17 444 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
Bara småskvättar olja från Mellanöstern som kommer till Sverige. Dock påverkas förstås priset. Våran olja kommer huvudsakligen från Norge och Nordamerika.BirgitS skrev:
Främst jordbruks- transportsektorn och kemisk industri med stort oljeberoende i Sverige. Ytterst lite olja används där det varit vettigt att ersätta den med el. Uppvärmning av lokaler bl a.
Att elektrifiera jordbruk och transporter är betydligt svårare och kommer ta lång tid, då det är förenat med stora kostnader.
Sant. Lägger vi till mars 2026 var det bra att dec-feb var lönsamma så företagen kan knuffa konkurserna framför sig ett tag till! ;-)BirgitS skrev:
https://www.energinyheter.se/202604...ar el i de nordligaste elområdena SE1 och SE2.
Jag tycker man ska vidga den diskussionen. Hade våra politiker INTE lagt ner hälften av de svenska reaktorerna hade den elen gjort behovet av vindkraft betydligt mindre.BirgitS skrev:
Det blåser olika mycket i olika delar av Sverige och det blåser även på vintern.
Under den gångna vintern (nov.-feb.) såg det ut så här och det var förstås välbetalt att producera el under vintern (eller såg du till några minuspriser då?):
[bild]
[länk]
Som synes producerade vindkraften nästan lika mycket el som kärnkraften i december. Vad tror du hade hänt om det inte hade funnits några vindkraftverk i Sverige eller mycket färre?
Att vindkraften hjälpte till att leverera el till systemet var nått man kunde konstatera i efterhand, inget man kunde planerna på förhand, bara hålla tummarna!
Jag tror nog man var ganska medveten om vilka energislag som levererade el.E Eje_19 skrev:
Att DU inte har koll betyder inte att andra inte har det.
Rekommendera gärna någon eller några publikationer där vindkraftens lönsamhet beskrivs!BirgitS skrev:
Jag tror knappast att t ex Christian Steinbeck eller Sandström blir särskilt berikade av att påtala de ekonomiska svårigheterna i vindkraften.
Om danskarna tar upp och använder gas dom äger, borde dom kunna värdesätta den själva, oavsett världsmarknadspris.Z Zodde skrev:
E Eje_19 skrev:Vad påstår du är fel i #317 ?
Tror du på allvar att folk sitter liknöjda när dom prackas på närbelägna motorvägar, flygplatser, järnvägar, industrier, motorcrossbanor, återvinningscentraler och allt annat möjligt som folk drabbas av?
Jag påstår att du har missat nått, men tanke på protesterandet mot
Christian Sandström fick ta mycket skit när han ifrågasatte Northvolt, företaget som skulle göra europa oberoroende av kinesisk batteritillverkning, men som blev helt beroende av kineserna innan det gick åt skogen. Det visar att privata riskpengar skall starta företag och inte skattepengar (bidragskapitalism).E Eje_19 skrev:
Det var ju några som berikade sig på skattebetarnas och pensionärernas pengar.
Alltså det är ju fantastiska ledare ni är!N N-B Magnus skrev:Christian Sandström fick ta mycket skit när han ifrågasatte Northvolt, företaget som skulle göra europa oberoroende av kinesisk batteritillverkning, men som blev helt beroende av kineserna innan det gick åt skogen. Det visar att privata riskpengar skall starta företag och inte skattepengar (bidragskapitalism).
Det var ju några som berikade sig på skattebetarnas och pensionärernas pengar.
Du också!
Ja… det jag tycker är oerhört stimulerande är att se vilka…. ahhhhh… hjärtan som bultar!
Det är ganska mycket tyckande i de här frågorna som vi också inte får gå bort oss på, som inte kommer fram från de här olika professorerna från olika folkhögskolor.
Vindkraften har sina positiva sidor. Hörde nu på morron att vårfloden är svagare än vanligt. Kan vindkraften då göra att vi sparar på vattnet är det en god sak.Fairlane skrev:
Nu resonerar du lite tokigt anser jag. Du kommer med ett påstående som du inte kan styrka. Det måste man givetvis kunna påpeka utan att för den skull behöva komma med något positivt med vindkraft. Man kan givetvis vara helt emot vindkraft och ändå kritisera sitt uttalande som du inte kan bevisa.
Jag hoppas förklaringen ovan inte var meningslös, men jag fruktar att så är fallet, det brukar vara så när folk slänger ut sig påståenden som de inte kan backa upp med fakta.
Dock varnar elhandelsbolaget Bixia för dubbelt så höga elpriser som förra året.
Ja precis, har sett det på SVT’s hyllnjngsprogram angående Northvolt!Claes Sörmland skrev:
Alltså det är ju fantastiska ledare ni är!
Du också!
Ja… det jag tycker är oerhört stimulerande är att se vilka…. ahhhhh… hjärtan som bultar!
Det är ganska mycket tyckande i de här frågorna som vi också inte får gå bort oss på, som inte kommer fram från de här olika professorerna från olika folkhögskolor.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 219 inlägg
Ja, jag blir förbannad och upprörd när jag läser det här. Vad är det här för dumheter, rent ut sagt?Claes Sörmland skrev:
Alltså det är ju fantastiska ledare ni är!
Du också!
Det finns inga professorer på folkhögskolor!!!
Oja, varsågod:Z Zodde skrev:
https://timbro.se/smedjan/15-kommunala-vindkraftshaverier/
När du läser artikeln kan du själv summera förlusterna.
Hur det går för t ex Östersund och Skellefteå står ännu skrivet i stjärnorna ....
Region Gävleborgs vindkraftsäventyr:
https://skattebetalarna.se/bortblasta-miljoner-blev-arets-varsta-sloseri/
~120 miljoner back, som kunde gått till nyttigheter istället ...
Danskarna äger. ??E Eje_19 skrev:
Du jämställer landet med en stor företagskoncern.
Funkar öht inte så.
Danska staten varken utvinner all gas eller använder all gas.
Även om då varit fallet hade gasen prissatts på börsen. Att ett statligt bolag skulle ge subsidier till ett annat statligt bolag (i konkurrensutsatt sektor) bryter mot ett hyfsat stort antal EU-regler.
Du visar dessvärre grundläggande brister i ekonomi…
ELLER Tror du olja är billigare i Norge än i Sverige?