17 432 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
Ja OL3 blir ju liksom ett specialfall, då beställaren bara behövde betala halva kostnaden.E Eje_19 skrev:Den kk-el som produceras nu med våra gamla reaktorer lär kosta så att tillverka.
Vad ny kk kommer kosta vet vi tyvärr inte. OL3:s produktionskostnad går inte få fram. AI kräver att få räkna med fransosernas huvudvärkar och kommer då fram till bortåt 4kr/kWh.
Men fransosernas huvudvärk tycks inte bekymra finnarna nämnvärt. Dom är glada och nöjda ägare i alla fall, som räknar med att betala skulderna för reaktorn med vinster från elförsäljning, på mindre än 10år.
Mankalamodellen man använt för finansieringen, tycks vara ett framgångskoncept.
Den modellen lär även ha använts vid åländska vindkraftsbyggen för ett par decennier sedan, då en bekant är "delägare" i vindkraften på Knutsbodabergen öster om Mariehamn. (Han får köpa el till självkostnadspris motsvarande sin insats)
Men jag gissar att de juridiska striderna kommer fortsätta i minst 10 år till.
Men de bygger ju även Hinkely point C nu, och den brittiska regeringen har ju varit tvungen att öka subventionerna för den kommande elen allt eftersom (för att bygget inte ska stoppas) och är väl nu över 140 öre/kWh, dvs mer än dubbelt så högt elpris som det svenska årsmedelpriset i SE4.
Mankalamodellen är något vi kanske borde titta på lite här i Sverige.
Jag vill minnas att den har diskuterats litegrann här på forumet.
Utan att behöva dividera om sånt så kan vi nog helt enkelt konstatera att resultatet från valet 1980 knappast kan anses spegla folkviljan idag.
Och som Dilato skriver, det var dessutom ett konstigt val med 3 st nej-alternativ, men inget ja-alternativ.
Dock, hade jag varit röstberättigad då, skulle jag antagligen röstat på linje 3.
Idag är jag dock av totalt motsatt åsikt, det var oerhört bra att kärnkraften inte lades ner så fort som möjligt.
Och som Dilato skriver, det var dessutom ett konstigt val med 3 st nej-alternativ, men inget ja-alternativ.
Dock, hade jag varit röstberättigad då, skulle jag antagligen röstat på linje 3.
Idag är jag dock av totalt motsatt åsikt, det var oerhört bra att kärnkraften inte lades ner så fort som möjligt.
Ja åtminstone verkar vi ha lyckats med att skapa allt för tunga kravprofiler, tillståndsprövningar, miljöprövningar och en massa sånt.S Snikholt skrev:
Inte för att jag tycker att vi ska skita i allt, men jag misstänker att det har gått för långt i många fall, saker som inte tillför någon mer nytta, utan bara 'papper'.
Sånt här var det som jag tänkte att vi skulle diskutera i tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vi-som-gillar-karnkraft-vad-behovs-for-att-det-ska-bli.496061/
Ja, och riskerna med att regler tillkommer/ändras under resans gång, plus politisk lekstuga…Mikael_L skrev:
Ja åtminstone verkar vi ha lyckats med att skapa allt för tunga kravprofiler, tillståndsprövningar, miljöprövningar och en massa sånt.
Inte för att jag tycker att vi ska skita i allt, men jag misstänker att det har gått för långt i många fall, saker som inte tillför någon mer nytta, utan bara 'papper'.
Bra då med en tråd här för vindkrafts-skeptiker att skriva av sig. 🙂Mikael_L skrev:
Ja åtminstone verkar vi ha lyckats med att skapa allt för tunga kravprofiler, tillståndsprövningar, miljöprövningar och en massa sånt.
Sånt här var det som jag tänkte att vi skulle diskutera i tråden:
[länk]
Fast jag vet inte vad denna tråd går ut på riktigt… nyheten som refererades var bogus, men visst finns det mycket tokigheter som florerar.
Jag är väl en av dom som anser att det ligger i ryssens intresse att styra oss bort från planerbar fossilfri elproduktion.
Inte ett dugg konstigt eftersom marknaden betalat för export till Europa.N N-B Magnus skrev:annan sak, oljekraftverket i Karlshamn var tidigare enbart ett reservkraftverk som som var igång några timmar per år vid kallt väder samtidigt som någon reaktor behövde översyn, nu har oljekraftverket varit igång mycket och ǎven sommartid sedan de våra 4a senaste reaktorer stoppats, detta trots så mycket vindkraft.
Konsigt.
Timmarna de hjälpt till i Sverige kan nästan räknas på ena handens fingrar.
2023–2024: Under vintern 2023/2024 aktiverades Karlshamnsverket sex gånger för beredskap och fyra gånger för drift på minimieffekt, vilket var lika många gånger som föregående år. Effektreserven bestod fortsatt av 562 MW från Karlshamnsverketsvk.se.N N-B Magnus skrev:
2024/2025: Vintern 2024/2025 var relativt lugn och effektreserven behövde inte aktiveras, men kapaciteten på 562 MW var fortsatt tillgängligsvk.se.