13th Marine 13th Marine skrev:
På tal om Ryssland.

Denna faktaruta från Folkbladet om herr Steinbeck är lite intressant:
[länk]
Ja Steinbeck föll ju direkt på faktafel, Karlshamn har aldrig TVINGATS starta för att det varit en mulen dag.

1. Karlshamn ingår bara i effektreserven under vintern och det är bara när de ingår i effektreserven som de kan tvingas att starta.

2. Om Karlshamn startar vid andra tillfällen så är det för att elpriset är så högt att det anses lönsamt att köra det.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
L LaT skrev:
2. Om Karlshamn startar vid andra tillfällen så är det för att elpriset är så högt att det anses lönsamt att köra det.
Vilket väl är en direkt konsekvens av ryckigheten i elprissättningen pga stor andel väderberoende produktion? Eller?

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vilket väl är en direkt konsekvens av ryckigheten i elprissättningen pga stor andel väderberoende produktion? Eller?
Det är ju sant, för det är ju endast vindkraften som ibland skickar ner de annars höga elpriserna till rimliga nivåer, under vinterhalvåret.
På sommaren är det oftare solkraft som gör detta, men ibland vindkraften.

Utan sol och vind-kraft skulle vi i hela Europa ha ungefär 2kr/kWh hela tiden, 24/7/365

Men det kanske inte räcker för att Karlshamnverket ska starta av kommersiella skäl, det krävs nog något annat extremt samtidigt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja särskilt när just dessa går att "tanka" med egenproducerat energi, eller energi som precis alla länder kan producera själva, utan att vara beroende av andra länder.
Jag har sett att nu har jag gått in i perioden då mina solceller både ger all el som huset behöver, samt även all el som elbilen behöver. Det är ju ganska gött med gratis "bensin" om man säger så.
En sak man inte ens kunde drömma om för 10 år sedan.
Hade du sagt 20år sedan, hade det stämt bättre.
En bekant till mig slog till på en Tesla och ~10kW solpaneler på garagetaket nångång 2014-2015. ;-)

Har du redan glömt att det för bara ett par månader sen, inte ens gick att ladda en telefon med el från solpanelerna? Möjligen med nått enstaka undantag...
För våran del var den 28 februari 2026 den första dan det här året som panelerna bidrog med nån nämnvärd el ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Är de påväg till Sverige då?
För det finns ju inget land i Europa som har billigare el ...
Inget jag hört nått om ... Att elen är billig just nu är förmodligen inte en tillräckligt bra anledning.

G gaidin skrev:
Du tänker att "på den tiden kunde de inte mäta energi så man visste inte hur mycket som var normalt för ett vindkraftverk"?
Dom kunde säkert mäta hur mycket som producerades, men att mäta el som ännu inte producerats var nog lika besvärligt då som nu, åtminstone när det gäller intermittent produktion.
Ett vindkraftverk på land brukar leverera omkring 35% av installerad effekt, men det säger inte ett dugg om när elen produceras ...

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Dom kunde säkert mäta hur mycket som producerades, men att mäta el som ännu inte producerats var nog lika besvärligt då som nu, åtminstone när det gäller intermittent produktion.
Ett vindkraftverk på land brukar leverera omkring 35% av installerad effekt, men det säger inte ett dugg om när elen produceras ...
Att du med din okunskap inte kan det är helt förståeligt.

Men att du tror att alla andra lider av samma okunskap är ett märkligt sätt att tänka.

13th Marine 13th Marine skrev:
På tal om Ryssland.

Denna faktaruta från Folkbladet om herr Steinbeck är lite intressant:
[länk]
Där har vi den! Rysslandskopplingen! Dessutom kom hans pappa från DDR ...

Det Steinbeck påstår i artikeln stämmer rätt väl fortfarande. Det jag noterar är att tyskarna, trots massiv satsning på sol- och vindkraft har rätt höga elpriser.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju sant, för det är ju endast vindkraften som ibland skickar ner de annars höga elpriserna till rimliga nivåer, under vinterhalvåret.

Utan sol och vind-kraft skulle vi i hela Europa ha ungefär 2kr/kWh hela tiden, 24/7/365
Nej, nu gör du det igen, och vi har varit igenom detta. Du kan inte bara "ta bort" kraftslag hur som helst utan att det skulle påverkat historiskt.

