17 433 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
Jag försökte vara lite mer generell kring vilka som sitter tysta eller protesterar när problemen med vindkraft kommer på tal. Dom finns, men det känner du kanske inte till!SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, jag äger ingen mark där det står vindkraftverk. Jag äger heller inga aktier i något vindkraftbolag.
Det är rätt talande att du som inte vet något om mig ändå är tvärsäker på att jag tjänar feta pengar på vindkraft, och att jag bara är ute efter att försköna den fruktansvärda ödeläggelse som du minsann vet att vindkraften lämnar efter sig överallt där den drar fram.
Men, det är ok att vara snarstucken, men inte att pådyvla mig åsikter jag inte har!
Jag tycker gärna man kan bygga vindkraft där ingen måste fara illa i nån nämnvärd omfattning. Om jag slipper bidra till finansieringen, eller att barn och barnbarn tvingas ta hand om finansieringen när snurrorna tjänat ut, "vinsterna" fördelats och snurrorna ska rivas och fraktas bort.
Precis så känner jag för nya kärnkraftverk...E Eje_19 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 650 inlägg
Jo tack, jag har uppfattat att det finns folk som är negativa till vindkraft. Ni tenderar att vara tämligen högljudda.E Eje_19 skrev:
För egen del protesterar jag när ni påtalar potentiella problem med vindkraften - eftersom jag personligen inte upplever dessa problem.
Vill du vara konkret och nämna minst en sådan plats där du anser det vara lämpligt att bygga vindkraft? Förslagsvis i elområde SE 3 eller 4.E Eje_19 skrev:
Som elkunder bidrar vi redan till finansieringen av all befintlig kraftproduktion. Jag skulle tro att kraftproducenterna fonderar medel för löpande underhåll av kraftverk samt rivning av uttjänta anläggningar.E Eje_19 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Kan ju vara värt att poängtera att asbesten, i de 268 verk fall det handlar om, är i hissens bromsbelägg.
Folk får det att låta som att de står och spyr ur sig asbest bara de snurrar.
Folk får det att låta som att de står och spyr ur sig asbest bara de snurrar.
Till och med Sveriges Radios program Medierna tar i veckans podd upp att Ekots rapportering inte bygger på någon oberoende rapport utan en partsinlaga från vindkraftindustrins egen lobbyorganisation och att radioreportern inte ställde några kritiska motfrågor.
Om kommunägda kraftbolag går med forlust så drabbar det kommuninvånarna då man får dra ned på service, inga skattesänkningar etc, det handlar om debit och kredit, om man har höga utgifter på en sak får man spara på annat.BirgitS skrev:
Du har hittills inte länkat till något som visar att vindkraften går med förlust på ett sätt som drabbar privatpersoner i Sverige.
Du har tagit upp Jämtkraft och jag har visat att det är ett företag som går med vinst och ger utdelning till sina ägare, i huvudsak kommunen och därmed kommuninnevånarna. Det är alltså något som är positivt för privatpersoner i Sverige.
Varför ska jag lyssna på Christian Steinbeck?
Hur vet jag att han inte gör samma fel som du, när du länkade till ett bolag i en nederländsk koncern och ignorerade att det skatteplaneras i koncerner och att inga svenska privatpersoner drabbas av att bolag som är helägt i en nederländsk koncern går med förlust, om det nu ens gör det?
Du påstod något först så du får börja med att bevisa att det du sa var korrekt.
Jag har inte påstått att all vindkraft går med vinst.
Finns det ingen mjölk-börs där man kan köpa handla lite till sitt börs-kaffe?Z Zodde skrev:För att det är priset på börsen. All börshandel (aktier, kaffe, guld olja el) anger pris INNAN omkostnader å skatter
Så har det alltid varit
Diskuterar man hushållsekonomi är ”ditt, pris mest relevant.
Diskuterar man marknaden och dess funktion är spotpriset mest relevant.
Så mjölk på ICA blir ett irrelevant exempel.
Nu är det relativt få varor där privatkunder kan handla direkt på börs.
Aktier är det närmaste å en aktiekurs uttrycks ej inklusive courtage…
Staten fyller tydligen på kommunernas fickor om de har vindsnurror.Mikael_L skrev:
Det räcker väl gott och väl att konstatera att bolaget gör vinst och ägaren (eller delägare) är kommunen.
Som regel vet vi aldrig hur pengarna flyttas inom den kommunala budgeten, hur märks vinsten från felparkeringsavgifter, eller vinsten från kommunens fjärrvärmeverket, det är ju inte som att det kommer en ubetalningsavi till kommunens medborgare där det är specat.
https://www.energimyndigheten.se/en...ktion/vindkraft/vindkraftsstod-till-kommuner/
Så då blir ju den eventuella vinsten inte lika viktig.
Men i och med offentlighetsprincipen borde det inte vara övermäktigt att själv begära ut hur mycket bidragsmaskin vs vinstmaskin kommunens snurror är.
