L LaT skrev:
Kan du länka till bokföringen?
Jag har inte bokföringen. Kolla upp vad Christian Steinbeck säger som har gått igenom årsrapporterna för varenda vindkraftsbolag i hela Sverige, alla röda siffror.
Också Christiand Sandstrom på Affärsvärlden har undersökt hur det ligger till med olönsamheten.
Det är lätt att söka på.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/vindkraftens-forluster-fortsatter-2024-roda-siffror-i-jamtland

https://www.vimmerbytidning.se/nyhe...-saljs-med-stor-forlust-for-kommuner/jo848kyl

L LaT skrev:
2023–2024: Under vintern 2023/2024 aktiverades Karlshamnsverket sex gånger för beredskap och fyra gånger för drift på minimieffekt, vilket var lika många gånger som föregående år. Effektreserven bestod fortsatt av 562 MW från Karlshamnsverketsvk.se.
2024/2025: Vintern 2024/2025 var relativt lugn och effektreserven behövde inte aktiveras, men kapaciteten på 562 MW var fortsatt tillgängligsvk.se.
Ja mera i drift än innan kärnkraften lades ner.

BirgitS
L LaT skrev:
Kan du länka till bokföringen?
Årsredovisning för 2025: https://www.jamtkraft.se/om-oss/vilka-ar-jamtkraft/ars-och-hallbarhetsredovisningar/
Enligt den uppvisade Jämtkraft (moderbolaget) ett resultat på +74 miljoner, en balanserad vinst på 472 miljoner och utdelning till ägarna (nästan bara kommunen) på 50 miljoner. Koncernen ändå högre vinst och balanserad vinst.
Jag uppfattar det som en bra affär.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Helt otroligt vad som får spridas i ett fritt samhälle...
Ett "fritt samhälle" ( = demokrati"?) kräver bildade/kunniga/intresserade/informationspositiva medborgare.
När det som idag blir alltfler som är "tyckare" börjar det bli allvarligt problem.
Internet tillåter ju nästan vilka som helst tokerier betr tyckande . ( utan tydlig kunskapsbakgrund..)
Till min stor förvåning togs denna rapport upp idag i SR P1 "Medierna" där man påpekade att det var en intresseorganisation som stod bakom rapporten och att t ex Dagens Eko helt köpt deras åsikter utan att nämna vilka/vem som stod bakom rapporten.

• Gilla
  • Älska
Eje_19 och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det var ju bättre.
Här kan man ju se att du i april månad betalade 39,7 öre/kWh (Nordpoolpriset denna månad låg på 37,6 öre. så lite passade din nätägare på att skära mellan)

Och det var ju ett bra pris för elen, bästa i Europa.
Tyskland t.ex. hade ca 110 öre/kWh
Nej, fel år .. jag letar ..

edit:
Det var något över 60 öre i alla fall.
Jag hittade inget månadsmedel, och orkar inte skapa ett själv.
edit2:
66,74€ /MWh ... dvs lite över 70 öre/kWh ... eller vad nu växelkursen var då.
Med alla låtsas pålägg och moms är ju enbart elhandel uppe i 63öre just den månaden, sen kommer nätet och totalen blir 1,77.

Sen är ju den största faktorn hur mycket energi ett hushåll behöver. Jag som har en gammal kåk ligger på ca 20k per år. Vilket vad jag förstår är ungeför dubbelt mot medelvillan i Tyskland.
Så när deras priser helt är införda hos oss med alla exportkablar kommer min räkning bli ungefär dubbelt mot medeltysken, beroende på vad deras elskatt och nätavgifter ligger på då.

Trots mängder med så kallat billig energi som skördas ur vår natur. 🥳

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
[länk]

En gång till
Via chatGPT:
Den samlade forskningen och granskningen av branschen visar att vindkraft i Sverige i stort är en förlustaffär:
  • En genomgång av 210 vindkraftsbolag (ca 80 % av produktionen) visar förlust varje år 2017–2023, med en genomsnittlig marginal på –35 %.
  • Totala förlusterna 2017–2022 uppskattas till minst 13,5 miljarder kronor.
  • År 2023 ökade förlusterna ytterligare med 4,6 miljarder kronor.
  • 71 % av alla vindkraftverk är förlustdrivande även under år med höga elpriser.

