D daVinci skrev:
Nej det är aldrig tyst i städer. Det är biltrafik hela tiden. Sedan varierar det ju. Bilar som kör närmare eller längre bort. Eller någon MC, och dom hörs mer. Och så någon som gasar på så motorn rusar, och så någon med taskigt avgasrör.

Och så alla andra ljud som finns i städer.

Men att folk inte gnäller så mycket över detta beror på att hjärnan vänjer sig.

Jag nämnde väl tidigare en kollega på 80-talet som flyttade in i en nyproducerad lägenhet med forcerad ventilation. Han gnällde en hel del över ljudet, och tyckte väl i stort sett att det inte gick att bo där. Och sa att när han klagade så fick han bara svaret att man vänjer sig. Och så blev det. Han slutade höra det.

Och jag har bott vid stambanan. Lät ganska mycket när tågen dundrade förbi. Men med tiden slutar man höra de. Inte fysiologiskt. Hörselnerven förmedlar de. Men hjärnan sorterar bort det ljudet så det inte når medvetandet.

Jag ser väl exakt 0 skäl till att inte det skulle ske med ljud från vindkraftverk. Eller från vattenkraftverk. Eller från gasturbiner.

Skälet till att folk hakar upp sig på vindkraftverk är något annat. Mer av religiös natur. Därav att logik inte biter.

Mentala issues. Folk tror att dom är skadliga. Har florerat massor med negativa youtube-video om det. Precis på samma sätt som för vindkraft.
Samma grundläggande mekanismer.
Överens om det mesta! Utom besvären med ljuden från vindkraftverk. Kan förstås vara av religiös natur, eller ryska påverkanskampanjer i alternativmedia, som vindkraftens lobbyorganisationer påstår, när andra argument tryter.
Det kan oxo vara de problem närboende upplever, som gör att dom inte gillar den vindkraft dom fått som grannar!
Högskolan i Gävle har börjat undersöka infraljuds påverkan, men inga tydliga resultat än. Jag har sett att detta är en undersökning triggad av närboende till Jädraås vindkraftsområde. Snurrorna byggdes för närmare 15år sen, men problemen tycks kvarstå, så det är sannolikt inget man vänjer sig vid.
Mer forskning behövs. Jag tror dom går med håven nu för att ragga pengar till en fortsatt undersökning.

Mental issues. I många fall ja. Men det finns en del fall, där fälteffektmätningar visat att strålningsnivån varit på tok för hög.
Samma folk som yrar runt och sabbar telemaster som gladeligen fotar varandra med mobiler, där strålningen från luren påverkar dom betydligt mer än masten dom tycker illa om.

Z Zodde skrev:
Styrs kärnkraft efter behovet..?
Tänk…Jag har i min villfarelse trott att de alltid kör för fullt när det inte är revision…?
Kul å lära sig nåt nytt.
Inte i Sverige, så för våran del är det ingen villfarelse du dras med! Här körs kk för fullt hela tiden, mellan revisioner eller andra avbrott.
Vidgar du vyerna kommer du finna att bl a fransoserna har ett annorlunda system. Dom reglerar sin kärnkraft efter behovet.
Huvudanledningarna sägs vara att dom vill undvika fossil reglerkraft och har alldeles för lite vattenkraft för att den ska klara regleringen.

J jawen skrev:
Nää "händer inte" för privatkapitalister säger du "fakta-mannen" 🙄
Cristina Stenbeck, Daniel Ek, Harald Mix mm är då några som tydligen "gick med på vad som helst", med stora "investeringar" i Northvolt.

Och även proffskapitalister som Goldman Sachs torskade nära 10 miljarder med Northvolt.
Din bild av den "kapitalistiska världen" är nog en kapitalist-utopi, som är långt ifrån "verkligheten".
Jag tror de uppräknade m fl hade nån slags förhoppning att skattebetalarna skulle skydda dom. Att politikerna skulle skyffla in mer pengar, hellre än att låta "den gröna omställningen" få den smäll den till slut fick.
Dom som sålde sina innehav medan tider var, gjorde sig en hyfsad slant ...så alla är inte förlorare!

D daVinci skrev:
Där tror jag en stor majoritet inte håller med. Dom vill nog ha med kärnkraft där. Och den ger konstant uteffekt och anpassar sig inte till förbrukningen.

I Sverige är det vattenkraften som sätter priset ja. Och i Norge. Men i många länder är det naturgasen. Och då åker elpriset upp med gaspriset och kostnaden för utsläppsrätter.
Svensk kk går för fullt när den går, det stämmer. Det är inget problem här, där kk är så pass liten att den aldrig blir för mycket.
Men bl a fransoserna reglerar sin kk efter behovet.
Ja, på många håll är det gaspriset som styr. Även vi som knappt använder nån naturgas för elproduktion känner av gaspriset, åtminstone från och till.
Jag tycker de flesta länder som använder fossila bränslen till elproduktion borde investera i mer vindkraft!
Dessa fungerar jättebra tillsammans....

