17 444 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
Det du skriver är nära verkligheten, derivaten handlas både som standardiserade kontrakt på Nasdaqbörsen å som otc kontrakt (ikke standardiserade , dock fortfarande ofta via mäklare.) Dessa har liten eller ingen påverkan på spotpriset utan det är spotpriset (förväntningar om framtida nivå men framförallt framtida volatilitet) som styr derivaten.Mikael_L skrev:
Mmm, OK, futures ..
Nu måste @Zodde komma med här, som har en betydligt bättre koll på börshandel ...
Ja, en del el köps på långa kontrakt, det är en slags försäkring för både säljare och köpare.
Säljaren har en framtida garanterad avkastning, minskar affärsmässig risk, och kan ha andra fördelar som bättre rating, bättre lån osv.
Ungefär samma för köparen, ett fast elpris, lägre affärsmässig risk.
Ungefär som en del väljer bunden ränta på lån, eller bundet elpris.
Dessa futures ställs för framtiden, men elen som sen konsumeras under dagen, den handlas fortfarande på Nordpool, och sen gör de två parterna av kontraktet upp medelst avräkningar, dvs justerar skillnaden mellan Nordpoolpriset och det kontrakterade priset.
Dessa kontrakt, futures, derivat, går väl antagligen att handla med, och de kan ju t.ex. öka i värde ifall marknaden anser att det är troligt att elpriset kommer att bli högre än det kontrakterade.
Men om det sen påverkar elpriset i sin tur ... tja. Jag vet inte varför det skulle göra det.
De ägare av elproduktion säljer ju sin el en enda gång, och de är ju redan bundna till de kontrakt de upprättat, och kan ju inte sälja detta till något annat pris.
Nåja, jag ska nog egentligen konstatera att jag är helt klart ute på hal is här, bättre att någon som kan lite mer om börshandel försöker sig på ett svar.
Precis som långa räntan aldrig påverkar korta räntan utan tvärtom där också.
Eller eftersom vi håller på med vind.
Antal segel fullriggaren har uppe påverkar inte hur mycket det blåser utan tvärtom😉
DesinformationN N-B Magnus skrev:
Oskarshamn stängdes 2015 å 2017, Ringhals 1 2019 å R2 2020.
Eftersom bortfall av produktion märks på priser samma dag/timme den sker, är det då inte märkligt att 2020 blev
a) ett år med rekordlåga elpriser
b) året efter steg priset i hela Europa samtidigt, även i länder som inte lagt ned KK och länder som öht aldri haft KK..?
inte på Nordpool men på Nasdaq finns det spekulativa investerare…Mikael_L skrev:
Nej,rena elpriset exklusive skatter är lägre idag än 1980E Eje_19 skrev:
100 miljoner.?? Varför fake news igen?N N-B Magnus skrev:
Beloppet var nog mer än 50gånger högre dvs över 50miljarder
”Från SVT; Prislappen var på hela 89 miljarder kronor. Nu görs nya avskrivningar på 13,9 miljarder kronor.”Tillsammans med tidigare avskrivningar handlar det om att företaget nu förlorat närmare 60 procent av köpeskillingen hela 53 miljarder kronor, vilket innebär att Nuon-affären är den absolut sämsta affär som något företag någonsin gjort i Sverige.”
Vad ska jag kalla det jag betalar för el men på räkningen är märkt med någon annan rubrik?Mikael_L skrev:
Jag kallar allt för elpris och ser till sista raden. Således är min uppfattning att jag betalade ca2kr för en kwh under H1 2025, även om räkningen byggdes ju upp av olika avgiftsavgifter, skatt och moms rent matematiskt och tekniskt.
Om finns ett "elpris" som ingen betalar, är det fortfarande ett pris för el?
Om Ica börjar märka mjölken för priset bönderna säljer rå-mjölken för (ca 5kr), och sedan listar upp alla övriga delar som bygger upp till priset (frakt, lager, marknadsföring, arlaavgift, icavinst osv).
Skulle du då säga att mjölken kostar 5 eller 13kr?
Det blir ju mest en retorisk fråga och intressant beroende på i vilket kontext frågan ställs.
När man jämför Sveriges produktionskostnader för olika typer av el och vinsten för hos våra kraftverk kanske spotpriset är intressant, men för en privatperson är det ju bara en av många ingridienser.
Jag tycker ju även att dessa diagram som visar "elpriser" kring 0öre blir missvissnde eftersom detta pris har ett påslag på åtminstonde 1krona på sista raden. Men det är en annan diskussion.
Om man är lite mer precis och säger spotpriset eller "det genomsnittliga spotpriset" när man menar spotpriset så finns det utrymme att prata om annat.Mikael_L skrev:
Något i stil med elpris för hushållskonsumenter. (Eurostat kallar det "Electricity prices for household consumers".) Då blir det uppenbart att det inte handlar om spotpriser, eftersom det inte finns en särskild spotmarknad för hushållskonsumenter och hushållen inte har direkt tillgång till spotmarknaden.Mikael_L skrev:
Här kan man f.ö. labba själv om man är nyfiken på detaljerna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Hur tänker du att man skulle ha olika pris på det man säljer i Sverige och det man exporterar?N N-B Magnus skrev:Om kärnkraften hade varit kvar hade vi haft mycket mera el då det inte blåser och därmed lägre priser även vid export.
