G gaidin skrev:
Att du med din okunskap inte kan det är helt förståeligt.

Men att du tror att alla andra lider av samma okunskap är ett märkligt sätt att tänka.
Kan du hjälpa mig begripa hur man i förväg kan mäta hur mycket el en intermittent elproduktion kommer att leverera?

Fairlane Fairlane skrev:
Dvs, jag säger inte att Ryssland är involverade i den här diskussionen, jag säger inte heller att de inte är det. Jag säger helt enkelt att det är möjligt och försöker visa hur man arbetar från rysk säkerhetstjänst, då jag tror att väldigt många är helt ovetande.
Fast det är inte oproblematiskt att argumentera som du gör. Ja, företeelsen finns (och ja, jag vet väl mer om den än de flesta...) men dels så är Ryssarna faktiskt sämre på det här nu än de var för tio år sedan eller så. De fina trollfabrikerna i St Petersburg är nedlagda, och idag är det möjligtvis någon slashas i en lägenhet i Murmansk med tio mobiltelefoner (eller någon indier i Mumbai) som är kvar.

De är inte alls lika organiserade och har inte alls samma tryck som de en gång gjorde. Och det är inte konstigt. Man har dels gått från ord till handling i Ukraina, och dels så är västerländska institutioner (och befolkningen) betydligt mer på tårna idag än vad man var. Så jag tror tvärtom att det inte är så många som är ovetande idag. Mao, vetskapen har ökat i ungefär samma takt som hotet har minskat.

Men, det finns också ett välkänt och mera fundamentalt problem med det här, och det är att paranoia inte leder någonstans. Ja, allt kan vara fiendens verk, men utan systematisk avvägning och sammanställning så landar man just bara i paranoia som inte går att använda till något.

Bättre i så fall att värdera det som sägs, utan att försöka sig på några kremnologiska uttolkningar av vem som säger det, och varför denne säger det.

Så även om vi i branschen brukar skoja; "Of course I'm paranoid. But am I paranoid enough??" så är vi också medvetna om att det är en yrkesskada och att inte vara paranoid är en bättre grundinställning. Och dessutom så finns det forskning som visar att de som måste vara professionellt paranoide (för att de arbetar för säkerhetstjänsten t ex) faktiskt riskerar att bli kliniskt paranoida på sikt. Så det är inte ens riksfritt att tänka i de banorna för ens egen hälsa.

(Nåja, det är väl förhoppningsvis ingen här som ligger i riskzonen, ja, utom undertecknad då. ;))

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Kan du hjälpa mig begripa hur man i förväg kan mäta hur mycket el en intermittent elproduktion kommer att leverera?
Man kan ju börja med att se historiska data och medel- medianvärden o s v.

Jag avslutar här, jag inser att du helt enkelt bara skriker från hjärtat utan någon som helst kunskap, hela din retorik bygger på att du inte vet vad du pratar om och verkar tro att alla andra i hela världen har samma okunskap som du.

Fairlane
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Fast det är inte oproblematiskt att argumentera som du gör. Ja, företeelsen finns (och ja, jag vet väl mer om den än de flesta...) men dels så är Ryssarna faktiskt sämre på det här nu än de var för tio år sedan eller så. De fina trollfabrikerna i St Petersburg är nedlagda, och idag är det möjligtvis någon slashas i en lägenhet i Murmansk med tio mobiltelefoner (eller någon indier i Mumbai) som är kvar.
Nåja, lite mer finns det nog, men exakt mängd är svår att säga. Jag kan givetvis inte säga att just Putilov arbetar för Ryssland, men det finns väldigt mycket som tyder på det och det är bara 5 år sen han slutade på Samhällsnytt.
De är inte alls lika organiserade och har inte alls samma tryck som de en gång gjorde. Och det är inte konstigt. Man har dels gått från ord till handling i Ukraina, och dels så är västerländska institutioner (och befolkningen) betydligt mer på tårna idag än vad man var. Så jag tror tvärtom att det inte är så många som är ovetande idag. Mao, vetskapen har ökat i ungefär samma takt som hotet har minskat.
Jag är rätt övertygad om att de fortfarande i hög grad är synnerligen aktiva. Det finns mycket som tyder på rysk inblandning i olika europeiska val, och även i USA såklart.

Jag skulle säga att gemene man nog fortfarande har väldigt dålig koll på detta sätt att arbeta, även om det kanske är bättre idag än för 10 år sen
Men, det finns också ett välkänt och mera fundamentalt problem med det här, och det är att paranoia inte leder någonstans. Ja, allt kan vara fiendens verk, men utan systematisk avvägning och sammanställning så landar man just bara i paranoia som inte går att använda till något.
Korrekt, så är det, men vet man inte om risken så lär man heller aldrig upptäcka något.
Bättre i så fall att värdera det som sägs, utan att försöka sig på några kremnologiska uttolkningar av vem som säger det, och varför denne säger det.
Ja, om det låter sig göras när väl debatten är igång. Den som sakligt analyserar och sen argumenterar (oavsett vilken sida denne ställer sig på) kommer sablas ner av motståndarna som inte ens förstår hur det fungerar.
Så även om vi i branschen brukar skoja; "Of course I'm paranoid. But am I paranoid enough??" så är vi också medvetna om att det är en yrkesskada och att inte vara paranoid är en bättre grundinställning. Och dessutom så finns det forskning som visar att de som måste vara professionellt paranoide (för att de arbetar för säkerhetstjänsten t ex) faktiskt riskerar att bli kliniskt paranoida på sikt. Så det är inte ens riksfritt att tänka i de banorna för ens egen hälsa.
Jag håller med helt.
(Nåja, det är väl förhoppningsvis ingen här som ligger i riskzonen, ja, utom undertecknad då. ;))
Det kan finnas fler... 😉

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
E Eje_19 skrev:
Tystnaden från övriga som känner till slukhålen har med konformitet och eget välbefinnande att göra.
Nej, det är inte så de flesta forskare och andra som gillar att gräva fungerar.
E Eje_19 skrev:
Det jag har aningen svårt att fatta, är att Steinbecks uppgifter måste verifieras ...
Sånt kan man verifiera på egen hand ...
Nej, det är inte så många som kan ta in och förstå alla ekonomiska redovisningar inom koncerner.

