17 432 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
Inte betydligt, men dock billigare än olja att använda el ... vilket samtidigt var bra för handelsbalansen.BirgitS skrev:
Vet inte vad jag har förvanskat.
Naturligtvis ville man minska oljeberoendet, och för att lyckas med det måste det vara betydligt billigare än oljan. När eluppvärmning väl var etablerat och elanvändningen matchade produktionen fanns det inget behov av att hålla nere priserna. Vanlig marknadsekonomi, priset är beroende av utbud och efterfrågan.
Pappa var säkert tidigt ute, men han hade ju inte investerat i en luftluftvärmepump om det inte hade betalat sig inom rimlig tid. Eftersom det var en rätt ny produkt på konsumentmarknaden var priset med hög sannolikhet mycket högre än idag.
Jag har inget minne av att jag nånsin betraktat elen som dyr. Inte ens som 20-årig elräkningsbetalare i tidigt 1970-tal!
Klart det svider när februari 2026 års elräkningar ramlar in på ~4700:-, men när jag sen tänker att vi haft varmt och skönt en hel månad för pengarna går gnället snabbt över.
Säkert! Värmepumpar var inga dussinprodukter på 1980-talet! Min kompis satte in en ganska rejäl möbel som stod på golvet i vardagsrummet 1987 eller 88. LLVP av nått slag. Den fungerade ganska bra några är, men blev nog aldrig den sparbössa han ursprungligen hoppades på!
Absolut, håller helt med.E Eje_19 skrev:
Problemet uppstår när man inte INSER att man har bristfälliga kunskaper.
Typ när man tror att naturgas överhuvudtaget skulle bli billigare bara för att man har fyndighet/utvinning inom egna landet.
Refererar till ditt påstående om Danmark i #456 där du taktiskt nog senare undvek vidare diskussion…
Eje_19: ”Om danskarna tar upp och använder gas dom äger, borde dom kunna värdesätta den själva, oavsett världsmarknadspris.”
Ja precis så tråkigt är det för det mesta.BirgitS skrev:
Här brukar djac utmärka sig, med sina åsikter om att det trots allt nästan alltid är i den grå tråkiga mittenfåran som sanningen ligger, som vägen framåt ligger, som de med genuin kunskap ligger.
De mest extrema åsikterna och idéerna är nästan utan undantag det felaktiga, det vi inte ska lyssna på och förledas av.
Själv har jag lätt att avfärda mycket idiotier åt båda hållen, men på detta forumet får jag alltför sällan gå i klinch med kärnkraftshatarna, de med obalanserade åsikter som ser atombomber och död och förödelse med allt som har "atom" eller "kärn" i sitt namn, eller de som på allvar tror att endast sol och/eller vind kan lösa allt. osv.
Men däremot finns här hela stim av vindkraftshatare och kärnkraftskramare här, som inte är styrda av logik, utan mest känslor och helt lämnar logik och förnuft, och verkligheten vid sidan om.
Tja, här kunde du väl inte ha mer fel.E Eje_19 skrev:
Det verkar som att du inte har sett att vindkraft och solkraft är det absolut starkast växande segmentet inom elproduktion runt om i hela världen.
Nu tänkte jag skriva mer, men egentligen, jag tror det räcker såhär, någon slags slutsats borde du nog kunna dra ...
Ja särskilt när just dessa går att "tanka" med egenproducerat energi, eller energi som precis alla länder kan producera själva, utan att vara beroende av andra länder.BirgitS skrev:
Jag har sett att nu har jag gått in i perioden då mina solceller både ger all el som huset behöver, samt även all el som elbilen behöver. Det är ju ganska gött med gratis "bensin" om man säger så.
En sak man inte ens kunde drömma om för 10 år sedan.
Är de påväg till Sverige då?E Eje_19 skrev:Att det skulle vara den enda anledningen, behöver man syna tyskarnas motiv till flytt innan man vet. Det kan oxo vara de förväntningar man har på framtiden. Att fortsatt höga energipriser innebär konkurs inom 5-10år om man stannar i Tyskland, är en rimlig anledning att försöka fly, så man slipper ta smällen med aktieägarna när det har skitit sig på allvar... ( detta är spekulationer!)
För det finns ju inget land i Europa som har billigare el ...
Har du skaffat ett batteri också?Mikael_L skrev:
Ja särskilt när just dessa går att "tanka" med egenproducerat energi, eller energi som precis alla länder kan producera själva, utan att vara beroende av andra länder.
Jag har sett att nu har jag gått in i perioden då mina solceller både ger all el som huset behöver, samt även all el som elbilen behöver. Det är ju ganska gött med gratis "bensin" om man säger så.
En sak man inte ens kunde drömma om för 10 år sedan.
Du tänker att "på den tiden kunde de inte mäta energi så man visste inte hur mycket som var normalt för ett vindkraftverk"?E Eje_19 skrev:
Ytterst lite jordbruksmark används, mig veterligen, för produktion av HVO100.BirgitS skrev:
Min okvalificerade gissning är att det står solpaneler på mer jordbruksmark än som används till HVO-produktion?
Ja, produktionen är begränsad, ofta slaktavfall, tallolja mm.
Preem Evolution diesel innehåller upp till 50% HVO, utan att vara särskilt dyr,
En slags frivillig reduktionsplikt, kan man säga.
Kan vara nått att propagera för, när miljömålen tycks avlägsna ...
Hur andra oljebolag gör vet jag inte!
