17 434 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
Reagerade du på tysklandspriset? Dom saknar kärnkraft, men har väldigt gott om sol och vind vilket tydligen innebär ungefär fyrdubbelt elpris ...L LaT skrev:Jag roade mig med att ta fram genomsnittspriset på el, utan skatter, 2025.Det är ju inte så blodigt även om man bor i område 4.
[bild]
Snittpriset i Tyskland, utan skatter var ~1.65:-/kWh, sen tillkommer en nätavgift på ~1:-/kWh och skatter på ~1.35:-/kWh.
Hittar tyvärr inte Frankrike, men det vore ju kul som jämförelse eftersom de har så mycket kärnkraft.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
För att det inte ska skapas "forumsanningar"? 😉Z Zodde skrev:
Du vet, personer som påstår något som sanning, för att de tycker det "borde" vara så. Personer som håller fast vid att det är som de påstår, när de till och med får lagtexten presenterad för sig, när lagtexten säger tvärtom vad de tycker det "borde" vara. Det är såklart inte bra med dessa "sanningar" som folk kanske går på, men jag har gett upp och blockerar helt enkelt vissa skribenter så slipper man se deras påståenden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Så du hade fel när du skrev att man kunde verifiera Steinbecks påståenden själv.E Eje_19 skrev:Jag är inte ekonom nog att djupdyka i ekonomiska redovisningar på egen hand, men har t ex Steinbeck fel skulle det säkert påpekas av andra som begriper sig på redovisningarna.
Jag blir misstänksam när trovärdiga "motuppgifter" saknas och det istället börjar yras om rysk påverkan och desinformation.
Bästa sättet att motverka desinformation är enligt min uppfattning att presentera verifierbara uppgifter som motsäger "desinformatören".
Jag kollade ju N-B Magnus länk till en årsredovisning för Åskälen och talade om varför den var missvisande. Har du ändrat åsikt om den efter det?
#491E Eje_19 skrev:
Subventioner av HVO100, byta ut traktorer, lastbilar etc. till sådana som klarar det när nuvarande har gjort sitt .
Uppfattade jag det som. Då blir det ju bara HVO-fordon kvar.
Vilka forskare stödjer hennes/Tidöpartiernas osakliga påståenden som elsystemet?E Eje_19 skrev:
Att forskare kan stödja vissa åtgärder är en annan sak.
Syns ju samma osakliga påståenden i den här tråden/andra tråden om vindkraft, t.ex. att Sverige skulle kunna klara sig med bara kärnkraftverk.
Ett exempel från SvD:
"Forskningen visar att ett system med respektive utan ny kärnkraft inte skiljer sig åt nämnvärt när det gäller elprisets volatilitet."
Busch skrev:
"och hushållens behov av stabila elpriser krävs en kraftfull satsning på planerbar, fossilfri elproduktion"
Alltså det blir inte stabila elpriser bara för att man bygger kärnkraftverk.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Och dessutom en bild från en firma som jobbar med underhåll på vindkraftverk och menar på att detta är ett extremt fall, normalt sett reparerar man verken långt innan man kommit förbi de ytskikt som håller bättre.Z Zodde skrev:
https://factcheck.afp.com/doc.afp.com.34VU4DX
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Dvs, återigen sprider @N-B Magnus desinformation...
Jag tänker att svårigheten med glasfiber var(är?) att det inte går att återvinna på ett vis som är ekonomiskt försvarbart. Inte olikt utmaningen kring bomull där den "återvunna" råvaran är dyrare och sämre än det jungfruliga materialet.BirgitS skrev:
Därför har det framförallt förut pratats om att materialåteranvända delar av bladen som beståndsdelar i olika konstruktioner, tex byggnader.
Baserat på att det inte var(är?) ekonomiskt försvarbart att använda materialet, så tänker jag att de som gör det av politiska anledningar kommer att vilja skylta med det.
På samma vis som kläder som består av olika alternativa politiskt laddade material är stämplade med det. Så konsumenter som bryr sig om sådant att välja de plaggen framför andra.
Redigerat: