BirgitS BirgitS skrev:
Det går utmärkt att demonstrera, skriva i sociala medier, gå med i politiska partier etc. för att göra sin röst hörd i Sverige.
Egentligen vill du alltså inte diskutera vilka ramarna är för beslut.

Hamnar man nära något "oönskat", och inte kan flytta, så tvingas man faktiskt gilla.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Mitt inlägg #368 var en kommentar till ditt inlägg som handlade om hur det var innan det fanns vindkraft.
Varför ska du då över huvud taget länka till något som gäller vindkraft?
Då blir ditt svar rena "Goddag! Yxskaft.", totalt nonsens.

Men visst kan jag komma med sånt som är positivt med vindkraft:
Vindkraften stod för en stor del av den el som vi behövde under vintern. Mycket positivt!
Vindkraften har lett till att elpriserna är väldigt låga periodvis. Mycket positivt!
Ja dom är låga periodvis, men snittet på ett år inte lågt.
Ett exempel innan vindkraft:
På 70-80 talet byggde man en massa hus med enbart elelement som uppvärmning, nu verkar ju det korkat, men det berodde på att elen var så billig med vattenkraften i norr och kärnkraften i söder.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Fairlane
N N-B Magnus skrev:
Du har ingenting att komma med som visar något possitivt med vindkraften!
Nu resonerar du lite tokigt anser jag. Du kommer med ett påstående som du inte kan styrka. Det måste man givetvis kunna påpeka utan att för den skull behöva komma med något positivt med vindkraft. Man kan givetvis vara helt emot vindkraft och ändå kritisera sitt uttalande som du inte kan bevisa.
N N-B Magnus skrev:
Meningslöst att förklara!
Jag hoppas förklaringen ovan inte var meningslös, men jag fruktar att så är fallet, det brukar vara så när folk slänger ut sig påståenden som de inte kan backa upp med fakta.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu resonerar du lite tokigt anser jag. Du kommer med ett påstående som du inte kan styrka. Det måste man givetvis kunna påpeka utan att för den skull behöva komma med något positivt med vindkraft. Man kan givetvis vara helt emot vindkraft och ändå kritisera sitt uttalande som du inte kan bevisa.

Jag hoppas förklaringen ovan inte var meningslös, men jag fruktar att så är fallet, det brukar vara så när folk slänger ut sig påståenden som de inte kan backa upp med fakta.
Jag har skickat massor med länkar som visar att vindkraften har ekonomiska problem, det sista jag skrev är taget ur sitt kontext, man måste läsa hela konverationen.
Därför frågar jag efter bevis som bevisar motsatsen, att vindkraften går bra ekonomiskt!
Hade vindkraften varit ett lyft for landet, då kanske det hade varit värt att skövla naturen, men nu är det inte så.
Jag är inte emot vindkraften för sakens skull!

Mikael_L
N N-B Magnus skrev:
Jag har skickat massor med länkar som visar att vindkraften har ekonomiska problem, det sista jag skrev är taget ur sitt kontext, man måste läsa hela konverationen.
Därför frågar jag efter bevis som bevisar motsatsen, att vindkraften går bra ekonomiskt!
Hade vindkraften varit ett lyft for landet, då kanske det hade varit värt att skövla naturen, men nu är det inte så.
Men du kan ju helt enkelt bara ta det lite lugnt, det är ju så värdelöst så det håller ju på och avskaffar sig självt.
Ta det lugnt, somna om bara ...

Du behöver bry dig om detta lika lite som att försöka få bort tjockskärmar och tjockTV.

• Haha
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du kan ju helt enkelt bara ta det lite lugnt, det är ju så värdelöst så det håller ju på och avskaffar sig självt.
Ta det lugnt, somna om bara ...

