BirgitS BirgitS skrev:
Men vilka sådana går då med förlust?
Är det vanligare med förlust eller med vinst, både antal bolag och storleken på vinsten/förlusten?
Du tog ju upp Jämtkraft men det visade sig ju att det går med vinst och ger utdelning. Alltså motsatsen till vad du trodde och nu återigen tar upp. Företag som inte är kommunägda är ju också ointressanta i det sammanhanget, apropå den andra länken.

Utan fakta så låter det ju bara som att du gissar och bara är ute efter att vädra din vindkraftsavsky.
Har redan visat en förlustartikel med Jämtkraft.

https://timbro.se/smedjan/15-kommunala-vindkraftshaverier/

https://www.affarsvarlden.se/artikel/vindkraftens-forluster-fortsatter-2024-roda-siffror-i-jamtland

Det är ju helt logiskt att vindkraft går med förlust
Inte blåser =
ingen inkomst
Blåser =
För mycket vindkraftsel leder till att verken parasiterar på varandra vilket leder till låga priser, man får slumpa bort vindkraftselen, ger endast liten inkomst.

Det drabbar även vattenkraften när det blåser som ibland får slösa vatten genom att lǎta vattnet passera förbi turbinerna, samt nār dom reglerar ned flöden i turbinerna så slits turbinerna mycket mera, ger ökade underhållskostnader.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jo tack, jag har uppfattat att det finns folk som är negativa till vindkraft. Ni tenderar att vara tämligen högljudda.
Trycket på att vi ska tvingas gilla vindkraft, hur illa det än skadar, gör en del av oss rejält högljudda!
För egen del protesterar jag när ni påtalar potentiella problem med vindkraften - eftersom jag personligen inte upplever dessa problem.
Menar du med det att du har rätt och alla som har annan uppfattning har fel?

Vill du vara konkret och nämna minst en sådan plats där du anser det vara lämpligt att bygga vindkraft? Förslagsvis i elområde SE 3 eller 4.
SE3. Ånglarna. På Dalasidan av gränsen mot Gästrikland. Finns fler uppgifter på OX2:s sida. Närmaste bofasta granne finns i Vintjärn ~7km därifrån. Avstånd till närmaste fritidshus gissningsvis 1-2km.
OX2 bygger 18st 220m höga Vestasverk. Många av fundamenten ser ut att vara klara. Ska det byggas vindkraft är det en bra plats!
(Enligt uppgift är det ett av de allra sista projekten i OX2:s orderbok)
I området finns säkert hundra snurror till, fast lite mindre, som jag inte heller protesterat emot!
Som elkunder bidrar vi redan till finansieringen av all befintlig kraftproduktion. Jag skulle tro att kraftproducenterna fonderar medel för löpande underhåll av kraftverk samt rivning av uttjänta anläggningar.
Naturligtvis känner jag till det! Det jag menar är de kostnader vi ännu inte känner till eller ens kan ha någon uppfattning om!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Jag vet att det skrevs för ett par år sedan att metoder utvecklats för att lösa upp epoxiplasten med kemikalier men jag förmodar att det i sin tur kräver en hel del resurser och sannolikt är miljöskadligt.
Men det gäller ju kärnkraftverk också. Så om du inte gillar sånt som tar resurser och sannolikt är skadligt är ju inte kärnkraftverk något för dig.
B Bitterhetsakademin skrev:
Sedan är frågan om det finns avsättning för det återvunna materialet, till kritiska tillämpningar som rotorblad lär inte industrin ta i återvunnet material med tveksam kvalitet ens med tång.
Stena Recycling hade ett sånt återvinningsprojekt igång häromåret, se här: https://www.stenarecycling.com/sv/n...artiklar/cirkular-losning-for-vindkraftsblad/

Sen består ju ett vindkraftverk av till ungefär 85 % av metaller med fungerande sätt att återvinna.
När det gäller att lägga material på deponi kommer nästan allt från bygg- och rivningsbranschen, 14 miljoner ton per år, medan rotorblad beräknas bli 8000 ton per år. Helt försumbart med andra ord.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
N N-B Magnus skrev:
Har redan visat en förlustartikel med Jämtkraft.

[länk]

[länk]
Ingen av dem handlar om Jämtkraft!!!!
Den andra gäller fortfarande ett nederländskt företag. Läs och förstå vad andra skriver!!!
N N-B Magnus skrev:
Det är ju helt logiskt att vindkraft går med förlust
Inte blåser =
ingen inkomst
Blåser =
För mycket vindkraftsel leder till att verken parasiterar på varandra vilket leder till låga priser, man får slumpa bort vindkraftselen, ger endast liten inkomst.
Ojoj, vad verklighetsfrämmande. Det är ju verkligen inte så att när det blåser en del är det alltid låga priser. Det är verkligen inte samma vindförhållanden ända från södra Skåne till norra Norrbotten jämnt.
Tror du verkligen att priserna var låga under vinterns topplasttimme?
Då producerades det väldigt mycket el från vindkraftverk. Jag tror det var Mikael_L som visade siffror på det.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
E Eje_19 skrev:
Trycket på att vi ska tvingas gilla vindkraft, hur illa det än skadar, gör en del av oss rejält högljudda!
Finns väl ingen i tråden som tycker att folk ska tvingas gilla vindkraft.
Men ibland får man bara finna sig i demokratiskt fattade beslut, oavsett vad man tycker om dem.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen av dem handlar om Jämtkraft!!!!
Den andra gäller fortfarande ett nederländskt företag. Läs och förstå vad andra skriver!!!

