L LaT skrev:
Jag roade mig med att ta fram genomsnittspriset på el, utan skatter, 2025.Det är ju inte så blodigt även om man bor i område 4.

[bild]​

Snittpriset i Tyskland, utan skatter var ~1.65:-/kWh, sen tillkommer en nätavgift på ~1:-/kWh och skatter på ~1.35:-/kWh.

Hittar tyvärr inte Frankrike, men det vore ju kul som jämförelse eftersom de har så mycket kärnkraft.
Reagerade du på tysklandspriset? Dom saknar kärnkraft, men har väldigt gott om sol och vind vilket tydligen innebär ungefär fyrdubbelt elpris ...

• Arg
Fadai
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
men har t ex Steinbeck fel skulle det säkert påpekas av andra som begriper sig på redovisningarna
Varför skulle seriösa ekonomer ödsla tid på alla stollar som kommer med ”fake news”..?

Hade han däremot haft rätt hade han väl inte stått i stort sett ensam..?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
E Eje_19 skrev:
Bästa sättet att motverka desinformation är enligt min uppfattning att presentera verifierbara uppgifter som motsäger "desinformatören".
Tja, det verkar ju inte funka mot dig i alla fall ... ;)

• Gilla
  • Haha
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Finns det bildbevis på lekparker tillverkade av vindkraftverkssopor?
När det talas om vinkraftsblad.

• IMG_9807.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Z Zodde skrev:
Varför skulle seriösa ekonomer ödsla tid på alla stollar som kommer med ”fake news”..?
För att det inte ska skapas "forumsanningar"? 😉

Du vet, personer som påstår något som sanning, för att de tycker det "borde" vara så. Personer som håller fast vid att det är som de påstår, när de till och med får lagtexten presenterad för sig, när lagtexten säger tvärtom vad de tycker det "borde" vara. Det är såklart inte bra med dessa "sanningar" som folk kanske går på, men jag har gett upp och blockerar helt enkelt vissa skribenter så slipper man se deras påståenden.

• Gilla
  • Haha
Intet och 3 till
  • Laddar…
F
Kanske lika sällsynt som lekparker tillverkade av atomavfallssopor..?
Dem måste vi ju i stället gräva ner och vakta i flera 100-tusentals år..

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
När det talas om vinkraftsblad.
Nu är du igång igen, trodde vi kommit fram till att du skulle sluta påstå att vindkraftverk sprider en massa plaster.

Var kommer denna bild från?

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Hur har du tänkt dig att du skulle kunna se skillnad på plast och kompositmaterial utifrån om det kommer från rotorblad eller något annat?

BirgitS
E Eje_19 skrev:
Jag är inte ekonom nog att djupdyka i ekonomiska redovisningar på egen hand, men har t ex Steinbeck fel skulle det säkert påpekas av andra som begriper sig på redovisningarna.
Jag blir misstänksam när trovärdiga "motuppgifter" saknas och det istället börjar yras om rysk påverkan och desinformation.
Bästa sättet att motverka desinformation är enligt min uppfattning att presentera verifierbara uppgifter som motsäger "desinformatören".
Så du hade fel när du skrev att man kunde verifiera Steinbecks påståenden själv.

Jag kollade ju N-B Magnus länk till en årsredovisning för Åskälen och talade om varför den var missvisande. Har du ändrat åsikt om den efter det?
E Eje_19 skrev:
Har jag påstått "överge dieseln" tog jag i för mycket, men att i möjligaste mån reducera användningen betraktar jag som en god sak
Subventioner av HVO100, byta ut traktorer, lastbilar etc. till sådana som klarar det när nuvarande har gjort sitt .
Uppfattade jag det som. Då blir det ju bara HVO-fordon kvar.
E Eje_19 skrev:
Ett väl fungerande elsystem komplicerat. Att just dom forskarna kritiserar Ebba Busch är inte förvånande.
En del andra stödjer henne ...
Vilka forskare stödjer hennes/Tidöpartiernas osakliga påståenden som elsystemet?
Att forskare kan stödja vissa åtgärder är en annan sak.
Syns ju samma osakliga påståenden i den här tråden/andra tråden om vindkraft, t.ex. att Sverige skulle kunna klara sig med bara kärnkraftverk.

Ett exempel från SvD:
"Forskningen visar att ett system med respektive utan ny kärnkraft inte skiljer sig åt nämnvärt när det gäller elprisets volatilitet."
Busch skrev:
"och hushållens behov av stabila elpriser krävs en kraftfull satsning på planerbar, fossilfri elproduktion"
Alltså det blir inte stabila elpriser bara för att man bygger kärnkraftverk.

• Älska
Fadai
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, det verkar ju inte funka mot dig i alla fall ... ;)
Gör istället som du själv gör. Börja prata om något helt annat när argumenten tryter. Vill du ha ett exempel?😁

13th Marine 13th Marine skrev:
Nu är du igång igen, trodde vi kommit fram till att du skulle sluta påstå att vindkraftverk sprider en massa plaster.

Var kommer denna bild från?
Den dök upp på facebook.
En bild säger mer än 1000 ord sägs det.

N N-B Magnus skrev:
Den dök upp på facebook.
En bild säger mer än 1000 ord sägs det.
Bilden är gammal, såg den för ganska många år sen. Man vill tro att utvecklingen gått framåt sen dess,,,

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Bilden är gammal, såg den för ganska många år sen. Man vill tro att utvecklingen gått framåt sen dess,,,
Och dessutom en bild från en firma som jobbar med underhåll på vindkraftverk och menar på att detta är ett extremt fall, normalt sett reparerar man verken långt innan man kommit förbi de ytskikt som håller bättre.

https://factcheck.afp.com/doc.afp.com.34VU4DX

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Dvs, återigen sprider @N-B Magnus desinformation...

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
BirgitS BirgitS skrev:
Hur har du tänkt dig att du skulle kunna se skillnad på plast och kompositmaterial utifrån om det kommer från rotorblad eller något annat?
Jag tänker att svårigheten med glasfiber var(är?) att det inte går att återvinna på ett vis som är ekonomiskt försvarbart. Inte olikt utmaningen kring bomull där den "återvunna" råvaran är dyrare och sämre än det jungfruliga materialet.
Därför har det framförallt förut pratats om att materialåteranvända delar av bladen som beståndsdelar i olika konstruktioner, tex byggnader.

Baserat på att det inte var(är?) ekonomiskt försvarbart att använda materialet, så tänker jag att de som gör det av politiska anledningar kommer att vilja skylta med det.
På samma vis som kläder som består av olika alternativa politiskt laddade material är stämplade med det. Så konsumenter som bryr sig om sådant att välja de plaggen framför andra.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.