BirgitS
E Eje_19 skrev:
Ytterst lite jordbruksmark används, mig veterligen, för produktion av HVO100.
Min okvalificerade gissning är att det står solpaneler på mer jordbruksmark än som används till HVO-produktion?
Ja, produktionen är begränsad, ofta slaktavfall, tallolja mm.
Men om produktionen ska öka kraftigt får det följdverkningar, då räcker det inte längre med bara slaktavfall, tallolja och andra produkter som kan användas i stället för att slängas.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nåja, lite mer finns det nog...
Njae, skall du övertyga mig om att du vet (mer än du säger), så får du vara lite tydligare än så...

Men, det är OT här, så av det och andra skäl så sätter jag personligt streck där.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Nu råkar ju danska staten till stor del äga både gasfält och infrastruktur, vilket borde kunna påverka det pris man inhemskt betalar. Men så är det förmodligen redan ...
Nej, att staten äger gasfält påverkar inte prissättningen överhuvudtaget. Vet inte varifrån du fått den vilseledande infon ifrån? Det visar dessvärre att du har mycket dåliga kunskaper om prisbildnings teori å fria marknader, så lite ödmjukhet hade inte skadat. (Som du själv, ironiskt nog, påpekade till annan skribent)

Verkar faktiskt som du sitter å hittar på…
Gäller det de också områden där jag inte har kunskapen att motbevisa dig så är det ju varningsflagg!!
Mytomaner finns det tillräckligt av på byggahus Ändå.

Ett tips, hållbdig till sånt där du besitter ivartfall ett uns av kunskap.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nej, att staten äger gasfält påverkar inte prissättningen överhuvudtaget. Vet inte varifrån du fått den vilseledande infon ifrån? Det visar dessvärre att du har mycket dåliga kunskaper om prisbildnings teori å fria marknader, så lite ödmjukhet hade inte skadat. (Som du själv, ironiskt nog, påpekade till annan skribent)

Verkar faktiskt som du sitter å hittar på…
Gäller det de också områden där jag inte har kunskapen att motbevisa dig så är det ju varningsflagg!!
Mytomaner finns det tillräckligt av på byggahus Ändå.

Ett tips, hållbdig till sånt där du besitter ivartfall ett uns av kunskap.
Jag släpper dig. Du tycks vara lite för korkad ...

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Man kan ju börja med att se historiska data och medel- medianvärden o s v.
Historiska data brukar användas till prognoser. Jag är åtminstone tillräckligt påläst för att begripa att prognoser inte är fastställd framtida produktion ... särskilt inte när det gäller vindkraftsproduktion.

G gaidin skrev:
Jag avslutar här, jag inser att du helt enkelt bara skriker från hjärtat utan någon som helst kunskap, hela din retorik bygger på att du inte vet vad du pratar om och verkar tro att alla andra i hela världen har samma okunskap som du.
Att du tappar förmågan att försvara dina påståenden är talande ... ...

E Eje_19 skrev:
Att du tappar förmågan att försvara dina påståenden är talande ... ...
Nej, jag är bara trött på att älta med folk som drar ner mig till deras nivå.

• Gilla
  • Wow
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Blir motvinden för stark är det många som ger upp!
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte så många som kan ta in och förstå alla ekonomiska redovisningar inom koncerner.
Har du sett SvT:s lovsång till vindkraften? 17m15s in
https://www.svtplay.se/video/ewqDrpD/agenda/regera-med-sd?video=visa&position=1021

Har du lyssnat på hur Ekots väljer att rapportera om vad vindkraftslobbyn tycker om motståndet i Sverige?
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/vindkraftslobbyn-kalla-till-ekot-inslag-om-desinformation

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför är det ingen duktig grävare som slår hål på t ex Steinbecks eller Nölands uppgifter om ekonomin?
Far dom med osanning borde ju nån kunna tillrättavisa dom och presentera de korrekta uppgifterna ...
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker inte jag behöver värst mycket mer information än de redovisningar som görs. Inte sätter jag mig och lusläser ekonomisk redovisning för att kolla om det räknats fel.
Jag förlitar mig på att andra, med bättre kunskaper sköter den saken, och larmar om det behövs.
I det fallet är det väldigt tyst ....

BirgitS BirgitS skrev:
Men om produktionen ska öka kraftigt får det följdverkningar, då räcker det inte längre med bara slaktavfall, tallolja och andra produkter som kan användas i stället för att slängas.
Bra mothugg! Ja, produktionen behöver öka, men om man tänker sig att använda åkermark för HVO100, ungefär som man skulle göra vid "etanolboomen" vet jag inte. Det skulle i så fall vara mindre klokt!

E Eje_19 skrev:
Bra mothugg! Ja, produktionen behöver öka, men om man tänker sig att använda åkermark för HVO100, ungefär som man skulle göra vid "etanolboomen" vet jag inte. Det skulle i så fall vara mindre klokt!
Det finns inte råvara nog för HVO100 som ersättare till diesel. Om man skulle tillverka tillräckligt med HVO100 så skulle världen svälta.

Intressant förresten att veganer inom miljörörelsen gillar HVO100, slaktavfall är en av huvudingredienserna...

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.