Ojoj, vad verklighetsfrämmande. Det är ju verkligen inte så att när det blåser en del är det alltid låga priser. Det är verkligen inte samma vindförhållanden ända från södra Skåne till norra Norrbotten jämnt.
Tror du verkligen att priserna var låga under vinterns topplasttimme?
Då producerades det väldigt mycket el från vindkraftverk. Jag tror det var Mikael_L som visade siffror på det.
När det är blåsigt väder är det mestadels blåsigt i hela norra europa.
Under vinterns topplasttimme är det mycket kallt och då är det oftast vindstilla.

All vindkraft går med forlust över tid.

Hade man gjort neutrala konsekvensanalyser innan man byggde storskalig vindkraft hade det nog inte byggts så mycket.
Tyvärr har vi inkomtetenta politiker som går på vinkraftslobbyns skönmålade beräkningar, utan att låta elexperter beräkna det hela.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
All vindkraft?

Låter som önsketänkande från din sida.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
All vindkraft?

Låter som önsketänkande från din sida.
Så är det!

• Haha
kashieda
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
Så är det!
Bra att du kunde bekräfta att det var önsketänkande från din sida 👍

• Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
Har redan visat en förlustartikel med Jämtkraft
[länk]
Men för i h.lvete, är du inte läskunnig?
Bolaget det handlar om i länken har INGET med Jämtkraft att göra!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Numera, sedan ett antal år, återvinns rotorbladen.
Målet har varit att återvinna rotorrblad fr.o.m. 2025, men än så länge finns inte de föreslagna metoderna implementerade, vad jag vet.

Har du hittat i bruk varande återvinningssystem?

Vore intressant att höra var återvinning sker.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur har du kommit fram till det?
En i tråden har ju redan skrivit att elpriset, innan skatt, moms etc., är lägre i snitt nu än innan kärnkraften började stängas ner.

Du kan ju inte skylla ökade elskatter etc. på övergången från kärnkraft till vindkraft.

Fast du vet väl att Sverige numera producerar mer el än när alla kärnkraftverken fanns. Förr importerade Sverige mycket el.
När importerade Sverige mycket el?

BirgitS BirgitS skrev:
Men det gäller ju kärnkraftverk också. Så om du inte gillar sånt som tar resurser och sannolikt är skadligt är ju inte kärnkraftverk något för dig.

Stena Recycling hade ett sånt återvinningsprojekt igång häromåret, se här: [länk]

Sen består ju ett vindkraftverk av till ungefär 85 % av metaller med fungerande sätt att återvinna.
När det gäller att lägga material på deponi kommer nästan allt från bygg- och rivningsbranschen, 14 miljoner ton per år, medan rotorblad beräknas bli 8000 ton per år. Helt försumbart med andra ord.
Ett pilotprojekt som dragit in finfina bidragspengar, men inte skapat något bestående system.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Staten fyller tydligen på kommunernas fickor om de har vindsnurror.
[länk]
Så då blir ju den eventuella vinsten inte lika viktig.

Men i och med offentlighetsprincipen borde det inte vara övermäktigt att själv begära ut hur mycket bidragsmaskin vs vinstmaskin kommunens snurror är.
Jaa, staten använder en del av vindkraftbolagens fastighetsskatter till att locka fler kommunpolitiker att skita i sina väljare, eller möjligen ha ett större öra för att höra de vindkraftsförtjusta. ...

Kommunala bolag gillar inte att deras vindkraftsförluster enkelt syns i bokföringen, därför gör man det så svårt som möjligt för t ex Christian Steinbeck, eller Sandström, att syna förlusterna. Ett sätt är att kladda ihop t ex vatten- och vindkraft i samma bolag, så kan vinster från vatten dölja förluster i vind, om jag förstått det hela rätt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Bara det att Ekots redaktion litar på Klotets redaktion i en sådan fråga gör ju att man inser att de har noll känsla för källkritik. Räcker att man som jag bara lyssnat på klotet några gånger för att inse att detta program leds av fanatiska miljöaktivister. I och för sig inte förvånande med tanke på de partipolitiska sympatierna hos personalen på SR.
Inte förvånande, men likaförbaskat bedrövligt av SR!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.