16 981 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
Vems sanning är det?T tobiast skrev:
Jag bor som sagt i närheten av ett flertal vindkraftverk. Jag ser inte dessa "allvarliga effekter på djur och natur", trots att jag ofta är ute i sagda natur. Men du får gärna berätta mer!
Oljud lider jag inte heller av. Utomhus överröstas eventuellt ljud från vindkraftverken av vindens sus, fågelkvitter och liknande. Men allra mest överröstas de stackars vindkraftverken av trafiken på landsvägen som går genom byn. Lastväxlare med tomma containrar, snorungar med 130 dB dunka-dunka, motorcykelgubbar, skogsmaskiner med banden på...du fattar. Hakar du på mig i kampen mot den störande vägtrafiken?
Det gjordes en undersökning på kossor som betade i närheten av vindkraftverk på Jylland och kossorna fick i sig mikroplaster.Claes Sörmland skrev:
Förutom tramset med mikroplaster och "gifter" är väl övriga argument sakliga och inga osanningar? Sen finns värderingsaspekter i argumenten, t ex om man tycker det är så hemskt att gamla rotorblad läggs i sophögar eller om man tycker vindkraftverk estetiskt förstör natur eller inte. Där finns ju inget objektivt rätt eller fel, det är en smakfråga.
Det kanske finns folk som tycker att det är estetiskt vackert med vindkraft på fjället eller i skogen etc men förmodligen inte om man bor i närheten.
Vi i Sverige skall ju återvinna det mesta genom sopsortering av plast, papp, metall, glas etc, men det har varit tyst från miljöhåll angående rotorbladen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
"Graf över hur många ton mikroplast olika källor släpper ut per år."N N-B Magnus skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taget från: https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-myter-om-vindkraft/
Finns länkar där till var de tagit siffrorna från.
Vindkraft upprör. Sant är iaf att utbyggd minskar behov av fossila bränslen. Alla andra påståenden är trams. Sen är det också sant att vindkraft sänker elpriset för de svenska konsumenterna. Så totalt sett så blir elpriset lägre och mindre koldioxid släpps ut. På köpet blir den ryska oljan och gasen mindre efterfrågad i Europa.
Men vägar och kritisk infrastruktur behöver vårt samhälle, till skillnad från vindkraft. Du jämför äpplen och päron.SågspånPappspikEternit skrev:
Vems sanning är det?
Jag bor som sagt i närheten av ett flertal vindkraftverk. Jag ser inte dessa "allvarliga effekter på djur och natur", trots att jag ofta är ute i sagda natur. Men du får gärna berätta mer!
Oljud lider jag inte heller av. Utomhus överröstas eventuellt ljud från vindkraftverken av vindens sus, fågelkvitter och liknande. Men allra mest överröstas de stackars vindkraftverken av trafiken på landsvägen som går genom byn. Lastväxlare med tomma containrar, snorungar med 130 dB dunka-dunka, motorcykelgubbar, skogsmaskiner med banden på...du fattar. Hakar du på mig i kampen mot den störande vägtrafiken?
13th Marine skrev:
https://klimatupplysningen.se/vindkraftsbranschen-har-ett-enormt-avfallsproblem/13th Marine skrev:
att det skulle sänka stämmer väll inte helt eller hurS surfarn skrev:Vindkraft upprör. Sant är iaf att utbyggd minskar behov av fossila bränslen. Alla andra påståenden är trams. Sen är det också sant att vindkraft sänker elpriset för de svenska konsumenterna. Så totalt sett så blir elpriset lägre och mindre koldioxid släpps ut. På köpet blir den ryska oljan och gasen mindre efterfrågad i Europa.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Det är ju ganska roande att i en tråd som handlar om desinformation ang en sak, som ska belysa detta, så börjar även här desinformationen sprida sig, typ automatiskt.
Det här är ju värre än Parkslide, äkta hussvamp, AI och annat som sprider sig hejdlöst.

Det här är ju värre än Parkslide, äkta hussvamp, AI och annat som sprider sig hejdlöst.