17 432 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
Veganism är i praktiken en religion, och de är sällan logiska.pacman42 skrev:
Så är det, med största sannolikhet, men man kan tillverka så mycket HVO100 som systemet klarar.pacman42 skrev:
Björn Gillberg påstår sig kunna skaffa fram ganska mycket skogsråvara, som skulle kunna ersätta en hyfsad andel av de fossila bränslen vi idag använder. Som dessutom är förnybar ...
Att veganer gillar HVO100 har säkert att göra med smygintag av animaliska produkter ! ;-))
Björn Gillberg klara detta i Sverige. Skulle han klara samma sak i Frankrike? Italien? Spanien?E Eje_19 skrev:Så är det, med största sannolikhet, men man kan tillverka så mycket HVO100 som systemet klarar.
Björn Gillberg påstår sig kunna skaffa fram ganska mycket skogsråvara, som skulle kunna ersätta en hyfsad andel av de fossila bränslen vi idag använder. Som dessutom är förnybar ...
Att veganer gillar HVO100 har säkert att göra med smygintag av animaliska produkter ! ;-))
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 198 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 198 inlägg
Du skrev förut:E Eje_19 skrev:
Hur ska du ha det?E Eje_19 skrev:
Kan man, t.ex. du, verifiera på egen hand eller måste man förlita sig på andra?
Precis!E Eje_19 skrev:
Det är därför som ditt förslag om att överge diesel inte fungerar.
Här är några forskare i energisystem etc. som skriver om Sveriges hela elsystem i SvD: https://www.svd.se/a/kwAXEQ/energiministern-ignorerar-forskningen-skriver-forskare
Det handlar om varför argument från Tidöpartierna (Busch) är osakliga.
Förhoppningsvis ger det dig lite perspektiv.
Du menar lite grann som den där SD'aren som var/är rädd för grönsaker eftersom man "feminiseras" om man äter för lite kött.R RoseNylund skrev:
Det låter ju verkligen logiskt...
Man skulle ju nästan kunna säga att överdrivet köttätande ( dvs över 200g/dygn) verkar drivas av sektliknande åsikter?
https://klimatgranskaren.se/radda-sd-tobbes-manlighet/
Nu kommer jag inte in på den sidan längre, men det var i ett av de sista styckena han skrev så.E Eje_19 skrev:Jag kan inte hitta nått "tvingats" i texten!
Så här står det:
Denna överproduktion av el kan liknas vid EU:s tidigare produktionsöverskott av jordbruksprodukter som fick slängas bort. Offentliga stöd till privata företag har skapat en överproduktion som inte kan användas. Som lägst var priserna nere på minus 69 öre/kWh. På samma sätt skapar mulna och vindstilla vinterdagar elpriser på över 10 kronor per KwH och Karlshamns oljekraftverk måste startas.
Du tänkte aldrig tanken att mulet och vindstilla orsakade elpris på en lönsam nivå, där ägarna "måste" starta verket ...?
Du menar lite som att vindkraften & solcellerna helst inte borde producera när priset är för lågt.
De får väl börja med lite kartellbildning då och turas om att flöjla verken/stänga av solcellerna för att pressa upp priserna. Det vore ju mycket bättre???
Jag roade mig med att ta fram genomsnittspriset på el, utan skatter, 2025.Det är ju inte så blodigt även om man bor i område 4.
Snittpriset i Tyskland, utan skatter var ~1.65:-/kWh, sen tillkommer en nätavgift på ~1:-/kWh och skatter på ~1.35:-/kWh.
Hittar tyvärr inte Frankrike, men det vore ju kul som jämförelse eftersom de har så mycket kärnkraft.
Snittpriset i Tyskland, utan skatter var ~1.65:-/kWh, sen tillkommer en nätavgift på ~1:-/kWh och skatter på ~1.35:-/kWh.
Hittar tyvärr inte Frankrike, men det vore ju kul som jämförelse eftersom de har så mycket kärnkraft.
Jag hade delvis fel, delvis rätt. Det är svårt att separera delarna ett blad består av, men det arbetas för bättre metoder än de befintliga. En snabb sökning bara, hade inte tid för mer just nuClaes Sörmland skrev:
Berätta mer! Det är välspridda uppgifter att återvinning inte sker och nu påstår du motsatsen. Hur ser statistiken ut för återvinningen och vilka företag återvinner med vilka metoder på vilka platser? Är bristande återvinning kanske inte ett bra argument mot vindkraften längre?
Men inte ens Wind Europe anger att återvinning är på plats i juli förra året:
[länk]
Och det här är alltså en organisation som är beredda att sprida desinformation i media för att stärka vindkraftsindustrins position. Jag tänker, att då är det nog en lång bit kvar till systematisk återvinning av gamla vindkraftverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att AIn har läst in branschens propagandasidor på nätet och återger den. Inte så trovärdigt.Fadai skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 198 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 198 inlägg
Det hela är mycket simpelt. Det finns enorma problem med vindkraft som inte går att förneka, det två största är; när det inte blåser så genererar de noll. Nr2 är att de likt solenergi tar upp enorma anspråk på markyta. Jag avskyr vindkraften, sett hur den tidigare vackra naturen förstörts av både solpanels parker och vindkraftsparker, tidigare skogsområden är nu inhägnade industriområden. Att ha dom jämte sitt hus är en ren mardröm, de som påstår annat är antingen ovetande, ignoranta eller accepterande på en nivå som är otänkbar i min värld.
Vi hade världens bästa elsystem med vattenkraft i norr och kärnkraft i söder. Solenergi kan användas på industri taken där man inte ser dom.
Vi hade världens bästa elsystem med vattenkraft i norr och kärnkraft i söder. Solenergi kan användas på industri taken där man inte ser dom.
Jag är inte ekonom nog att djupdyka i ekonomiska redovisningar på egen hand, men har t ex Steinbeck fel skulle det säkert påpekas av andra som begriper sig på redovisningarna.BirgitS skrev:
Jag blir misstänksam när trovärdiga "motuppgifter" saknas och det istället börjar yras om rysk påverkan och desinformation.
Bästa sättet att motverka desinformation är enligt min uppfattning att presentera verifierbara uppgifter som motsäger "desinformatören".
Har jag påstått "överge dieseln" tog jag i för mycket, men att i möjligaste mån reducera användningen betraktar jag som en god sak.BirgitS skrev:
Ett väl fungerande elsystem komplicerat. Att just dom forskarna kritiserar Ebba Busch är inte förvånande.BirgitS skrev:
En del andra stödjer henne ...
Kartellen verkar redan vara igång. En titt i Jädraås vindkraft igår. Deras 66 snurror stod stilla trots rejäl blåst, där snurror i omgivande trakt snurrade rätt friskt. Jag tror inte alla var trasiga ...L LaT skrev:Nu kommer jag inte in på den sidan längre, men det var i ett av de sista styckena han skrev så.
Du menar lite som att vindkraften & solcellerna helst inte borde producera när priset är för lågt.
De får väl börja med lite kartellbildning då och turas om att flöjla verken/stänga av solcellerna för att pressa upp priserna. Det vore ju mycket bättre???
Jag gillar inte karteller.