Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är 21% av de som är skrivna i Sverige idag som hade chansen att rösta då, 1980.
Ingen som är yngre än 64år i år har haft chansen att rösta.
Det samma gäller ju för EU anslutningen & kommer att gälla för NATO-anslutningen, som vi inte ens röstade om.
Det ligger i sin natur att ett beslut vi tar idag kommer att påverka framtida generationer & att det är extremt svårt att förutse konsekvenserna.

• Gilla
lop3r och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
L LaT skrev:
[länk]
Mmm, OK, futures ..
Nu måste @Zodde komma med här, som har en betydligt bättre koll på börshandel ...

Ja, en del el köps på långa kontrakt, det är en slags försäkring för både säljare och köpare.
Säljaren har en framtida garanterad avkastning, minskar affärsmässig risk, och kan ha andra fördelar som bättre rating, bättre lån osv.
Ungefär samma för köparen, ett fast elpris, lägre affärsmässig risk.

Ungefär som en del väljer bunden ränta på lån, eller bundet elpris.

Dessa futures ställs för framtiden, men elen som sen konsumeras under dagen, den handlas fortfarande på Nordpool, och sen gör de två parterna av kontraktet upp medelst avräkningar, dvs justerar skillnaden mellan Nordpoolpriset och det kontrakterade priset.

Dessa kontrakt, futures, derivat, går väl antagligen att handla med, och de kan ju t.ex. öka i värde ifall marknaden anser att det är troligt att elpriset kommer att bli högre än det kontrakterade.
Men om det sen påverkar elpriset i sin tur ... tja. Jag vet inte varför det skulle göra det.
De ägare av elproduktion säljer ju sin el en enda gång, och de är ju redan bundna till de kontrakt de upprättat, och kan ju inte sälja detta till något annat pris.

Nåja, jag ska nog egentligen konstatera att jag är helt klart ute på hal is här, bättre att någon som kan lite mer om börshandel försöker sig på ett svar.

Unikt namn
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilket elområde bor du i?
Siffrorna stämmer inte ...
Se3

Unikt namn
Ett axplock
2025-04_2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2025-04.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittar du en metod där jag kan kräva tillbaka pengar är jag idel öra.

Mikael_L
Ja det var ju bättre.
Här kan man ju se att du i april månad betalade 39,7 öre/kWh (Nordpoolpriset denna månad låg på 37,6 öre. så lite passade din nätägare på att skära mellan)

Och det var ju ett bra pris för elen, bästa i Europa.
Tyskland t.ex. hade ca 110 öre/kWh
Nej, fel år .. jag letar ..

edit:
Det var något över 60 öre i alla fall.
Jag hittade inget månadsmedel, och orkar inte skapa ett själv.
edit2:
66,74€ /MWh ... dvs lite över 70 öre/kWh ... eller vad nu växelkursen var då.

Redigerat:
Scout Scout skrev:
Nu är väl just kärnkraft inte en billig energikälla.
Faktum är väl att det är en av de dyraste energislagen vi har.
Vindkraft ger naturligtvis bara el när det finns vind men är som energislag bland det billigare alternativen utifrån produktionskostnad.
Nackdelen är just att den ger noll när det saknas vind.

Eh... det har ju inget med vindkraft att göra?!
Det har ju hänt lite andra saker på elmarknaden sedan 80-talet...
Jag tycker kk-el med en produktionskostnad på 25-30öre/kWh är väldigt billigt!
Vindkraftsel påstås kosta ~40öre/kWh att producera.
Vattenkraftsel nånstans 15-50öre/kWh beroende på ålder.

På 1980-talet hade vi ingen vindkraft. Det har vi nu...Förhållandevis billigare el då än nu!
Så det kan visst finnas en koppling! ;-)
Nog har det hänt lite på elmarknaden, men betydligt mindre än det borde ...

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Scout Scout skrev:
Och det är vindkraftens fel? 🤣
Neej, det är tillverkarnas, lobbyisternas och politikernas fel som i många år förespråkat vindkraft.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej igen.
Rätt är:
"Nu är det ju tyvärr så att Sverige straffas med högre elpriser i elområde 3 o 4 därför att gaspriset i Europa gick bananas, samt att priset för utsläppsrätter hela tiden ökar."
Orsak och verkan ...
Du tror inte tyskarna använt betydligt mindre dyr gas om dom behållit sin kärnkraft?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du tror det beror på kärnkraft, men det beror på det fossila (och putin också, förstås).
Putin är förstås medskyldig. Han lovade Merkel billig gas som tyskarna inte längre vill köpa ...
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och som jag redan har konstaterat, du har absolut ingen alls koll på hur det fungerar, tyvärr.

L LaT skrev:
NEJ, det är vi väljare som beslutade det i en folkomröstning & politikerna som följt folkviljan.
och det är väl så att vi vill att folkomröstningar ska funka?
När våra politiker äntligen fattade att kärnkraften inte skulle kunna avvecklas, utan svåra konsekvenser för landet, så som folkomröstningen utföll, skulle dom krupit till korset och anordnat en ny folkomröstning.

