G gaidin skrev:
Jag tror nog man var ganska medveten om vilka energislag som levererade el.
Att DU inte har koll betyder inte att andra inte har det.
S Snikholt skrev:
Var kommer detta ifrån? 🙂
G gaidin skrev:
Jag tror nog man var ganska medveten om vilka energislag som levererade el.
Att DU inte har koll betyder inte att andra inte har det.
Ajjdå! Att kunna se in i framtiden måste vara en tillgång för en elanalytiker ...
Hur långt in i framtiden kan dom se?
Vi vanliga får nöja oss med prognoser ...

• Haha
Intet
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Ajjdå! Att kunna se in i framtiden måste vara en tillgång för en elanalytiker ...
Hur långt in i framtiden kan dom se?
Vi vanliga får nöja oss med prognoser ...
Framtid? Du skrev att vindkraften "hjälpte till" utan att någon visste hur mycket?

Du skrev inte "Kommer att hjälpa till"

Jag vet inte vad du svamlar om...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
E Eje_19 skrev:
Jag tycker man ska vidga den diskussionen. Hade våra politiker INTE lagt ner hälften av de svenska reaktorerna hade den elen gjort behovet av vindkraft betydligt mindre.
Det är värt att nämna här att installerad effekt på kärnkraften idag är 7 GW.
1998, innan någon reaktor hade stängts så var den installerade effekten 10 GW.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Alltså det är ju fantastiska ledare ni är!

Du också!

Ja… det jag tycker är oerhört stimulerande är att se vilka…. ahhhhh… hjärtan som bultar!

Det är ganska mycket tyckande i de här frågorna som vi också inte får gå bort oss på, som inte kommer fram från de här olika professorerna från olika folkhögskolor.
Det där lär vara uttalanden i SvT!
Där Kvartoftskan och Stegras vd Henrik Henriksson i förklenande ordalag betecknade bla annat Christian Sandström som "Folkhögskoleprofessor".

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N N-B Magnus skrev:
Jag har visat flera lǎnkar som visar att vindkraften är en katastrof.
Men urvalet författare till informationen på länkarna är synnerligen begränsat.
Vad kan det vara?
Minst 90 % Christian Steinbeck. Det blir ju liksom inga nya infallsvinklar, ingen ny kunskap av det.
N N-B Magnus skrev:
Vidare bara titta på Tyxkland som bu avindustrialiseras pga av väderberonde elkraft, dom gar mycket höga elpriser som knäcker industrin.
Det är mycket mer komplext än så. Fack som har förhindrat rationaliseringar inom bilindustrin t.ex.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
N N-B Magnus skrev:
Ja dom är låga periodvis, men snittet på ett år inte lågt.
Ett exempel innan vindkraft:
På 70-80 talet byggde man en massa hus med enbart elelement som uppvärmning, nu verkar ju det korkat, men det berodde på att elen var så billig med vattenkraften i norr och kärnkraften i söder.
Just när kärnkraften byggdes var det överskott på el så man var tvungen att se till att folk använde mer el. Men det var ju bara några år.Under slutet av 80-talet installerade pappa en luft/luftvärmepump därför att han tyckte att elen hade blivit dyr.

BirgitS
E Eje_19 skrev:
Vad påstår du är fel i #317 ?

Tror du på allvar att folk sitter liknöjda när dom prackas på närbelägna motorvägar, flygplatser, järnvägar, industrier, motorcrossbanor, återvinningscentraler och allt annat möjligt som folk drabbas av?

Jag påstår att du har missat nått, men tanke på protesterandet mot allt möjligt ...
Felet är att du skrev: "tvingas gilla vindkraft"

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Eje_19 skrev:
Det där lär vara uttalanden i SvT!
Där Kvartoftskan och Stegras vd Henrik Henriksson i förklenande ordalag betecknade bla annat Christian Sandström som "Folkhögskoleprofessor".
Nästan, det var Svante Axelsson och Stegras vd Henrik Henriksson som jag transkriberade. Mysiga farbröder det där.

• Gilla
Eje_19 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
E Eje_19 skrev:
Bara småskvättar olja från Mellanöstern som kommer till Sverige. Dock påverkas förstås priset. Våran olja kommer huvudsakligen från Norge och Nordamerika.

Främst jordbruks- transportsektorn och kemisk industri med stort oljeberoende i Sverige. Ytterst lite olja används där det varit vettigt att ersätta den med el. Uppvärmning av lokaler bl a.
Att elektrifiera jordbruk och transporter är betydligt svårare och kommer ta lång tid, då det är förenat med stora kostnader.
Okej, minska beroendet av olja oavsett vad den kommer från. Direkt eller indirekt innebär ett oljeberoende att man är beroende av vad som händer i Mellanöstern. På samma sätt är det dumt att vara beroende av Kina.

Just det att elektrifiera jordbruk och transporter pågår och leder alltså till ökat elbehov, innan det finns någon ny kärnkraft om 20 år eller så.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men urvalet författare till informationen på länkarna är synnerligen begränsat.
Vad kan det vara?
Minst 90 % Christian Steinbeck. Det blir ju liksom inga nya infallsvinklar, ingen ny kunskap av det.

Det är mycket mer komplext än så. Fack som har förhindrat rationaliseringar inom bilindustrin t.ex.
Magnus Henreksson och Christian Sandström också.
Har du någon oberoroende expert som kan bevisa att vindkraften är vinstgivande?

JaTyskland avindustrialiseras pga av väderberoende el och och dyr gas!

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du kan ju helt enkelt bara ta det lite lugnt, det är ju så värdelöst så det håller ju på och avskaffar sig självt.
Samtidigt är väl risken uppenbar att dessa vindbolag lyckas med sitt lobbyarbete och får en massa bidrag/stöd för att överleva. Så då blir det skattebetalare/elkunder som får stå för kostnader. Detta är ju en bransch som tidigare var bidragsberoende. Och de vill uppenbarligen vara det i framtiden med tanke på att de t.ex. kräver 'gratis' anslutning för havsbaserad vindkraft.

Vindkraft skulle kunna vara ekonomiskt försvarbart ifall andelen vindkraftsel var relativt liten. Som det är nu är det för mycket vilket innebär att de i princip aldrig tjänar bra med pengar. Räcker med lite sunt förnuft för att man ska inse att det inte blir bra ifall man producerar något som man knappt får betalt för när man producerar mycket, men ger bra betalt när man knappt producerar något.

• Gilla
Goldenlena och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
L lbgu skrev:
Vindkraft skulle kunna vara ekonomiskt försvarbart ifall andelen vindkraftsel var relativt liten. Som det är nu är det för mycket vilket innebär att de i princip aldrig tjänar bra med pengar.
Vettu .. det där känner jag att det är liksom inte mitt problem.
Jag tar gärna emot den "för billiga elen".

Lönsamheten får bolagen själva jobba med.
Nu när vi i princip lyckats bli av med alla subventioner till elproduktion, så är det ett bra läge att låta den bäste kämpa och vinna. Viktigt att vi inte sabbar detta med något nytt bidragsrace.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu när vi i princip lyckats bli av med alla subventioner till elproduktion, så är det ett bra läge att låta den bäste kämpa och vinna. Viktigt att vi inte sabbar detta med något nytt bidragsrace.
Det är ingen prognos hoppas jag. Du kommer att bli så besviken...

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Framtid? Du skrev att vindkraften "hjälpte till" utan att någon visste hur mycket?

Du skrev inte "Kommer att hjälpa till"

Jag vet inte vad du svamlar om...
Klart man visste då det hände, men min uppfattning är att man inte visste med nån större bestämdhet i förväg!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.