E Eje_19 skrev:
Dom som sålde sina innehav medan tider var, gjorde sig en hyfsad slant ...så alla är inte förlorare!
Nej muppen Harald Mix hade ju detta garanterat som "affärsidé/strategi", att dra igång "något grönt kostsamt" som b.la staten "skulle gå in & sponsra". Sedan haussa aktien & bygga upp största möjliga "bubbla", för att sedan sälja av & "kamma hem"

Hört siffror om att ca 500 miljoners "insats", låg på 9,1 miljarders värde när "trixaren" "sålde av".
Inte undra på att Wallenberg inte vill "ta i honom med tång" ens.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Lyten har kommenterat var Northvolt falerade. Och det var att de tar ett par år att trimma in produktionen så att yielden blir acceptabel och lönsamhet uppstår.
Lyten's åsikt stoppar jag i "kattlådan".

Det kan inte vara "så enkelt" då, att Northvolt tidigt "skulle behövt" lägga 1 miljard på ingenjörer med kompetens "på ämnet"

D daVinci skrev:
Då det finns vattenkraft som gör det billigt vore det rent vansinne att göra det med kärnkraft. I Frankrike måste dom smällen då dom har för mycket kärnkraft.

Inte snart. För naturgas tar det väldigt lång tid innan man gjort slut på kända reserver. Frågan är väl om inte uranet tar slut innan dess. Men det må vara. Får vi fortsätta ha en privat sektor och vinster kommer nya bättre lösningar komma fram. Att oroa sig för att naturgasen tar slut är inte rationellt nu.

Ang kärnkraft så ser jag det som fullkomligt ekonomiskt vansinne. Man investerar i något som man sitter fast med och måste ta förluster med i 50 år. Och det bara för att minska förlusterna.
Bara geotermisk energi ligger i dag på halva kostnaden för kärnkraft. Det är inte så att förlusterna för kärnkraft kommer minska med åren. De kommer öka.
Att fransoserna har för mycket kk, är nog tur för tyskarna, som dom hjälper till att rädda, när vindsnurror/solpaneler inte levererar som man hoppats.
Det är ju en bra sak att tyskarna kan reducera eldningen av fossila bränslen när elen riskerar fattas.

Angående urantillgångar:
Jag betraktar det som en skitdålig idé att gräva ner kärnbränsle med nästan allt energiinnehåll kvar, på ett sätt som i praktiken gör det oåtkomligt, när tekniken utvecklats för användning av det.
Vem skulle lägga möda på att hugga, såga, klyva, stapla och torka ved, för att sen gräva ner den i en grop för att pannan inte vill fungera?

Vilka aktier i geotermisk energi har du valt att satsa på? ;-)

• Gilla
jawen
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Redan effekten av kraftigt varierande elpriser har en rätt kraftigt utjämnande verkan på elanvändningen,
Jaaaa, vi straffar dem kapitalsvagaste 15 % i samhället! (som redan lider/ ligger ner)
Dem som redan innan knappt kan äta sig mätta varje dag, och som redan har en mycket låg "levnadsstandard" (svenska mått)

Dem ska minsann också frysa i sina hem dygnet runt 3-4 månader om året. trots forskning varnar för hälsoproblem.
Jaaa, vi gör helt enkelt elen till en ren klassfråga, som accelererar Sveriges klyftor i våra samhällen.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Angående urantillgångar:
Jag betraktar det som en skitdålig idé att gräva ner kärnbränsle med nästan allt energiinnehåll kvar, på ett sätt som i praktiken gör det oåtkomligt, när tekniken utvecklats för användning av det.
Har tänkt på det också.
Om "tekniken" KK förfinas så att man i framtiden skulle kunna utvinna "mycket mer energi" ur "dagens kärnbränsle?

Den "utvecklingen" har ju redan skett inom oljeutvinning, guld & flertalet andra områden, så att "inte i framtiden ens kunna komma åt" gammalt kärnbränsle verkar "dumt"

J jawen skrev:
Nej muppen Harald Mix hade ju detta garanterat som "affärsidé/strategi", att dra igång "något grönt kostsamt" som b.la staten "skulle gå in & sponsra". Sedan haussa aktien & bygga upp största möjliga "bubbla", för att sedan sälja av & "kamma hem"

Hört siffror om att ca 500 miljoners "insats", låg på 9,1 miljarders värde när "trixaren" "sålde av".
Inte undra på att Wallenberg inte vill "ta i honom med tång" ens.
Tja, han har jobbat med investeringar sedan 1983. I Industrikapital och Altor. Erfarenhet saknas inte. Just långsiktiga industrisatsningar är hans gebit.