I slutet av 1900-talet var riksdagen tämligen enig om att kärnkraften skulle avvecklas till 2010, även om det oxo fanns skrivet "i den takt som är möjlig" i det första beslutet.
Det visade sig att den politiska optimismen var lite för stor ... Men att en folkomröstning betraktades som för riskfylld.

L LaT skrev:
Att vindkraften inte levererar när den inte blåser beror väl inte på vindkraften i sig, det beror väl på var vindkraftverken är placerade?

Till havs tex så blåser det nästan alltid, samma på höglänt mark (fjällen osv).
Vindkraft är svår att flytta dit det råkar blåsa. Man söker förstås goda vindlägen, men även där blir det för svaga vindar emellanåt.
Det har visat sig att vindkraftverk på havet vanligen producerar motsvarande halva sin installerade effekt.
På land är motsvarande siffra i traktera av 35%.

Mikael_L
E Eje_19 skrev:
Jag tycker kk-el med en produktionskostnad på 25-30öre/kWh är väldigt billigt!
Det tycker nog alla.
Synd att det inte går att realisera.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det har inget att göra med svensk kärnkraft och väldigt lite med svensk vindkraft att göra.

Utan det har främst med Dansk, brittisk, nederländsk, tysk, polsk osv vind och solkraft att göra.
Och då på det sättet att du skulle ha dyr el varenda timme, varenda, om det inte fanns all denna sol och vind-kraft som pressar ner priserna.

Fan, jag skrev ju att jag inte tänkte ta på mig att vara din lärare och förklara hur det fungerar, men jag trillade dit ändå. Det är ju ändå ett slöseri med tid.
En mycket förvirrande lärare som inte lyckas förklara någonting, mig har du inget att lära ut till.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej igen.
Rätt är:
"Nu är det ju tyvärr så att Sverige straffas med högre elpriser i elområde 3 o 4 därför att gaspriset i Europa gick bananas, samt att priset för utsläppsrätter hela tiden ökar."

Du tror det beror på kärnkraft, men det beror på det fossila (och putin också, förstås).

Och som jag redan har konstaterat, du har absolut ingen alls koll på hur det fungerar, tyvärr.
Hade vi haft kärnkraften kvar så hade Sverige haft billigare el.
Putin och gas till Tyskland borde inte vara Sveriges problem. Efter att ledningarna sprängdes importersr Tyskland dyr LNG från USA, men Tyskland gjorde misstaget från borjan att stänga kärnkraften och forlita sig på rysk gas.
Hade europas länder haft vett att se till sina egna länders energibehov precis som Sverige gjorde tidigare då hade inte vindkraften behövts.
Pga all klimathysteri halkar hela europas industri efter, Kina och USA går om oss med hästlängder nddan vi sitter här och räknar CO2 molekyler.

En annan sak, oljekraftverket i Karlshamn var tidigare enbart ett reservkraftverk som som var igång några timmar per år vid kallt väder samtidigt som någon reaktor behövde översyn, nu har oljekraftverket varit igång mycket och ǎven sommartid sedan de våra 4a senaste reaktorer stoppats, detta trots så mycket vindkraft.
Konsigt.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tycker nog alla.
Synd att det inte går att realisera.
Den kk-el som produceras nu med våra gamla reaktorer lär kosta så att tillverka.
Vad ny kk kommer kosta vet vi tyvärr inte. OL3:s produktionskostnad går inte få fram. AI kräver att få räkna med fransosernas huvudvärkar och kommer då fram till bortåt 4kr/kWh.

Men fransosernas huvudvärk tycks inte bekymra finnarna nämnvärt. Dom är glada och nöjda ägare i alla fall, som räknar med att betala skulderna för reaktorn med vinster från elförsäljning, på mindre än 10år.
Mankalamodellen man använt för finansieringen, tycks vara ett framgångskoncept.
Den modellen lär även ha använts vid åländska vindkraftsbyggen för ett par decennier sedan, då en bekant är "delägare" i vindkraften på Knutsbodabergen öster om Mariehamn. (Han får köpa el till självkostnadspris motsvarande sin insats)

E Eje_19 skrev:
Vanligt påståenden från vindkraftsivrarna. Avfärda all kritik som desinformation, kommande från allehanda trollkonton. Gärna med ryskt ursprung.
Betydligt sämre är det med att klargöra vad som är desinformation.

Om vindkraften är lönsam, varför går då så många av bolagen med förlust?
Har vindkraften nån som helst del i att det en del dagar är minuspris på elen?
Det är välkänt att fasthetsvärden faller för den som hamnar nära vindkraft. Varför förnekar ni det?
Det finns kommunǎgda bolag som har vindkraft, rena katastrofen för kommuninvånarna, kommunerna får dra in på annat, skola och vård av äldre för att täcka förluster, ett exempel är Jämtkraft, men finns fler exempel.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Scout och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.