BirgitS BirgitS skrev:
Det byggs ju just inga vindkraftverk för tillfället eftersom Sverige med god marginal producerar mer el än vad som förbrukas. Däremot vore det ju bra att minska beroendet av olja från Mellanöstern och det gör ju att elbehovet ökar.
Bara småskvättar olja från Mellanöstern som kommer till Sverige. Dock påverkas förstås priset. Våran olja kommer huvudsakligen från Norge och Nordamerika.

Främst jordbruks- transportsektorn och kemisk industri med stort oljeberoende i Sverige. Ytterst lite olja används där det varit vettigt att ersätta den med el. Uppvärmning av lokaler bl a.
Att elektrifiera jordbruk och transporter är betydligt svårare och kommer ta lång tid, då det är förenat med stora kostnader.
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte logik att bara titta på en liten del av tiden.
Sant. Lägger vi till mars 2026 var det bra att dec-feb var lönsamma så företagen kan knuffa konkurserna framför sig ett tag till! ;-)
https://www.energinyheter.se/202604...ar el i de nordligaste elområdena SE1 och SE2.
BirgitS BirgitS skrev:
Det blåser olika mycket i olika delar av Sverige och det blåser även på vintern.
Under den gångna vintern (nov.-feb.) såg det ut så här och det var förstås välbetalt att producera el under vintern (eller såg du till några minuspriser då?):

[bild]
[länk]

Som synes producerade vindkraften nästan lika mycket el som kärnkraften i december. Vad tror du hade hänt om det inte hade funnits några vindkraftverk i Sverige eller mycket färre?
Jag tycker man ska vidga den diskussionen. Hade våra politiker INTE lagt ner hälften av de svenska reaktorerna hade den elen gjort behovet av vindkraft betydligt mindre.
Att vindkraften hjälpte till att leverera el till systemet var nått man kunde konstatera i efterhand, inget man kunde planerna på förhand, bara hålla tummarna!

BirgitS BirgitS skrev:
Det handlade just om att tvingas gilla i inlägg #317, vilket var det jag besvarade och du citerade.
Jag tycker vi ska fortsätta traggla om ett möljigen för raljerande ordval jag gjorde, så vi slipper ägna oss åt trådens fråga ...

E Eje_19 skrev:
Att vindkraften hjälpte till att leverera el till systemet var nått man kunde konstatera i efterhand, inget man kunde planerna på förhand, bara hålla tummarna!
Jag tror nog man var ganska medveten om vilka energislag som levererade el.
Att DU inte har koll betyder inte att andra inte har det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det går utmärkt att demonstrera, skriva i sociala medier, gå med i politiska partier etc. för att göra sin röst hörd i Sverige.
Absolut! Fast det låter enklare än det i praktiken är.

BirgitS BirgitS skrev:
Om man bara läser vad de tuffaste kritikerna skriver får man en vinklad bild och inte hela sanningen. De tuffaste kritikerna tjänar pengar på att vinkla det de skriver.
Rekommendera gärna någon eller några publikationer där vindkraftens lönsamhet beskrivs!

Jag tror knappast att t ex Christian Steinbeck eller Sandström blir särskilt berikade av att påtala de ekonomiska svårigheterna i vindkraften.

Z Zodde skrev:
Utbudet är mycket mer volatilt en efterfrågan så om användningen ska minska sker det på lååång sikt å inget som påverkar priset närmaste åren.

Spelar det nån roll för gaspriset i Danmark att man har egna fyndigheter i Nordsjön tror du…?
Eller varför öht komma med en sån kommentar..?
Om danskarna tar upp och använder gas dom äger, borde dom kunna värdesätta den själva, oavsett världsmarknadspris.

E Eje_19 skrev:
Vad påstår du är fel i #317 ?

Tror du på allvar att folk sitter liknöjda när dom prackas på närbelägna motorvägar, flygplatser, järnvägar, industrier, motorcrossbanor, återvinningscentraler och allt annat möjligt som folk drabbas av?

Jag påstår att du har missat nått, men tanke på protesterandet mot
E Eje_19 skrev:
Rekommendera gärna någon eller några publikationer där vindkraftens lönsamhet beskrivs!

