma lösning används för både vindkraft och båtar i Sverige. De mals ned till fragment som går in i kraftvärmeverken. Glaset hamnar i askan och deponeras eller skickas till betongindustrin. Tar man askan till betong så binds tungmetallerna i betongen och eftersom betong typiskt cirkulerar (återvinns) så är riskerna för spridning extremt små. Det finns iofs gränsvärden för mängden tungmetaller i betong också.L LaT skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Så då är problemet med gamla vindkraftsvingar inget problem?pacman42 skrev:
Samma lösning används för både vindkraft och båtar i Sverige. De mals ned till fragment som går in i kraftvärmeverken. Glaset hamnar i askan och deponeras eller skickas till betongindustrin. Tar man askan till betong så binds tungmetallerna i betongen och eftersom betong typiskt cirkulerar (återvinns) så är riskerna för spridning extremt små. Det finns iofs gränsvärden för mängden tungmetaller i betong också.
Det är ett slitet blad på ett vindkraftverk.13th Marine skrev:
Kanske det är slitet pga att materialet åldras och påverkas av naturens krafter när det snurrar. Man ser att material från bladet har erroderat bort.
Det är nog vad de flesta ser.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Det är slitet för att man inte gjort underhåll och bättrat på det yttre skyddet, då slits de inre delarna snabbare.N N-B Magnus skrev:
Detta är inte en normal representation av en vindkraftsvinge, vilket du hade insett om du läst min länk.
Detta blad måste troligtvis bytas pga av dålig koll på slitaget.13th Marine skrev:
Man undrar hur vanligt det är.
Hur långt är ett snöre…?Unikt namn skrev:
En plastbåt från 70-80 talet (typ Storebro) kan väga 15 ton
Äldre vindkraftverks blad väger oftast mindre än det.
Nyproducerade vindkraftverk ofta mer (mens nyproducerade plastbåtar väger mindre än samma längd gjorde på 70=80talet)
Av vilken anledning väljer Wind Europe att presentera "desinformation" som så besvärlig, istället för att presentera de sanna uppgifterna?Z Zodde skrev:
Dom, om nåra, borde kunna finansiera ett par tungviktarekonomer som slår hål på kritikernas argument!
Jag tror debatten skulle må bra av det ...!