Redaktionen Redaktionen skrev:
Sverige har stor spridning av felaktig information om vindkraft enligt en granskning från branschens egen organisation.

Du kan läsa artikeln här: Vanligt med desinformation om vindkraft
Ta ner den här skräpet. Det är alltså en undersökning utförd av en intresseorganisation. Det torde knappas behövas sägas att dom här uppenbarligen partiska. Om något så är svenskar alldeles för svaga att sätta sig emot vindkraften och dess vansinne

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker vi ska försöka hålla oss till riktiga siffror i debatten.
Dvs, påstår man att alla vindkraftverk går med förlust så tycker jag man ska kunna bevisa det.
80% är nämligen inte alla.
80% är ändå en besvärande hög andel ...

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Man kan väl säga att de står i motsatt ringhörna och möter Wind Europe. Men Motvind Sverige får ju inga bidrag, stackarna.
Motvind Sverige har många små supportrar, med egna negativa erfarenheter som sponsrar verksamheten. Wind Euorpe finansieras i huvudsak av vindkraftsbyggarbolagen. OX2, Arise, Eolus, Örsted m fl. Det vill man dock inte ska synas i lobbyismen ...

• Gilla
Goldenlena
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
80% är ändå en besvärande hög andel ...
80% är ju dock taget från "andra sidan", så den siffran hade jag tagit med en nypa salt.

Men jag tänker inte dyka djupare än så i vindkraftens ekonomi.
Jag har tråkigare saker som måste göras 😖

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men om det stämmer att 80% går med förlust är det spektakulärt illa. En icke hållbar bransch.
Ja, så är det tyvärr numera. När vindkraften ska "stå på egna ben" kommer förlusterna som ett brev på posten.
Vill man veta mer finns mängder av väldokumenterad ekonomisk information av vindkraftens tuffaste kritiker.

G gaidin skrev:
Och alla dagar däremellan, d v s de flesta dagar?
Att VK inte får betalt för sin energi beror mer på politik (börshandel med el) än fysik.
Vindkraftens dåliga lönsamhet har mer med deras opålitliga leveransbetingelser att göra.
Att sån el betalas dåligt är fullt rimligt, anser jag!

13th Marine 13th Marine skrev:
Ja ja, jag vet att Steinbeck inte gillar vindkraft.
Har du listat ut varför?

Redaktionen Redaktionen skrev:
Sverige har stor spridning av felaktig information om vindkraft enligt en granskning från branschens egen organisation.

Du kan läsa artikeln här: Vanligt med desinformation om vindkraft
Nu råkar ju Wind Europe vara en sammanslutning av företag engagerade i europeisk vindkraftsindustri.
Att dom ger sig på vindkraftsmotståndet i Sverige bör ses ur synvinkeln att orderböckerna för ny svensk vindkraft i praktiken är i stort sett tomma. Dom är förstås ängsliga att detta ska sprida sig ...

• Gilla
Goldenlena
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Motvind Sverige har många små supportrar, med egna negativa erfarenheter som sponsrar verksamheten. Wind Euorpe finansieras i huvudsak av vindkraftsbyggarbolagen. OX2, Arise, Eolus, Örsted m fl. Det vill man dock inte ska synas i lobbyismen ...
Det ligger väl i sakens natur att en branschorganisation som består av vinstdrivande företag har mer pengar än en intresseorganisation som består av privatpersoner. Wind Europe har absolut en agenda, men det har Motvind Sverige också.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jo vindkraft behövs för att stödja den intermittenta kärnkraften som ofta ställs av när den skulle behövts dom mest. Vindkraften stod för uteslutande största delen av elproduktion i landet denna vinter. Den lämnar inga radioaktiva avfall (som kärnkraften) som måste slutförvaras i många 1000-tals år och övervakas av våra efterlevande.
Åfaan, det är andra gången jag hör/ser att vindkraften är en tillgång för kk!

N N-B Magnus skrev:
Vindkraften har uppförts i storskalig form av politiska skäl, todigare när vi hade 10-12 reaktorer så var det inte brist på el om en reaktor måste stoppas av olika skäl.
Problemen kom när man slog igen de 4 st reaktorerna i Ringhals och Oskarshamn.

Numera finns teknik att utnyttja uranet så att avfallet blir minimalt.

Sedan är livslängden för vinkraftverk mycket låg, ju större dom är desto kortare livslängd.
Eftersom samtliga vindkraftsföretag går med förlust över tid så är frågan om verken kommer att bytas ut när de nått sin livslängd.
Jaa, man kan undra vem som vill låna ut nya pengar när skulder kvarstår efter att första omgången snurror inte är betald ...

BirgitS
E Eje_19 skrev:
[länk]

[länk] satsade över 440 miljoner kronor på tio vindkraftverk i Dalarna&text=Satsningarna har pågått sedan sekelskiftet och trots stora förluster
Ingen av länkarna visar vad du påstod. Jag drar slutsatsen att du inte vet vad du pratar om.
E Eje_19 skrev:
Har du listat ut varför?
Steinbeck tjänar pengar på det. Ju mer uppseendeväckande han skriver ju mer pengar tjänar han.

F
E Eje_19 skrev:
Åfaan, det är andra gången jag hör/ser att vindkraften är en tillgång för kk!
Vilken tur, eftersom du tydligen missat det - också..

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
E Eje_19 skrev:
Sen har vi lobbyister m fl som, med olika fula knep, försöker få de valda politikerna att byta åsikt!
Nått som har ytterst lite med parlamentarisk demokrati att göra!
Du menar organisationer som Motvind?
Du verkar ju gilla deras lobbyism.

Men naturligtvis ska politiker lyssna på experter och ta intryck av dem. Det är en del i en parlamentarisk demokrati.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
N N-B Magnus skrev:
Några lǎnkar!

Sidan 26
energiforsk.se

Sjunkande omsättning och skenande förluster för vindkraften 2024 - Nationalekonomiska Föreningen

Sveriges beroende av import av el ökar successivt | ENERGInyheter.se

Ser dystert ut för vindkraften!
Ingen av länkarna har att göra med mitt inlägg som du citerade.
Läser du inte inlägg så att du vet vad de handlar om?

• Gilla
LaT och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.