N N-B Magnus skrev:
Bevisa att all vindkraft går med vinst och den totala nyttan av vindkraft för industrin och hushåll?!
Varför ska jag det?
Jag investerar lika lite i vindkraft som kärnkraft, så lönsamhets kalkylerna överlåter jag åt dem som investerar, så länge inte skattepengar är inblandade.

Och mig veterligen så är det väldigt få kommuner inblandade.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
L LaT skrev:
Varför ska jag det?
Jag investerar lika lite i vindkraft som kärnkraft, så lönsamhets kalkylerna överlåter jag åt dem som investerar, så länge inte skattepengar är inblandade.

Och mig veterligen så är det väldigt få kommuner inblandade.
Elkunderna står för en del av notan för vindindustrin.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
Elkunderna står för en del av notan för vindindustrin.
Precis som för dåliga kärnkraft investeringar och andra dåliga investeringar i elkraft överhuvudtaget.
Kommer du ihåg den lysande investeringen som Vattenfall gjorde under borgerlig ledning i Nuon?

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
L LaT skrev:
Precis som för dåliga kärnkraft investeringar och andra dåliga investeringar i elkraft överhuvudtaget.
Kommer du ihåg den lysande investeringen som Vattenfall gjorde under borgerlig ledning i Nuon?
Sveriges kärnkraft har varit en bra investering.
Nuon affären var en riktigt sänke, upp till 100 miljoner förlorades.
Oavsett vänster eller högerblock, politiker skall inte hålla på med affärer, ethanolsatsning gjordes av politiker i norrland vilket gick åt skogen, Northvolt (mestadels sossar) åt skogen.
Företag skall startas med privata pengar, inte skattepengar, staten skall bara underlätta för företagen genom företagsvǎnlig politik.
Med det sagt så tycker jag att staten skall ansvara för infrastrukturen, såsom elnät, elkraft, järnväg, vattenförsörjning etc, det är viktigt för vår välfärd.

• Gilla
KTMLarsen och 3 till
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
upp till 100 miljoner förlorades.
Du har bara fel med en faktor 300, det var runt 30 miljarder.

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
L LaT skrev:
Du har bara fel med en faktor 300, det var runt 30 miljarder.
skrev fel, har läst siffror runt 80 miljarder och även närmare 100 miljarder.

N N-B Magnus skrev:
skrev fel, har läst siffror runt 80 miljarder och även närmare 100 miljarder.
Det verkar rent allmänt som om du har väldigt bråttom när hänvisar till olika rapporter för att "bevisa" det du tror på.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
L LaT skrev:
Det verkar rent allmänt som om du har väldigt bråttom när hänvisar till olika rapporter för att "bevisa" det du tror på.
Det är ju du som frågar efter länkar.
Visst det händer att man kan göra ett skrivfel i hastigheten men det ändrar inte helheten. Det jag tror på? Jag är ute efter fakta. Är vindkraft en religon? Ja det är det for många, ser ofta på svaren att ifrågasätter man så är det desinformation, emedan jag aldrig ser fakta från vindkraftsivrarna, dvs de troende.
God natt och siv gott!

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
Det är ju du som frågar efter länkar.
Visst det händer att man kan göra ett skrivfel i hastigheten men det ändrar inte helheten. Det jag tror på? Jag är ute efter fakta. Är vindkraft en religon? Ja det är det for många, ser ofta på svaren att ifrågasätter man så är det desinformation, emedan jag aldrig ser fakta från vindkraftsivrarna, dvs de troende.
God natt och siv gott!
Gulle dig, jag är INTE en vindkraftsivrare, men jag gillar när man kör med fakta när man har en dialog/debatt, och där fallerar du lite för mycket...

Jag skiter i hur de producerar vår el, så länge som
  • Det gör minsta möjliga skada på miljön
  • Det inte drabbar skattekollektivet mer än absolut nödvändigt
  • De inte blåser konsumenterna
  • De levererar
  • Det finns nog nåt mer krav som jag inte kommer ihåg

• Gilla
  • Wow
Eje_19 och 3 till
  • Laddar…
L LaT skrev:
Gulle dig, jag är INTE en vindkraftsivrare, men jag gillar när man kör med fakta när man har en dialog/debatt, och där fallerar du lite för mycket...

• De levererar
Du har inte kommit med fakta om vindkraften, bara allmänt prat, inga fakta. Jag tar bara upp vad Sverige behöver, billig och säker el som levereras 24/7 och det gör inte väderberoende förlustbringande vindkraft.
För övrigt de punkter du tar upp håller nog alla med om, ingen vill väl skada miljön eller betala extra avgifter och bli blåsta.

L LaT skrev:

• De levererar
du är ju expert på att inte lysna på fakta själv

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men de bygger ju även Hinkely point C nu, och den brittiska regeringen har ju varit tvungen att öka subventionerna för den kommande elen allt eftersom (för att bygget inte ska stoppas) och är väl nu över 140 öre/kWh, dvs mer än dubbelt så högt elpris som det svenska årsmedelpriset i SE4.
Återigen - alla brittiska contracts for difference sätts i 2012 års penningvärde och indexuppdateras varje år baserat på inflationen. Det har inget med att stoppa bygget och gäller lika mycket för alla vind- och solparker som har CfD.

(Däremot har Hinkely Point fått en förlängning kring hur länge de får hålla på att bygga innan kontraktet kan hävas pga förseningen.)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Aha.
Det där var väl bara retoriska frågor?
Du ställer ju inte ens frågorna till mig, dock har du citerat mig.
Jo då, jag ställer frågorna till dig.

Av det senaste svaret att döma, så vill du inte svara.

De allra flesta har ju tyvärr inte besök vindkraftsindustrier. Vare sig färdigbyggda eller innan de byggts.

L LaT skrev:
Valet är alltid "riggat" om det inte går som "jag" vill...
Men jag antar att du kan presentera fakta i målet?
Det fanns bara tre alternativ att rösta på och alla tre alternativen innebar nedläggning, enda skillnaden var när i tid det skulle ske, och ingen ny kärnkraft fick byggas.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Unikt namn Unikt namn skrev:
Med alla låtsas pålägg och moms är ju enbart elhandel uppe i 63öre just den månaden, sen kommer nätet och totalen blir 1,77.

Sen är ju den största faktorn hur mycket energi ett hushåll behöver. Jag som har en gammal kåk ligger på ca 20k per år. Vilket vad jag förstår är ungeför dubbelt mot medelvillan i Tyskland.
Så när deras priser helt är införda hos oss med alla exportkablar kommer min räkning bli ungefär dubbelt mot medeltysken, beroende på vad deras elskatt och nätavgifter ligger på då.

Trots mängder med så kallat billig energi som skördas ur vår natur. 🥳
Ja just det, men elpriset var väl alltså under 40 öre?
Vad ska man kalla det där andra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.