17 436 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
Intressant angånde Tysk energi politik!
https://second-opinion.se/fysikens-lagar-behandlas-som-forhandlingsbara/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Jag diskuterar för att lära mig mer.N N-B Magnus skrev:
Eftersom jag inte har påstått att alla vindkraftverk är vinstgivande, tänker jag inte heller bevisa det.
Hur vet du att det är den enda anledningen?N N-B Magnus skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Han har säkert kunskaper i ekonomi, men om han tjänar pengar på att torgföra samma idéer om och om igen vet jag inte, men det är ju numera ytterst vanligt att tjäna pengar på att komma med uppseendeväckande artiklar. Du borde väl ha utrett det (källkritik, follow the money) innan du kom fram till att han har rätt. Gjorde du inte det?E Eje_19 skrev:
Och det gör mig misstänksam. Om det vore korrekt så borde det vara många andra helt oberoende personer som tar fram rapporter etc. med massor av fakta redovisade.E Eje_19 skrev:
Alla särintressen där eget vinstintresse har en viktig roll ... Till ex de filurer som försöker påskina vindkraftensL LaT skrev:
förträfflighet när aktier försvunnit eller reducerats till flingpaketsstatus..., när övriga marknaden betraktar vindkraft som ett passerat kapitel i historien ...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Vet inte vad jag har förvanskat.E Eje_19 skrev:Det där är en verklighetsförvanskning!
Den stora Kk-utbyggnaden gjordes för att avsevärt minska det svenska fossilberoendet. Att övergå till elvärme istället för oljeeldning var ett naturligt, billigt och bra val för väldigt många. Det kunde göras eftersom det fanns gott om el!
Det var säkert ganska få som hade värmepumpar öht 1989.
Naturligtvis ville man minska oljeberoendet, och för att lyckas med det måste det vara betydligt billigare än oljan. När eluppvärmning väl var etablerat och elanvändningen matchade produktionen fanns det inget behov av att hålla nere priserna. Vanlig marknadsekonomi, priset är beroende av utbud och efterfrågan.
Pappa var säkert tidigt ute, men han hade ju inte investerat i en luftluftvärmepump om det inte hade betalat sig inom rimlig tid. Eftersom det var en rätt ny produkt på konsumentmarknaden var priset med hög sannolikhet mycket högre än idag.
Hittade dessa länkar idag, lite om Sverige och Wind europ rapport och en om den tyska energipolitiken.BirgitS skrev:
https://second-opinion.se/sverige-har-mest-vindkraft-per-capita/
Skickade dessa tidigare, du kanske redan läst dom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
HVO100 finns väl bara i en begränsad mängd. Produktionen kan väl inte heller utökas hur mycket som helst utan att påverka tillgänglig yta för matproduktion eller får andra negativa effekter.E Eje_19 skrev:
Därför tror jag mer på att byta ut fordonen till eldrivna fordon.
Det är bra att käfta emot om man har en avvikande uppfattning. Enligt mig är det ett bra sätt att skaffa sig mer kunskaper. Har man bristfälliga kunskaper är en viss ödmjukhet en bra egenskap.BirgitS skrev:
Jag tycker inte du har nån skyldighet att försöka göra det, eftersom det är en omöjlig uppgift. Allt för få vindkraft- "parker" har några positiva resultat att skylta med, i den svenska verksamheten.BirgitS skrev:
Att det skulle vara den enda anledningen, behöver man syna tyskarnas motiv till flytt innan man vet. Det kan oxo vara de förväntningar man har på framtiden. Att fortsatt höga energipriser innebär konkurs inom 5-10år om man stannar i Tyskland, är en rimlig anledning att försöka fly, så man slipper ta smällen med aktieägarna när det har skitit sig på allvar... ( detta är spekulationer!)BirgitS skrev:
Jag har inte fördjupat mig i hans motiv, jag har bara synat de siffror han presenterar. Inget där väcker min misstro mot hans uppgifter. Vindkraften är ett slukhål där en stor del av kostnaderna finns framför oss.BirgitS skrev:
Han har säkert kunskaper i ekonomi, men om han tjänar pengar på att torgföra samma idéer om och om igen vet jag inte, men det är ju numera ytterst vanligt att tjäna pengar på att komma med uppseendeväckande artiklar. Du borde väl ha utrett det (källkritik, follow the money) innan du kom fram till att han har rätt. Gjorde du inte det?
Misstänksamhet är bra, men på vilket sätt skulle Steinbecks larm vara obefogade?
Du bortser från att vi befinner oss i Sverige. Ett land där kritik mot vindkraft är Putinkramande.BirgitS skrev:
Tystnaden från övriga som känner till slukhålen har med konformitet och eget välbefinnande att göra.
Det jag har aningen svårt att fatta, är att Steinbecks uppgifter måste verifieras ...
Sånt kan man verifiera på egen hand ...