Allt detta är naturligtvis lögn enl vindsnurreförespråkarna.. 😁

• Gilla
maria01
  • Laddar…
BirgitS
N N-B Magnus skrev:
[länk]

En gång till
Det är inte kommunägt.

Dessutom är det ett helägt dotterbolag så man måste ju titta på koncernen totalt för att undvika sneda resultat pga.koncernbidrag, placering av utgifter i ett bolag medan inkomsterna görs i ett annat bolag etc.
Åskälen har t.ex. ingen personal. Inom en koncern kan man flytta pengar så att vissa bolag gör en planerad förlust. Alltså ointressant att titta bara på den årsredovisningen. Det är mycket gynnsammare skattemässigt att ha vinsterna i Nederländerna (samma skäl som till att Ikea har ett av sina två huvudbolag där).
N N-B Magnus skrev:
Det finns kommunǎgda bolag som har vindkraft, rena katastrofen för kommuninvånarna, kommunerna får dra in på annat, skola och vård av äldre för att täcka förluster, ett exempel är Jämtkraft, men finns fler exempel.
Där skrev du Jämtkraft så det var deras årsredovisning jag tog upp.

E Eje_19 skrev:
Välkända argument, jag bara har hört från såna som tjänar bra på vindkraft, som ägare till arrendemark där vindkraft byggts.
Nej, jag äger ingen mark där det står vindkraftverk. Jag äger heller inga aktier i något vindkraftbolag.

Det är rätt talande att du som inte vet något om mig ändå är tvärsäker på att jag tjänar feta pengar på vindkraft, och att jag bara är ute efter att försköna den fruktansvärda ödeläggelse som du minsann vet att vindkraften lämnar efter sig överallt där den drar fram.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
Jag har inte bokföringen. Kolla upp vad Christian Steinbeck säger som har gått igenom årsrapporterna för varenda vindkraftsbolag i hela Sverige, alla röda siffror.
Också Christiand Sandstrom på Affärsvärlden har undersökt hur det ligger till med olönsamheten.
Det är lätt att söka på.

[länk]

[länk]
Du hänvisar till en artikel som säger att ett holländskt bolag går back, och påstår att kommunen drar ned på skolor osv för att täcka upp förlusten som det holländska bolaget gör? Fakta på det?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
[länk] undantag av 2021 och 2022 har,fler drifttimmar under sommarhalvåret än under effektreservens
Ja, precis som jag sa. De har INTE levererat pga effektbrist i Sverige, utan för att priserna i Europa varit så höga att det varit lönsamt att köra.

". Med undantag av 2021 och 2022 har kraftverket de senaste tio åren haft fler drifttimmar under sommarhalvåret än under effektreservens avtalsperiod." De levererar bara när priserna i Europa är tillräckligt höga.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
[länk]

En gång till
Och återigen, du refererar till ett holländskt bolag & inte Jämtkraft.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
W WilleR skrev:
Till min stor förvåning togs denna rapport upp idag i SR P1 "Medierna" där man påpekade att det var en intresseorganisation som stod bakom rapporten och att t ex Dagens Eko helt köpt deras åsikter utan att nämna vilka/vem som stod bakom rapporten.
Tack för att du uppmärksammar detta.

Här kan man höra om hur Ekots har genomfört vilseledande rapportering med bas i Wind Europes propaganda och dessutom vilselett allmänheten om vad en forskare på Stockholms universitet tycker:

https://www.sverigesradio.se/medierna

Ekot skyller på Vetenskapsradion Klotets redaktion och menar att kollegorna där har misslett dem. Man menar även att "flera forskare" (oklart vilka) har varit del av att missleda Ekots medarbetare kring påståenden om proryska intressen.

Det blev ett rejält snedtramp denna gång för Ekot och vetenskapsredaktionen på SR. Vi får glädjas åt de vaksamma medarbetarna på Medierna!

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
L LaT skrev:
Du hänvisar till en artikel som säger att ett holländskt bolag går back, och påstår att kommunen drar ned på skolor osv för att täcka upp förlusten som det holländska bolaget gör? Fakta på det?
All vindkraft går med förlust det innebär pengar dräneras.

Varför skall vi som sätter frågrtecken till vindkraften bevisa allt, bara att läsa de länkar jag sänt.
Lyssna på Christian Steinbeck!

Vi kan vända på det:
Bevisa att all vindkraft går med vinst och den totala nyttan av vindkraft för industrin och hushåll?!

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.