17 438 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Kanske inte att alla ska tvingas byta åsikt, men avsikten är att dom ska prackas på vk vare sig dom vill drabbas av den eller inte!BirgitS skrev:
Wind Europe har en aggressiv kampanj just nu, där dom som vaknat vad gäller vindkraftens alla avigsidor, dras i smutsen som bl a "Putinvänner, obildade desinformationsfrämjare, obekymrade över Co2-hotet osv.
Man pekar ut Sverige som särskilt drabbat ...
Ofta efter cirka 15 år är det nödvändigt med större underhåll, men för de högsta vindkraftverken vet vi inte ännu eftersom som dom har inte varit installerade så lång tid. Man vet givetvis att belastningen på de högre verken är enormt mycket större.13th Marine skrev:
Men största problemet är att anläggningarna går med kraftig förlust, så frågan är om man vill göra jättedyra underhållskostnader när stora delar av ett vindkraftverk behöver bytas ut (vingar, växellådor, generatorer etc) då bolagen som driver verken inte tjänar pengar.
Vi vore ett steg på vägen om gasanvändningen minskade så pass att gaspriset sjönk.Z Zodde skrev:
Tyskland är på väg åt andra hållet!
Vad jag vet eldar danskarna främst egen gas från Nordsjön...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Att de behöver underhåll är inte samma sak som att verken är slut.N N-B Magnus skrev:Ofta efter cirka 15 år är det nödvändigt med större underhåll, men för de högsta vindkraftverken vet vi inte ännu eftersom som dom har inte varit installerade så lång tid. Man vet givetvis att belastningen på de högre verken är enormt mycket större.
Men största problemet är att anläggningarna går med kraftig förlust, så frågan är om man vill göra jättedyra underhållskostnader när stora delar av ett vindkraftverk behöver bytas ut (vingar, växellådor, generatorer etc) då bolagen som driver verken inte tjänar pengar.
Du har ännu inte bevisat att alla verk går med förlust.
Jag betraktar Motvind Sverige som betydligt seriösare än "Wind Europe", "Green Power Sweden" och de övriga lobbyorganisationer som tjänar pengar på vindkraft och lite då och då får gott om utrymme i Public Service att kritisera sina kritiker...13th Marine skrev:
Ett vindkraftverk betraktas som uttjänt när reparationskostnaderna beräknas vara högre än möjligheten att tjäna in dom pengarna, under verkets resterande livslängd..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Ja frågan är om det är "bara" 90% av energin kvar, på sätt och vis är det väl typ 97% kvar.E Eje_19 skrev:
Det florerar olika siffror, allt från att man använder bara 2% av bränslet, till 5%.
Teorin, de fysikaliska principerna osv, för hur detta ska gå till är helt klar.
Tekniken har vi lite problem med forfarande, ryssland har någon enstaka brid-reaktorer i drift (googla BN-800, BN-350). Frankrike mixtrade rätt mycket med konceptet i många år.
Läs detta inlägg:
https://www.byggahus.se/forum/threa...tre-an-nagonsin.481983/page-1403#post-6622471
Jag postade denna bild för några år sedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är det 238U som man vill få att gå i fission, detta går med tillräckligt snabba och energirika neutroner, och det är därför vi inte kan använda vanligt (lätt)vatten som moderator i kärnreaktorn, utan det blir tekniskt sett mycket mer utmanande lösningar.
Även plutoniumisotoperna kan vara med nya energiskapande fissionsprocesser, jag tror dock att de mer kortlivade isotoperna mest är till besvär i kärnklyvningsprocessen.
Breeders (bridreaktor på svenska, typ) är ju förvisso min egen våta kärnkraftsdröm, skulle väldigt gärna se en mycket stor flotta av sådana runt om i världen, som stod och tuggade i sig det kärnavfall som vi producerat under de senaste 70 åren.
Du kan även kika lite i denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ers-thorium-osv-forklara.348074/#post-3349905
bra skrivet!E Eje_19 skrev:Jag betraktar Motvind Sverige som betydligt seriösare än "Wind Europe", "Green Power Sweden" och de övriga lobbyorganisationer som tjänar pengar på vindkraft och lite då och då får gott om utrymme i Public Service att kritisera sina kritiker...
Ett vindkraftverk betraktas som uttjänt när reparationskostnaderna beräknas vara högre än möjligheten att tjäna in dom pengarna, under verkets resterande livslängd..
Klart det behövs underhåll, men det är inte samma sak som "väldigt kostsamma reparationer".13th Marine skrev:
Måste alla vindkraftverk gå med förlust för att du ska nöja dig?
Räcker det inte att ~80% av ägarföretagen redovisar återkommande förluster?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Jag tycker vi ska försöka hålla oss till riktiga siffror i debatten.E Eje_19 skrev:
Dvs, påstår man att alla vindkraftverk går med förlust så tycker jag man ska kunna bevisa det.
80% är nämligen inte alla.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 650 inlägg
Men om det stämmer att 80% går med förlust är det spektakulärt illa. En icke hållbar bransch.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg