16 981 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
ja så skulle det kunna vara att dom som bor närmast skulle få säga sitt har själv bott granne med en park det var ett hemskt ljud från dom nästan som tinnitusFairlane skrev:
Fast det får man väl? Det är val regelbundet i Sverige. Däremot tas inte alla frågor upp till omröstning. En ny telemast sattes upp i området och ett antal grannar protesterade. Det blev ingen omröstning om saken och jag vet inte riktigt vad en omröstning skulle ge. Skulle bara de inom ett visst avstånd få rösta, eller samtliga i kommunen? Hur skulle resultatet uttolkas? 72% röstade nej, 28% röstade JA, röstdeltagande 5%, vad gör man med de siffrorna?
du har inte bott granne med en vindkraftsparkSågspånPappspikEternit skrev:
och slussen har ju funnits där långt innan husen byggdes
Man kan ju ge Wind Europe att trots deras kalkonrapport har de troligen rätt i att det sprids mycket falsk information om vindkraft i just Sverige. Och det beror ju på att vi som kultur gillar att ventilera politiska frågor på sociala medier och vindkraft är en del av energipolitiska komplexet som i sin tur är en central del av svensk politisk debatt sedan 70-talet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Ja, forskningen där är intressant. Det verkar som vindkraftverk stör mer än vad bara en ljudnivåmätning ger vid handen. Man ser påverkan på sömn som är större än vad man skulle tro bara genom att se ljudnivån, och som är skild från samma nivå på buller från exv. trafik eller motsvarande.M maria01 skrev:
MEN, det är ett komplext fenomen och det finns en nocebo-effekt, dvs att man förväntar sig negativa effekter från vindkraft och därför blir påverkad. Den förklarar dock inte hela effekten.
Och man får som sagt den här effekten vid ljudtryck som understiger riktlinjerna om 40dB. Man ser dem redan från 22dB och upp.
Vad som är sant är sant att ljudtrycket från vindkraft ser helt annorlunda ut än mycket annat buller, med stor AM-modulering över ett ganska brett frekvensområde även lågt i frekvens (20-500Hz). Problemet med detta är att detta är ljud som då sprids mycket långt; högfrekventare brus både dämpas och länkas av betydligt snabbare i atmosfären. Så kombinerat med de låga ljudnivåerna som eventuellt är problematiska är att vindkraftverk då stör mycket stora arealer, relativt långt från verken själva.
Så det är ett område som inte är färdigforskat på lång väg, men det har skett spännande objektiv forskning inom området här i Sverige vid bla Chalmers. Resultaten är dock som sagt så långt delvis negativa.
Till skillnad från t ex strålning från mobiltelefoner eller elöverkänslighet så är det här en effekt på människa som både kan mätas och observeras i objektiva försök (alltså inte bara baserat på subjektiva rapporter från deltagare) så det finns anledning att tillämpa lite försiktighetsprincip.
Jag orkar inte länka all forskning jag skummade (stäm mig
A laboratory study on the effects of wind turbine noise on sleep: results of the polysomnographic WiTNES study
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
Jag ser i detta nu ett vindkraftverk. Bara att titta rätt ut genom fönstret, faktiskt. Det är inte ett ensamt vindkraftverk, men de andra syns inte från just det fönstret.M maria01 skrev:
Men det har inte hållits någon folkomröstning.M maria01 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Om de är 20 år gamla så är de inte så höga som dagens planerade verk. Vi riskerar att få 275 meter höga verk ca 800 meter från vårt hus och närmaste granne kommer att komma så nära som 600 meter!13th Marine skrev:
Så det är lite skillnad på äldre och nya verk.