Du behöver bry dig om detta lika lite som att försöka få bort tjockskärmar och tjockTV.
Ja det är riktigt, vindkraften kommer att falla på sin egen skuldtyngd. Vindkraftsindustrin är i panik, det är därför dom pratar om desinformation utan att bemöta kritiken konstruktivt.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
Ja dom är låga periodvis, men snittet på ett år inte lågt.
Ett exempel innan vindkraft:
På 70-80 talet byggde man en massa hus med enbart elelement som uppvärmning, nu verkar ju det korkat, men det berodde på att elen var så billig med vattenkraften i norr och kärnkraften i söder.
Ja man byggde lite "korkat", men det var ju i skuggan av oljekrisen, el var så billigt jämförelsevis så man kunde ödsla med den, men bränslepriset fick farsan att byta bort vår Rambler American mot en Moskvitj Diesel, men han var inte känd för att göra bra bilaffärer.
När det gäller framtiden så ser jag den billiga/gratis elen som en motor i ett skapande av lokal elproduktion via turbiner/värmekraftverk som går på ebränsle eller vätgas, detta tillverkat lokalt från överskottsel.
Om man vill bygga kärnkraft, fine, men det kommer ta tid och kosta, kärnkraft när den är som bäst är stora anläggningar som tyvärr tar lång tid att projektera och bygga. Mindre kärnkraftverk blir dyrare per kWh pga att skalbarheten blir dålig då avfall och säkerhet får färre kWh att splittas upp på.

Fairlane
N N-B Magnus skrev:
Jag har läst hela konversationen och det är skillnad mellan:
  • "Vindkraften har ekonomiska problem"
  • "Alla vindkraftverk går med förlust"
Det är den skillnaden som flera försökt förklara
N N-B Magnus skrev:
Vilket är något helt annat.
Om jag påstår att samtliga förare av BMW aldrig någonsin använder blinkers så blir jag förmodligen (med rätta) uppmanad att bevisa mitt påstående. Jag kan då länka till artiklar som anger att förare av BMW är sämre än genomsnittet bland förare när det kommer till att använda blinkers. Det kommer såklart inte ses som ett bevis för mitt påstående, så då har jag antingen att ta fram ett hållbart bevis, eller erkänna att jag överdrev, jag kan ju inte gärna kräva att den som säger emot ska bevisa att alla BMW förare alltid blinkar.
N N-B Magnus skrev:
Världen är inte svart eller vit. Vindkraften pressar verkligen ner priset många gånger och det är inte heller så svartvit att det blir för låga priser för att tjäna pengar så fort det blåser.
N N-B Magnus skrev:
Ok, det låter nästan så.

Minns jag fel eller var det inte du som ville att vi skulle strunta i marknadspriser och avtal med andra länder och införa handelsrestriktioner mot EU och Nordpool ? Om jag minns rätt, har du då tänkt över konsekvenserna?

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har läst hela konversationen och det är skillnad mellan:
  • "Vindkraften har ekonomiska problem"
  • "Alla vindkraftverk går med förlust"
Det är den skillnaden som flera försökt förklara

Vilket är något helt annat.
Om jag påstår att samtliga förare av BMW aldrig någonsin använder blinkers så blir jag förmodligen (med rätta) uppmanad att bevisa mitt påstående. Jag kan då länka till artiklar som anger att förare av BMW är sämre än genomsnittet bland förare när det kommer till att använda blinkers. Det kommer såklart inte ses som ett bevis för mitt påstående, så då har jag antingen att ta fram ett hållbart bevis, eller erkänna att jag överdrev, jag kan ju inte gärna kräva att den som säger emot ska bevisa att alla BMW förare alltid blinkar.

Världen är inte svart eller vit. Vindkraften pressar verkligen ner priset många gånger och det är inte heller så svartvit att det blir för låga priser för att tjäna pengar så fort det blåser.

Ok, det låter nästan så.

Minns jag fel eller var det inte du som ville att vi skulle strunta i marknadspriser och avtal med andra länder och införa handelsrestriktioner mot EU och Nordpool ? Om jag minns rätt, har du då tänkt över konsekvenserna?
Jag förstår vad du menar och jag accepterar kritiken, jag säger att “samtliga gick till vänster” vilket inte gick att bevisa och det kanske var en som gick åt höger.
Grundproblemet med vindkraften kvarstår dock, den bär sig inte ekonomiskt över tid och ju mera som byggs desto större ekonomska problem.

Nej jag har inte pratar om Nordpool.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
N N-B Magnus skrev:
Nej jag har inte pratar om Nordpool.
Inlägget jag syftar på handlade om att elen borde säljas billigt i Sverige och exporteras dyrt till Tyskland, vilket inte är förenligt med Nordpool eller EU då det är ett handelshinder. Jag minns dock inte vem som skrev det och det är egentligen utanför trådens ämne.

BirgitS BirgitS skrev:
Du menar organisationer som Motvind?
Du verkar ju gilla deras lobbyism.