Dessa kraftslag har även påverkan på resten av systemet, och det skulle inte sett ut som det gör, om dessa kraftslag inte fanns, eller inte levererade som de gör.

Så det är en alldeles för stor förenkling att säga att "Utan sol och vind-kraft skulle vi i hela Europa ha ungefär 2kr/kWh hela tiden, 24/7/365".

Utan sol och vind-kraft så hade vi haft ett annat elsystem i Europa, och det är inte alls självklart hur priserna hade varit då.

• Gilla
  • Älska
ajn82 och 6 till
  • Laddar…
L LaT skrev:
Men inte de särintressen som konstant med väldigt lite faktaunderlag svartmålat vindkraften på alla möjliga & omöjliga sätt?
Så du påstår att särintresset som vill slippa de miljöfaror närliggande vindkraft innebär, har ett väldigt litet faktaunderlag och bara svartmålar ....?
L LaT skrev:
Känns ju väldigt objektivt, ungefär som hela din kampanj mot ALLT som har med vindkraft att göra...
Har du nån aning om vem du förväxlar mig med?

Z Zodde skrev:
Du menar alltså att dagens ekonomiska världsordning med marknadsekonomi IE fri konkurrens, frihandel och den mest optimala allokeringen av resurser är dålig…?

Sen är inte Danmark som land ägare å förbrukare av all gas så hur skulle den inhemska prissättningen gå till?
Skulle de privata producenterna tvingas att sälja till ett inhemskt underpris..?
Skulle privata konsumenter kunna köpa till detta ”rabatterade” pris?

Nej, dessvärre tror jag inte du tänkte här öht.
Nu råkar ju danska staten till stor del äga både gasfält och infrastruktur, vilket borde kunna påverka det pris man inhemskt betalar. Men så är det förmodligen redan ...

Fairlane Fairlane skrev:
Det här anser jag vara fel, däremot kan det vara rätt (eller fel) att rysk säkerhetstjänst ligger rbakom en hel del uttalanden på båda sidor. Det är en välkänd metod som rysk säkerhetstjänst jobbar på, att man vill skapa splittring, dvs man kan dra igång en stor kritik mot något från några fejkkonton, och sen svara på denna kritik från andra fejkkonton. Sen ansluter vanligt folk på ena eller andra sidan och när de blivit tillräckligt många kan fejkkontona plockas bort, för splittringen fortsätter av sig själv.

Ett fall som jag personligen misstänker är "Egor Putilov" (han har väl använt 10 olika namn minst, vilket som är hans rätta får vi säkert aldrig vet. Han har (minst) två gånger ansökt om uppehållstillstånd i Sverige, under olika namn och med olika orsak, ena gånger som homosexuell så han ville slippa trakasserier i hemlandet, den andra gången som hetero under ett falskt samboskap. Han skrev en falsk debattartikel, under falskt namn, när han låtsades att han argumenterade för att alla som kom till Sverige skulle så stanna. Den besvarades under hans dåvarande "riktiga namn" med häftig kritik (han arbetade då för SD). Dvs han såg till att en falsk artikel (skriven av honom själv) uppmärksammades och sen gick drevet åt olika håll. Det finns mer konstigheter kring honom. Hemlandet är Ryssland och jag misstänker att han arbetar för säkerhetstjänsten, men jag kan givetvis inte bevisa det.

Vad Ryssland tycker i sakfrågan är ointressant, de vill bara skapa splittring. De kan lika gärna argumentera för att Nato ska anfalla Ryssland samtidigt som de har andra personer som vill att vi ska förstå Ryssland och arbeta för fred.

Således tror jag inte det är omöjligt att det finns en hel del ryska, falska, konton som varit med och skrivit en del av de kritiska artiklarna. Man kan visa att många vindkraftverk går med förlust och så förstärks det lite och presenteras som att alla vindkraftverk går med förlust. Detta plockas sen upp av vanliga medborgare som inte har en aning om var informationen kom ifrån, men som den sprider den.

Om det är så här vet jag inte men det är bra att vara medveten om att rysk säkerhetstjänst agerar så.
Putilov. Det var länge sen han var på tapeten ...

