17 436 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
Varför ska jag det?N N-B Magnus skrev:
Jag investerar lika lite i vindkraft som kärnkraft, så lönsamhets kalkylerna överlåter jag åt dem som investerar, så länge inte skattepengar är inblandade.
Och mig veterligen så är det väldigt få kommuner inblandade.
Elkunderna står för en del av notan för vindindustrin.L LaT skrev:
Sveriges kärnkraft har varit en bra investering.L LaT skrev:
Nuon affären var en riktigt sänke, upp till 100 miljoner förlorades.
Oavsett vänster eller högerblock, politiker skall inte hålla på med affärer, ethanolsatsning gjordes av politiker i norrland vilket gick åt skogen, Northvolt (mestadels sossar) åt skogen.
Företag skall startas med privata pengar, inte skattepengar, staten skall bara underlätta för företagen genom företagsvǎnlig politik.
Med det sagt så tycker jag att staten skall ansvara för infrastrukturen, såsom elnät, elkraft, järnväg, vattenförsörjning etc, det är viktigt för vår välfärd.
Det är ju du som frågar efter länkar.L LaT skrev:
Visst det händer att man kan göra ett skrivfel i hastigheten men det ändrar inte helheten. Det jag tror på? Jag är ute efter fakta. Är vindkraft en religon? Ja det är det for många, ser ofta på svaren att ifrågasätter man så är det desinformation, emedan jag aldrig ser fakta från vindkraftsivrarna, dvs de troende.
God natt och siv gott!
Gulle dig, jag är INTE en vindkraftsivrare, men jag gillar när man kör med fakta när man har en dialog/debatt, och där fallerar du lite för mycket...N N-B Magnus skrev:Det är ju du som frågar efter länkar.
Visst det händer att man kan göra ett skrivfel i hastigheten men det ändrar inte helheten. Det jag tror på? Jag är ute efter fakta. Är vindkraft en religon? Ja det är det for många, ser ofta på svaren att ifrågasätter man så är det desinformation, emedan jag aldrig ser fakta från vindkraftsivrarna, dvs de troende.
God natt och siv gott!
Jag skiter i hur de producerar vår el, så länge som
- Det gör minsta möjliga skada på miljön
- Det inte drabbar skattekollektivet mer än absolut nödvändigt
- De inte blåser konsumenterna
- De levererar
- Det finns nog nåt mer krav som jag inte kommer ihåg
Du har inte kommit med fakta om vindkraften, bara allmänt prat, inga fakta. Jag tar bara upp vad Sverige behöver, billig och säker el som levereras 24/7 och det gör inte väderberoende förlustbringande vindkraft.L LaT skrev:Gulle dig, jag är INTE en vindkraftsivrare, men jag gillar när man kör med fakta när man har en dialog/debatt, och där fallerar du lite för mycket...
- De levererar
För övrigt de punkter du tar upp håller nog alla med om, ingen vill väl skada miljön eller betala extra avgifter och bli blåsta.
du är ju expert på att inte lysna på fakta självL LaT skrev:Gulle dig, jag är INTE en vindkraftsivrare, men jag gillar när man kör med fakta när man har en dialog/debatt, och där fallerar du lite för mycket...
- De levererar
Återigen - alla brittiska contracts for difference sätts i 2012 års penningvärde och indexuppdateras varje år baserat på inflationen. Det har inget med att stoppa bygget och gäller lika mycket för alla vind- och solparker som har CfD.Mikael_L skrev:
(Däremot har Hinkely Point fått en förlängning kring hur länge de får hålla på att bygga innan kontraktet kan hävas pga förseningen.)
Jo då, jag ställer frågorna till dig.Mikael_L skrev:
Av det senaste svaret att döma, så vill du inte svara.
De allra flesta har ju tyvärr inte besök vindkraftsindustrier. Vare sig färdigbyggda eller innan de byggts.
Ja just det, men elpriset var väl alltså under 40 öre?Unikt namn skrev:
Med alla låtsas pålägg och moms är ju enbart elhandel uppe i 63öre just den månaden, sen kommer nätet och totalen blir 1,77.
Sen är ju den största faktorn hur mycket energi ett hushåll behöver. Jag som har en gammal kåk ligger på ca 20k per år. Vilket vad jag förstår är ungeför dubbelt mot medelvillan i Tyskland.
Så när deras priser helt är införda hos oss med alla exportkablar kommer min räkning bli ungefär dubbelt mot medeltysken, beroende på vad deras elskatt och nätavgifter ligger på då.
Trots mängder med så kallat billig energi som skördas ur vår natur. 🥳
Vad ska man kalla det där andra?