Men naturligtvis ska politiker lyssna på experter och ta intryck av dem. Det är en del i en parlamentarisk demokrati.
Ja, eller Wind Europe som påstår att vindkraftskritiker är desinformerade ryssvänner.
På lokalplanet har vi Svensk Vindenergi och Green Power Sweden.
Svensk Vindenergi har dessutom lyckats kapa åt sig förmånen att få indoktrinera politiker och beslutsfattare i vindkraftens förträfflighet.
https://svenskvindkraft.com/wp-cont...rundlaggande-vindkraftskunskap_hogupplost.pdf

Jag skulle dra mig för att kalla särintressen i ämnet för experter.

Många kommuner (t o m nån region)har lyssnat på experter och bränt sig ordentligt i sin vindkraftsiver.
Jag håller dock med om att det behövs experter, men det behövs oxo förmåga att avgöra ifall experterna har tillräckliga kunskaper för att vara trovärdiga.

Fairlane Fairlane skrev:
Inlägget jag syftar på handlade om att elen borde säljas billigt i Sverige och exporteras dyrt till Tyskland, vilket inte är förenligt med Nordpool eller EU då det är ett handelshinder. Jag minns dock inte vem som skrev det och det är egentligen utanför trådens ämne.
Ja jag har skrivit ungefär så.
Jag vet att det är emot nuvarande regelverk, men det är fel att elområde 3 och framförallt 4 skall betala ett elpris som baseras på tyska gaspriser. Tyskland har ju valt att slå igen kärnkraften, satsade på rysk gas som dom inte längre vill ha (en gaskedning fortfarande intakt efter sprägningen).
Nu importerar dom mycket dyrare LNG med fartyg, läst 3-4 ggr dyrare än ryska gasen.
Nu håller Tyskland på att avindustrialiseras, företag tvingas flytta verksamheter bl.a till USA pga brist på billig energi.
Jag tycker helt enkelt att det är fel att Svenska elkonsumenter (industri och privata) skall betala ”tyska priser”, vilket gör vår industri mindre konkurranskraftig och privata hushåll fattigare.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra att vi är överens om att du hade fel i inlägg #317.

Det är väl ingen skillnad jämfört med när folk prackas på närbelägna motorvägar, flygplatser, järnvägar, industrier, motorcrossbanor, återvinningscentraler och allt annat möjligt som folk drabbas av.
Vad påstår du är fel i #317 ?

Tror du på allvar att folk sitter liknöjda när dom prackas på närbelägna motorvägar, flygplatser, järnvägar, industrier, motorcrossbanor, återvinningscentraler och allt annat möjligt som folk drabbas av?

Jag påstår att du har missat nått, men tanke på protesterandet mot allt möjligt ...

E Eje_19 skrev:
Många kommuner (t o m nån region)har lyssnat på experter och bränt sig ordentligt i sin vindkraftsiver.
Många?
Kan du nämna åtminstone en del som ”bränt sig ordentligt” vilket jag jämställer med att ha förlorat massa pengar…
Vilka är dessa ”många” kommuner..? Och hur mycket kommunala skattepengar har gått till spillo?

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N N-B Magnus skrev:
Ja jag har skrivit ungefär så.
Jag vet att det är emot nuvarande regelverk, men det är fel att elområde 3 och framförallt 4 skall betala ett elpris som baseras på tyska gaspriser. Tyskland har ju valt att slå igen kärnkraften, satsade på rysk gas som dom inte längre vill ha (en gaskedning fortfarande intakt efter sprägningen).
Nu importerar dom mycket dyrare LNG med fartyg, läst 3-4 ggr dyrare än ryska gasen.
Nu håller Tyskland på att avindustrialiseras, företag tvingas flytta verksamheter bl.a till USA pga brist på billig energi.
Jag tycker helt enkelt att det är fel att Svenska elkonsumenter (industri och privata) skall betala ”tyska priser”, vilket gör vår industri mindre konkurranskraftig och privata hushåll fattigare.
Fast det är så marknaden fungerar. Om stora tomatodlingar läggs ner så ökar priset på tomater etc.
Jag tycker det är synd att Tyskland kan ner sin kärnkraft och att de satsade på (rysk) gas. Nu är vi där och då tycker jag det är bättre att man köper gas från annat håll än Ryssland även om det påverkar priset på el negativt. Framförallt tycker jag inte att man ska förstöra/påverka marknadsekonomin pga detta.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.