17 432 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Det känns som vindkraft bolagen tappar luft. Dessa bolag döljer faktiskt antal vindkraftverks haverier, om lika många andra typer av kraftverk skulle haverera. Till exempel är det bara två kärnkraftverk som havererat på riktig och alla skriker. Ett antal vindkraftverk havererar i månaden, resultat sprider icke nedbrytbara material, sprider oljud och ljus. Vad händer om ett havererar på havet och hydrauloljan rinner ut? Dessa verk som innehåller asbest, förmodligen i bromsmaterialet. Koppar i bromsar har också negativ påverkan för lungorna, valarna, delfiner andas från atmosfären.Redaktionen skrev:
Jag håller fullständigt med!!!S skogaliten skrev:
Den där j.vla röda strålkastaren i toppen av mobilmasten 300m härifrån som lyser upp hela nejden nattetid. Inte kan man sitta ute nattetid och den lyser ju rakt in i sovrummet!
Och ingen kompensation eller terapi har fått.
Förbjud mobilmaster i befolkade områden!!!
En liten aning överdrift kan anas i texten...
13th Marine skrev:
Klart det finns förorening och fördärvelse av natur, det säger väl sig självt. Vägar skall byggas, elkablar grävas ned i jorden på fjäll och i skogar, mikroplaster och växellådsoljor, djuren skräms bort av ljus och vibrationer.13th Marine skrev:
Undrar vem som tar hand om betongfundamenten när verken blir obrukbara.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Fast du skrev att det blev föroreningar när man producerade bladen...N N-B Magnus skrev:
Var kan jag läsa mer om skadorna från växellådsoljorna samt hur påverkade djuren blir av ljus och vibrationer?
Det finns gott om argument som håller - i kritik mot vindkraft.N N-B Magnus skrev:
Men just mikroplaster är inte ett stort problem i relation till andra verksamheter som ger ifrån sig det, så det finns ingen anledning att överdriva.
Jag pratar inte om en stadigt lysande röd lykta, utan om 10-40 st master med BLINKANDE vitt ljust, där blinket inte ens blir regelbundet eftersom rotorbladen "klipper" i ljusbilden.L LaT skrev:Jag håller fullständigt med!!!
Den där j.vla röda strålkastaren i toppen av mobilmasten 300m härifrån som lyser upp hela nejden nattetid. Inte kan man sitta ute nattetid och den lyser ju rakt in i sovrummet!
De där röda ljusen är föga störande. Dessutom så är masterna inte speciellt höga, så de märks endast av några få närboende.
Det oregelbundna vita blinkandet från flera håll är lite som att befinna sig inuti ett åskväder.
Och det utgår inte bidrag från dem som anlägger vindkraftsindustrin för att skaffa olika former av mörkläggning.
Vilken personlig erfarenhet av närhet till industriell vindkraft har du?
Men vad bra, konceptet är så totalt dåligt att det kommer ju att försvinna av sig självt.Bussmotor skrev:
Det känns som vindkraft bolagen tappar luft. Dessa bolag döljer faktiskt antal vindkraftverks haverier, om lika många andra typer av kraftverk skulle haverera. Till exempel är det bara två kärnkraftverk som havererat på riktig och alla skriker. Ett antal vindkraftverk havererar i månaden, resultat sprider icke nedbrytbara material, sprider oljud och ljus. Vad händer om ett havererar på havet och hydrauloljan rinner ut? Dessa verk som innehåller asbest, förmodligen i bromsmaterialet. Koppar i bromsar har också negativ påverkan för lungorna, valarna, delfiner andas från atmosfären.
Öda ingen mer tid på denna fråga, håll inte på och hetsa upp dig och bli förargad, "problemet" kommer ju snart lösa sig av sig självt, du kan sova gott.
Om du håller på såhär, så bevisar du bara att du har gått på minan, och deltar i polariseringen, på antingen ena eller andra sidan. De som jobbar för detta skiter faktiskt totalt i din åsikt eller vilken sida du väljer.
De flesta blad tillverkas i Kina vars elproduktion kommer övervägande från kolkraft.13th Marine skrev:
Ja det händer att växellådsolja läcker ut, speciellt när det blir obalans i bladen.
Jag har läst att renarna i norr undviker att vandra nära vindindustriparkerna, då är det inte svårt att förstå att andra djur upplever detsamma.
Vindkraften är för övrigt konkursmässig.
Kvar blir betongmonument över människans dumhet.
Vad f.n vet du om hur jag uppfattar det?S skogaliten skrev:
Jag bor på landsbygden med en (1) granne och tycker det är klart störande med en röd strålkastare som lyser nätterna igenom.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Ja, detta var som sagt möjliga andra vägval i en annan situation. Som det stod i the CIA World Fact Book (innan Trump lade ner den) om Sverige: Hydro power potential.Mikael_L skrev:
Nä men det där du skriver håller väl inte.