Jag nämnde tidigare att jag skrev fel, dvs skall vara 80-100 miljarder i Nuon affären.Z Zodde skrev:Det du skriver är nära verkligheten, derivaten handlas både som standardiserade kontrakt på Nasdaqbörsen å som otc kontrakt (ikke standardiserade , dock fortfarande ofta via mäklare.) Dessa har liten eller ingen påverkan på spotpriset utan det är spotpriset (förväntningar om framtida nivå men framförallt framtida volatilitet) som styr derivaten.
Precis som långa räntan aldrig påverkar korta räntan utan tvärtom där också.
Eller eftersom vi håller på med vind.
Antal segel fullriggaren har uppe påverkar inte hur mycket det blåser utan tvärtom😉
Desinformation
Oskarshamn stängdes 2015 å 2017, Ringhals 1 2019 å R2 2020.
Eftersom bortfall av produktion märks på priser samma dag/timme den sker, är det då inte märkligt att 2020 blev
a) ett år med rekordlåga elpriser
b) året efter steg priset i hela Europa samtidigt, även i länder som inte lagt ned KK och länder som öht aldri haft KK..?
inte på Nordpool men på Nasdaq finns det spekulativa investerare…
Nej,rena elpriset exklusive skatter är lägre idag än 1980
100 miljoner.?? Varför fake news igen?
Beloppet var nog mer än 50gånger högre dvs över 50miljarder
”Från SVT; Prislappen var på hela 89 miljarder kronor. Nu görs nya avskrivningar på 13,9 miljarder kronor.”Tillsammans med tidigare avskrivningar handlar det om att företaget nu förlorat närmare 60 procent av köpeskillingen hela 53 miljarder kronor, vilket innebär att Nuon-affären är den absolut sämsta affär som något företag någonsin gjort i Sverige.”
Hade Sverige behållt kärnkraften så hade elen varit mycket billigare idag, det är poängen, vidare inte dessa volativa priser.
Vidare som jag skrivit tidigare, flera kommuner i framför allt sodra Sverige måste neka företagsetableringar eller foretag att bygga ut pga elbrist.
Sverige skulle inte ha slagit igen de 4st reaktorerna i Oskarshamn och Ringhals, och skippat storskalig förlustbringande vindkraft utan endast lite småskalig vindkraft.
Sedan ār det fel att scenska elkunder skall behöva betala för Tysklands dumhet i fråga om nedlagd kärnkraft och gasfadäs.
Elräkningen tar större del av lönen idag än vad den gjorde tidigare innan avregleringen av elmarknaden.
Numera, sedan ett antal år, återvinns rotorbladen.Claes Sörmland skrev:
Förutom tramset med mikroplaster och "gifter" är väl övriga argument sakliga och inga osanningar? Sen finns värderingsaspekter i argumenten, t ex om man tycker det är så hemskt att gamla rotorblad läggs i sophögar eller om man tycker vindkraftverk estetiskt förstör natur eller inte. Där finns ju inget objektivt rätt eller fel, det är en smakfråga.
Bara det att Ekots redaktion litar på Klotets redaktion i en sådan fråga gör ju att man inser att de har noll känsla för källkritik. Räcker att man som jag bara lyssnat på klotet några gånger för att inse att detta program leds av fanatiska miljöaktivister. I och för sig inte förvånande med tanke på de partipolitiska sympatierna hos personalen på SR.Claes Sörmland skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Men vilka sådana går då med förlust?N N-B Magnus skrev:
Är det vanligare med förlust eller med vinst, både antal bolag och storleken på vinsten/förlusten?
Du tog ju upp Jämtkraft men det visade sig ju att det går med vinst och ger utdelning. Alltså motsatsen till vad du trodde och nu återigen tar upp. Företag som inte är kommunägda är ju också ointressanta i det sammanhanget, apropå den andra länken.
Utan fakta så låter det ju bara som att du gissar och bara är ute efter att vädra din vindkraftsavsky.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Hur har du kommit fram till det?N N-B Magnus skrev:
En i tråden har ju redan skrivit att elpriset, innan skatt, moms etc., är lägre i snitt nu än innan kärnkraften började stängas ner.
Du kan ju inte skylla ökade elskatter etc. på övergången från kärnkraft till vindkraft.N N-B Magnus skrev:
Fast du vet väl att Sverige numera producerar mer el än när alla kärnkraftverken fanns. Förr importerade Sverige mycket el.N N-B Magnus skrev:
Jag vet att det skrevs för ett par år sedan att metoder utvecklats för att lösa upp epoxiplasten med kemikalier men jag förmodar att det i sin tur kräver en hel del resurser och sannolikt är miljöskadligt.Fadai skrev:
Sedan är frågan om det finns avsättning för det återvunna materialet, till kritiska tillämpningar som rotorblad lär inte industrin ta i återvunnet material med tveksam kvalitet ens med tång.
I ett tidigare återvinningsprojekt fann man användning för fibermaterialet i sportutrustning där kraven är lägre.