Nu är det ju tyvärr så att Sverige straffas med högre elpriser i elområde 3 o 4 därför att Tyskland slog igen sin kärnkraft.
Sverige skulle givetvis ha inhemska lägre priser i söder och mycket högre för det som man exporterar. Nu betalar svenska elkunder för tyskarnas dumhet.
Har du då tagit hänsyn till att Sverige är med i EU med allt vad det innebär för handelshinder? Eller att el säljs på Nordpool?
Men då har vi elpriset som är 40 öre.Unikt namn skrev:
Vad ska jag kalla det jag betalar för el men på räkningen är märkt med någon annan rubrik?
Jag kallar allt för elpris och ser till sista raden. Således är min uppfattning att jag betalade ca2kr för en kwh under H1 2025, även om räkningen byggdes ju upp av olika avgiftsavgifter, skatt och moms rent matematiskt och tekniskt.
Om Ica börjar märka mjölken för priset bönderna säljer rå-mjölken för (ca 5kr), och sedan listar upp alla övriga delar som bygger upp till priset (frakt, lager, marknadsföring, arlaavgift, icavinst osv).
Det blir ju mest en retorisk fråga och intressant beroende på i vilket kontext frågan ställs.
När man jämför Sveriges produktionskostnader för olika typer av el och vinsten för hos våra kraftverk kanske spotpriset är intressant, men för en privatperson är det ju bara en av många ingridienser.
Jag tycker ju även att dessa diagram som visar "elpriser" kring 0öre blir missvissnde eftersom detta pris har ett påslag på åtminstonde 1krona på sista raden. Men det är en annan diskussion.
Sen det där andra, som är elskatt, moms, din nätägares fasta och rörliga avgifter för att du ska få ha en elanslutning, detta andra är väl inte vindkraftens fel?
För att det är priset på börsen. All börshandel (aktier, kaffe, guld olja el) anger pris INNAN omkostnader å skatterUnikt namn skrev:
Vad ska jag kalla det jag betalar för el men på räkningen är märkt med någon annan rubrik?
Så har det alltid varit
Diskuterar man hushållsekonomi är ”ditt, pris mest relevant.
Diskuterar man marknaden och dess funktion är spotpriset mest relevant.
Så mjölk på ICA blir ett irrelevant exempel.
Nu är det relativt få varor där privatkunder kan handla direkt på börs.
Aktier är det närmaste å en aktiekurs uttrycks ej inklusive courtage…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Du har hittills inte länkat till något som visar att vindkraften går med förlust på ett sätt som drabbar privatpersoner i Sverige.N N-B Magnus skrev:All vindkraft går med förlust det innebär pengar dräneras.
Varför skall vi som sätter frågrtecken till vindkraften bevisa allt, bara att läsa de länkar jag sänt.
Lyssna på Christian Steinbeck!
Vi kan vända på det:
Bevisa att all vindkraft går med vinst och den totala nyttan av vindkraft för industrin och hushåll?!
Du har tagit upp Jämtkraft och jag har visat att det är ett företag som går med vinst och ger utdelning till sina ägare, i huvudsak kommunen och därmed kommuninnevånarna. Det är alltså något som är positivt för privatpersoner i Sverige.
Varför ska jag lyssna på Christian Steinbeck?
Hur vet jag att han inte gör samma fel som du, när du länkade till ett bolag i en nederländsk koncern och ignorerade att det skatteplaneras i koncerner och att inga svenska privatpersoner drabbas av att bolag som är helägt i en nederländsk koncern går med förlust, om det nu ens gör det?
Du påstod något först så du får börja med att bevisa att det du sa var korrekt.
Jag har inte påstått att all vindkraft går med vinst.
hur mycket fick kommuninnevånarna då per person?BirgitS skrev:
Du har hittills inte länkat till något som visar att vindkraften går med förlust på ett sätt som drabbar privatpersoner i Sverige.
Du har tagit upp Jämtkraft och jag har visat att det är ett företag som går med vinst och ger utdelning till sina ägare, i huvudsak kommunen och därmed kommuninnevånarna. Det är alltså något som är positivt för privatpersoner i Sverige.
Varför ska jag lyssna på Christian Steinbeck?
Hur vet jag att han inte gör samma fel som du, när du länkade till ett bolag i en nederländsk koncern och ignorerade att det skatteplaneras i koncerner och att inga svenska privatpersoner drabbas av att bolag som är helägt i en nederländsk koncern går med förlust, om det nu ens gör det?
Du påstod något först så du får börja med att bevisa att det du sa var korrekt.
Jag har inte påstått att all vindkraft går med vinst.
Man kan hävda, utan att ljuga - att intermittent kraft ger tryck uppåt på nätkostnader.Mikael_L skrev:
Men det är inte vindkraftens fel att nätkostnaderna är höga.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Det räcker väl gott och väl att konstatera att bolaget gör vinst och ägaren (eller delägare) är kommunen.
Som regel vet vi aldrig hur pengarna flyttas inom den kommunala budgeten, hur märks vinsten från felparkeringsavgifter, eller vinsten från kommunens fjärrvärmeverket, det är ju inte som att det kommer en ubetalningsavi till kommunens medborgare där det är specat.
Som regel vet vi aldrig hur pengarna flyttas inom den kommunala budgeten, hur märks vinsten från felparkeringsavgifter, eller vinsten från kommunens fjärrvärmeverket, det är ju inte som att det kommer en ubetalningsavi till kommunens medborgare där det är specat.