Jag tror knappast att t ex Christian Steinbeck eller Sandström blir särskilt berikade av att påtala de ekonomiska svårigheterna i vindkraften.
Christian Sandström fick ta mycket skit när han ifrågasatte Northvolt, företaget som skulle göra europa oberoroende av kinesisk batteritillverkning, men som blev helt beroende av kineserna innan det gick åt skogen. Det visar att privata riskpengar skall starta företag och inte skattepengar (bidragskapitalism).
Det var ju några som berikade sig på skattebetarnas och pensionärernas pengar.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Claes Sörmland
N N-B Magnus skrev:
Christian Sandström fick ta mycket skit när han ifrågasatte Northvolt, företaget som skulle göra europa oberoroende av kinesisk batteritillverkning, men som blev helt beroende av kineserna innan det gick åt skogen. Det visar att privata riskpengar skall starta företag och inte skattepengar (bidragskapitalism).
Det var ju några som berikade sig på skattebetarnas och pensionärernas pengar.
Alltså det är ju fantastiska ledare ni är!

Du också!

Ja… det jag tycker är oerhört stimulerande är att se vilka…. ahhhhh… hjärtan som bultar!

Det är ganska mycket tyckande i de här frågorna som vi också inte får gå bort oss på, som inte kommer fram från de här olika professorerna från olika folkhögskolor.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu resonerar du lite tokigt anser jag. Du kommer med ett påstående som du inte kan styrka. Det måste man givetvis kunna påpeka utan att för den skull behöva komma med något positivt med vindkraft. Man kan givetvis vara helt emot vindkraft och ändå kritisera sitt uttalande som du inte kan bevisa.

Jag hoppas förklaringen ovan inte var meningslös, men jag fruktar att så är fallet, det brukar vara så när folk slänger ut sig påståenden som de inte kan backa upp med fakta.
Vindkraften har sina positiva sidor. Hörde nu på morron att vårfloden är svagare än vanligt. Kan vindkraften då göra att vi sparar på vattnet är det en god sak.
Dock varnar elhandelsbolaget Bixia för dubbelt så höga elpriser som förra året.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Du också!

Ja… det jag tycker är oerhört stimulerande är att se vilka…. ahhhhh… hjärtan som bultar!

Det är ganska mycket tyckande i de här frågorna som vi också inte får gå bort oss på, som inte kommer fram från de här olika professorerna från olika folkhögskolor.
Ja precis, har sett det på SVT’s hyllnjngsprogram angående Northvolt!

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Du också!

Ja, jag blir förbannad och upprörd när jag läser det här. Vad är det här för dumheter, rent ut sagt?

Det finns inga professorer på folkhögskolor!!!

;)

• Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag blir förbannad och upprörd när jag läser det här. Vad är det här för dumheter, rent ut sagt?

;)
Var kommer detta ifrån? 🙂

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Många?
Kan du nämna åtminstone en del som ”bränt sig ordentligt” vilket jag jämställer med att ha förlorat massa pengar…
Vilka är dessa ”många” kommuner..? Och hur mycket kommunala skattepengar har gått till spillo?
Oja, varsågod:
https://timbro.se/smedjan/15-kommunala-vindkraftshaverier/

När du läser artikeln kan du själv summera förlusterna.

Hur det går för t ex Östersund och Skellefteå står ännu skrivet i stjärnorna ....

Region Gävleborgs vindkraftsäventyr:
https://skattebetalarna.se/bortblasta-miljoner-blev-arets-varsta-sloseri/
~120 miljoner back, som kunde gått till nyttigheter istället ...

• Gilla
Snikholt och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:

;)
Han är ju för sjutton docent!

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Om danskarna tar upp och använder gas dom äger, borde dom kunna värdesätta den själva, oavsett världsmarknadspris.
Danskarna äger. ??
Du jämställer landet med en stor företagskoncern.
Funkar öht inte så.
Danska staten varken utvinner all gas eller använder all gas.
Även om då varit fallet hade gasen prissatts på börsen. Att ett statligt bolag skulle ge subsidier till ett annat statligt bolag (i konkurrensutsatt sektor) bryter mot ett hyfsat stort antal EU-regler.
Du visar dessvärre grundläggande brister i ekonomi…

ELLER Tror du olja är billigare i Norge än i Sverige?

• Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.