Vänstertomtar som vill göra Sverige till ett Nordkorea som är på 1800-tals nivå, ogillar naturligtvis industri.

E Eje_19 skrev:
Att fransoserna har för mycket kk, är nog tur för tyskarna, som dom hjälper till att rädda, när vindsnurror/solpaneler inte levererar som man hoppats.
Det är ju en bra sak att tyskarna kan reducera eldningen av fossila bränslen när elen riskerar fattas.
Fransoserna får vara oändligt tacksamma för att tyskarna ställde upp när frankrike hade 30 trasiga kärnreaktorer. I sig var det inte bara Tyskland utan också andra omkringliggande länder. Även Sverige och Norge. Norge exporterade för fullt till Holland och UK. Och så gick el från dom till Frankrike.

Detta nämndes dock inte i media. Istället skrevs massor med fantasier om att Tyskland skulle ha några problem och att Sverige exporterade dit, av det skälet.

E Eje_19 skrev:
Angående urantillgångar:
Vem skulle lägga möda på att hugga, såga, klyva, stapla och torka ved, för att sen gräva ner den i en grop för att pannan inte vill fungera?
Tja, görs mycket idiotiskt. Kärnkraft vet ju de flesta är idiotiskt och vill inte investar själva. Men skriker och ylar om att staten skall göra det.

E Eje_19 skrev:
Vilka aktier i geotermisk energi har du valt att satsa på? ;-)
Inget vad jag vet. Än iaf. Alltid svårt att avgöra vem som kommer att lyckas, och ifall det ens kommer genereras substantiella vinster. Det vore inte första gången en sektor vuxit utan att nämnvärda vinster genererats.

Finns en artikel här för de intresserade: https://finance.yahoo.com/news/6-best-geothermal-stocks-invest-094027365.html
Kända företag nämns:Berkshire Hathaway Inc, Chevron Corporation
Att sådana som Chevron satsar är inte konstigt. Är det något dom förstår sig på är det energisektorn.

Några specifika kandidater kan nämnas:
Ormat Technologies (ORA) som äger och driftar geotermiska kraftverk världen över.

Baker Hughes (BKR), som borrar.

Sedan skulle man ha med någon leverantör av borrutrustning, men där tycker jag det är oklart vilken ny metod som kommer "vinna".

D daVinci skrev:
Nordkorea är en utmärkt referens då det inte finns någon privat sektor som räddar upp situationen där. Organisationsformen offentlig sektor visar upp på ett tydligt sätt vad den kan leverera.
Men NK är inte enda alternativet till oändlig kapacitet mot kontinenten.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men NK är inte enda alternativet till oändlig kapacitet mot kontinenten.
Nej det är riktigt. NK har transmission till Kina, där man exporterar el. På något sätt skall dom få in utländsk valuta så dom kan importera något.

Så NK är inte ens ett fungerande exempel på elektrisk isolation. Du får lyfta fram någon ö. Island? som föredöme när det gäller att inte ha elektriskt utbyte. Förr ansåg Texas det. Men efter en del dödsfall pga underskott på el så blev dom mer villiga att handla med omvärlden.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
J jawen skrev:
Har tänkt på det också.
Om "tekniken" KK förfinas så att man i framtiden skulle kunna utvinna "mycket mer energi" ur "dagens kärnbränsle?
Tekniken finns redan.
Kärntekniskt har våra kärnfysiker helt klart för sig hur det ska gå till, och flera olika sätt finns det att realisera detta.
Frankrike experimenterade med flera olika Breeders, där Superphénix var kronan på verket, men aldrig kom igång i någon bra drift, mycket stopp och problem, och slutligen stängdes den, det sägs att det till stor del berodde på miljörörelsen, jag vet inte.

Några till länder har jobbat på lösningar, bl.a. Japan, men efter en smärre (inte speciellt allvarlig) olycka så lade Japan ner försöken helt.

Ryssland är nog det enda land som verkar ha fått till något som har gått och fungerat i kommersiell elproduktion i flera år, med någorlunda god funktion och pålitlig drift.
BN-600, BN-800, BN-350 heter väl de tre, lätt att googla fram i alla fall.

Om jag inte har fattat totalt fel så är den svenska blykallas the Sealer också en breeder (brid-reaktor på svenska?)

Om man någon gång kommer framåt i denna teknik, så är tillgången på kärnbränsle ingen issue längre, det vi redan har grävt upp, och numera kallar avfall, skulle räcka i något hundratal år, även med 10 ggr mer kärnkraft i världen.

Och allt som det genomkorrupta Ryssland har klarat av att konstruera hade vi i väst säkerligen kunnat göra också, om viljan hade funnits. Men Ryssland har väl inte haft någon miljörörelse som motverkat kärnkraft, någon annan förklaring till att de kan men inte vi kan jag inte se

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.