Inget nedläggningsbeslut av kärnkraft har tagits efter 2015, och du kan väl själv kolla hurenormt lite* vindkraft vi hade då.
Så det finns inga skäl att tro att det fanns för mycket billig vindkraft i systemet som drev fram nedläggningen av kk.
Och vad gäller utbyggnad av vattenkraft, ja du har väl lika bra koll som mig på detta, så det behövde du väl inte ens skriva va?
Att det sedan är politiskt omöjligt med ytterligare storskalig utbyggnad av vattenkraft i Sverige det är ett internt problem. (Ja, om man nu ser det som ett problem, jag tillhör väl inte de som gör det själv. Än iaf...)
Och kärnkraften lades ju ner just bla för att vi skulle, och kunde, satsa på vindkraft. Det var iaf vad de gröna förespråkarna hela tiden förde fram, och fortsätter föra fram. Så dessa frågor är inte separata från varandra.
Att det sedan inte längre fungerar särskilt väl ekonomiskt, ja det är ju en annan femma.
Ja, det är ju en intressant fråga i sig. Och jag vet inte på rak arm om något bra exempel på länder som medvetet valt bort vindkraft. Men låt oss säga att vi fattade samma politiska beslut om vindkraft som vi gjorde när det kom till att bygga ut vattenkraften. Dvs det blev politiskt stopp för vidare vindkraft som det blev för vattenkraften.Mikael_L skrev:
Det kan jag berätta, ungefär som år 2010, vi hade importerat ungefär lika mycket el som vi exporterar, elpriserna hade varit ungefär likadana (om nu detta inte skulle ha avhållit putin från att starta sitt energikrig).
Fast det beror ju kanske lite på vad du menar med "valt bort vindkraften när det begav sig"
Om du menar 1977 när första vindkraftverket anlades, eller runt 2010 när vindkraften började öka märkbart.
Man kan själv sätta cut-off när det passar, men innan 2000-talet antar jag för att det skall bli ett intressant scenario.
Njae, inte egentligen. Det är som sagt en fråga om till vilken grad en aktör på marknaden skall tillåtas suga russinen ur kakan, utan att ta ansvar för helheten. Ett ansvar som man egentligen inte behövt tänka på separat förut eftersom det kommit på köpet med de existerande kraftslagen.Mikael_L skrev:
Inom ekonomin så sorterar dylika frågor under "externaliteter" dvs kostnader som tas av någon annan, men där du drar fördelarna.
Och det finns ju många nutida diskussioner om precis det här, dvs där man halvöppnat en marknad och det har låtit vissa aktörer dra fördelar, utan att behöva ta ansvar för helheten.
Se t ex på avskaffandet av postens monopol och diskussionerna kring hur CityMail bara levererar där det är lönsamt och låter Posten bära kostnaderna för resten, utan att de då kan få inkomsterna (iaf på samma sätt) från de lönsamma rutterna. Eller debatten om friskolorna och hur de motar bort mera resurskrävande elever och låter det allmänna bära den kostnaden, samtidigt som tillgängliga medel då sprids ut på fler aktörer med hårdare belastning på de allmänna skolorna. (Jag tar upp dessa som exempel på debatten och eventuellt fenomenet, jag uttrycker inget ställningstagande i just de här frågorna. Så öppna inte de sidodebatterna, hitta istället bättre exempel på externaliteter).
Just väderberoende kraftlag som vind och sol är ju mycket nya företeelser i elsystemet om man ser historiskt, och vi har ju inte hanterat det faktum att de är ganska speciella djur i det här avseendet egentligen alls via ekonomiska eller andra styrmedel. Istället så fick de en gräddfil in i systemet både här och utomlands. (Någon ekonom eller andra måste ha påpekat det riskabla med detta då när det begav sig, men jag hinner inte söka seriöst nu. Någon?) Så det borde inte ha uppfattats som konstigt, snarare oundvikligt...
Det är ganska stor skillnad mellan en mobilmast med rött fast toppljus eller en vindkraftspark som blinkar.L LaT skrev:Jag håller fullständigt med!!!
Det är mer att jämföra med en "högmast".
Ungern kan du ta som exempel, de stipulerade en lag med sånt krav på avstånd till bebyggelse att det i praktiken inte finns något ställe att bygga vindkraft på (12 km) och begränsad maxhöjd.lars_stefan_axelsson skrev:
Landet har absolut minst vindkraft i hela Europa.
Men dock får de 25% av sin elförsörjning från solkraft, vilket är nästan rekord i Europa.