Tror du att rysk påverkan väger tungt för dom som vill slippa de negativa konsekvenserna av att det byggs vindkraft för nära deras hem?
Är vi som är bekymrade över vindkraftens ekonomi och vilka framtida konsekvenser det kan innebära för oss som skattebetalare och elkonsumenter, lurade av ryssarna, som Wind Europe påstår?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
L LaT skrev:
Ja Steinbeck föll ju direkt på faktafel, Karlshamn har aldrig TVINGATS starta för att det varit en mulen dag.
Jag kan inte hitta nått "tvingats" i texten!
Så här står det:
Denna överproduktion av el kan liknas vid EU:s tidigare produktionsöverskott av jordbruksprodukter som fick slängas bort. Offentliga stöd till privata företag har skapat en överproduktion som inte kan användas. Som lägst var priserna nere på minus 69 öre/kWh. På samma sätt skapar mulna och vindstilla vinterdagar elpriser på över 10 kronor per KwH och Karlshamns oljekraftverk måste startas.

Du tänkte aldrig tanken att mulet och vindstilla orsakade elpris på en lönsam nivå, där ägarna "måste" starta verket ...?
L LaT skrev:
1. Karlshamn ingår bara i effektreserven under vintern och det är bara när de ingår i effektreserven som de kan tvingas att starta.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E Eje_19 skrev:
Putilov. Det var länge sen han var på tapeten ...
Numera går han under ett annat namn, Martin Dahlin (inte att förväxla med fotbollsspelaren). Han har ju haft ett antal officiella namn och ett antal inofficiella, så vem vet om han är aktuell nu eller inte? Han är säkert inte ensam heller.
E Eje_19 skrev:
Tror du att rysk påverkan väger tungt för dom som vill slippa de negativa konsekvenserna av att det byggs vindkraft för nära deras hem?
Nej, det tror jag inte. Däremot så är det långt ifrån otroligt att de ligger bakom ett antal namn i debatten (här på forumet och/eller på andra ställen), namn på båda sidor av åsiktsskalan. Det är själva poängen, man skruvar upp tonläget, kommer med att antar påståenden som delvis är sanna, delvis inte, eller åtminstone kraftigt överdrivna, och sen kommer diskussionen tas över av vanligt folk som är upprörda delvis för att de tror på även delarna som inte är korrekta. Dvs, man skriver något som går att visa, exempelvis "Många vindkraftverk går med förlust" och sen lägger man på en massa saker så till slut blir det "Alla vindkraftverk går med förlust") exempelvis. Eller varför inte "Värden på fastigheter i närheten går ner" som blir "Fastigheter i närheten blir osäljbara",
Är det så i just denna diskussion, att Ryssland finns med på ena eller andra eller båda sidorna? Ingen vet nog säkert, men helt otroligt är det inte. Poängen för ryssarna är helt enkelt att bara skapa en splittring och allmän misstro.
E Eje_19 skrev:
Är vi som är bekymrade över vindkraftens ekonomi och vilka framtida konsekvenser det kan innebära för oss som skattebetalare och elkonsumenter, lurade av ryssarna, som Wind Europe påstår?
Delvis kan det vara så ja. Kanske har även Ryssland sitt finger med i Wind Europe, utan att alla andra medlemmar vet om det. Det är lätt att tänka att man själv inte går på det, men det är väldigt lätt att göra. Allt ifrån journalister till politiker har gång efter gång gått i fällan utan att veta om det.
Det är för mig väldigt rimligt att folk som är emot invandring blir rasande när Egor Putilov pekar ut en artikel skriven av "Tobias Lagerfeldt" med rubriken ”Ge asylsökande och papperslösa rösträtt”. Det de då inte vet är att det inte finns någon person med namnet Tobias Lagerfeldt, utan det är en fiktiv person skapad av Putilov själv.
Att bli lurad på detta sätt betyder inte att man aktivt arbetar för eller ens uppskattar Ryssland.

Dvs, jag säger inte att Ryssland är involverade i den här diskussionen, jag säger inte heller att de inte är det. Jag säger helt enkelt att det är möjligt och försöker visa hur man arbetar från rysk säkerhetstjänst, då jag tror att väldigt många är helt ovetande.

• Gilla
  • Haha
Intet och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Ett tämligen vanligt pris för tyskar och britter, trots det stora inslaget av sol- och vindkraft.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det kanske inte räcker för att Karlshamnverket ska starta av kommersiella skäl, det krävs nog något annat extremt samtidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.