En ny 60-70 hästars batteritraktor kostar nånstans 2-3 miljoner (t ex Fendt e107). Säkert betydligt mer om man behöver över 100 hästar i traktorn ...BirgitS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Det här anser jag vara fel, däremot kan det vara rätt (eller fel) att rysk säkerhetstjänst ligger rbakom en hel del uttalanden på båda sidor. Det är en välkänd metod som rysk säkerhetstjänst jobbar på, att man vill skapa splittring, dvs man kan dra igång en stor kritik mot något från några fejkkonton, och sen svara på denna kritik från andra fejkkonton. Sen ansluter vanligt folk på ena eller andra sidan och när de blivit tillräckligt många kan fejkkontona plockas bort, för splittringen fortsätter av sig själv.E Eje_19 skrev:
Ett fall som jag personligen misstänker är "Egor Putilov" (han har väl använt 10 olika namn minst, vilket som är hans rätta får vi säkert aldrig vet. Han har (minst) två gånger ansökt om uppehållstillstånd i Sverige, under olika namn och med olika orsak, ena gånger som homosexuell så han ville slippa trakasserier i hemlandet, den andra gången som hetero under ett falskt samboskap. Han skrev en falsk debattartikel, under falskt namn, när han låtsades att han argumenterade för att alla som kom till Sverige skulle så stanna. Den besvarades under hans dåvarande "riktiga namn" med häftig kritik (han arbetade då för SD). Dvs han såg till att en falsk artikel (skriven av honom själv) uppmärksammades och sen gick drevet åt olika håll. Det finns mer konstigheter kring honom. Hemlandet är Ryssland och jag misstänker att han arbetar för säkerhetstjänsten, men jag kan givetvis inte bevisa det.
Vad Ryssland tycker i sakfrågan är ointressant, de vill bara skapa splittring. De kan lika gärna argumentera för att Nato ska anfalla Ryssland samtidigt som de har andra personer som vill att vi ska förstå Ryssland och arbeta för fred.
Således tror jag inte det är omöjligt att det finns en hel del ryska, falska, konton som varit med och skrivit en del av de kritiska artiklarna. Man kan visa att många vindkraftverk går med förlust och så förstärks det lite och presenteras som att alla vindkraftverk går med förlust. Detta plockas sen upp av vanliga medborgare som inte har en aning om var informationen kom ifrån, men som den sprider den.
Om det är så här vet jag inte men det är bra att vara medveten om att rysk säkerhetstjänst agerar så.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
På tal om Ryssland.
Denna faktaruta från Folkbladet om herr Steinbeck är lite intressant:
https://www.folkbladet.se/debatt/ar...betar-da-det-blaser-och-solen-skiner/jv42e71j
Denna faktaruta från Folkbladet om herr Steinbeck är lite intressant:
https://www.folkbladet.se/debatt/ar...betar-da-det-blaser-och-solen-skiner/jv42e71j
Jag pratar om Sverige. Arise och OX2 har tagits från börsen. Eolus finns kvar än, men har tappat ~80% av aktievärdet de senaste fem åren.Mikael_L skrev:
Ja precis så tråkigt är det för det mesta.
Här brukar djac utmärka sig, med sina åsikter om att det trots allt nästan alltid är i den grå tråkiga mittenfåran som sanningen ligger, som vägen framåt ligger, som de med genuin kunskap ligger.
De mest extrema åsikterna och idéerna är nästan utan undantag det felaktiga, det vi inte ska lyssna på och förledas av.
Själv har jag lätt att avfärda mycket idiotier åt båda hållen, men på detta forumet får jag alltför sällan gå i klinch med kärnkraftshatarna, de med obalanserade åsikter som ser atombomber och död och förödelse med allt som har "atom" eller "kärn" i sitt namn, eller de som på allvar tror att endast sol och/eller vind kan lösa allt. osv.
Men däremot finns här hela stim av vindkraftshatare och kärnkraftskramare här, som inte är styrda av logik, utan mest känslor och helt lämnar logik och förnuft, och verkligheten vid sidan om.
Tja, här kunde du väl inte ha mer fel.
Det verkar som att du inte har sett att vindkraft och solkraft är det absolut starkast växande segmentet inom elproduktion runt om i hela världen.
Nu tänkte jag skriva mer, men egentligen, jag tror det räcker såhär, någon slags slutsats borde du nog kunna dra ...
Menvisst, jag såg oxo rubrikerna om att ett tiotal europeiska länder ska satsa 10 000 miljarder på vindkraft. Är det skattepengar fattar jag oxo att det blir högkonjunktur i branschen ...
Nog kan jag ta att nån annan bestämmer danskarnas gaspris, även om jag tycker det är en dålig ordning.Z Zodde skrev:Absolut, håller helt med.
Problemet uppstår när man inte INSER att man har bristfälliga kunskaper.
Typ när man tror att naturgas överhuvudtaget skulle bli billigare bara för att man har fyndighet/utvinning inom egna landet.
Refererar till ditt påstående om Danmark i #456 där du taktiskt nog senare undvek vidare diskussion…
Eje_19: ”Om danskarna tar upp och använder gas dom äger, borde dom kunna värdesätta den själva, oavsett världsmarknadspris.”
Nått jag tycker framgick av uttrycket "borde" ...
Men inte de särintressen som konstant med väldigt lite faktaunderlag svartmålat vindkraften på alla möjliga & omöjliga sätt?E Eje_19 skrev:
Känns ju väldigt objektivt, ungefär som hela din kampanj mot ALLT som har med vindkraft att göra...
Du menar alltså att dagens ekonomiska världsordning med marknadsekonomi IE fri konkurrens, frihandel och den mest optimala allokeringen av resurser är dålig…?E Eje_19 skrev:
Sen är inte Danmark som land ägare å förbrukare av all gas så hur skulle den inhemska prissättningen gå till?
Skulle de privata producenterna tvingas att sälja till ett inhemskt underpris..?
Skulle privata konsumenter kunna köpa till detta ”rabatterade” pris?
Nej, dessvärre tror jag inte du tänkte här öht.