Mikael_L Mikael_L skrev:
Vettu, ärligt talat, nu gick min logiska förmåga totalt i diket ...

Jag är ledsen, det går inte att få ihop det du skrev på något plan alls.
stor del av el priset är väll skatt och avgifter eller?

Mikael_L
När man köper billig vindkraftsel så blir skatt och nätagarnas avgifter totalt dominerande.
Bygger vi ny kärnkraft så kommer det jämna ut sig, då blir elen så dyr att den kommer kosta mer än skatt och nätägarnas avgifter.

Mikael_L
N N-B Magnus skrev:
Nu är det ju tyvärr så att Sverige straffas med högre elpriser i elområde 3 o 4 därför att Tyskland slog igen sin kärnkraft.
Nej igen.
Rätt är:
"Nu är det ju tyvärr så att Sverige straffas med högre elpriser i elområde 3 o 4 därför att gaspriset i Europa gick bananas, samt att priset för utsläppsrätter hela tiden ökar."

Du tror det beror på kärnkraft, men det beror på det fossila (och putin också, förstås).

N N-B Magnus skrev:
Sverige skulle givetvis ha inhemska lägre priser i söder och mycket högre för det som man exporterar.
Och som jag redan har konstaterat, du har absolut ingen alls koll på hur det fungerar, tyvärr.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
När jag köpte mitt första hus på 80-talet var elräkningen inte något speciellt någon funderade så mycket över, m.a.o. det var endast en mindre del av lönen, det var billig och säker energi.
Nu är elpriset volativt och förhållandevis dyrt, elräkningen tar en större del av inkomsten än tidigare.
Kan det ha nåt med att man inte "marknadiserat" elen då?
Det satt inga hittepåföretag i mitten och skar emellan utan det var bara elproducenten & eldistributören som skulle ha sitt.
Sen kom man på att man kunde ha en "börs" och tjäna pengar på att spekulera i elhandel.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tack för listan med desinformation som sprids på dessa trollkonton.
Ja det finns ju lite mer, men du ringade förtjänstfullt in ett stort antal av osanningarna som sprids, ja det är ju sånt här snömos som tyvärr polariserar debatten, och som är syftet med denna desinformation.
Vanligt påståenden från vindkraftsivrarna. Avfärda all kritik som desinformation, kommande från allehanda trollkonton. Gärna med ryskt ursprung.
Betydligt sämre är det med att klargöra vad som är desinformation.

Om vindkraften är lönsam, varför går då så många av bolagen med förlust?
Har vindkraften nån som helst del i att det en del dagar är minuspris på elen?
Det är välkänt att fasthetsvärden faller för den som hamnar nära vindkraft. Varför förnekar ni det?

N N-B Magnus skrev:
Man har lagt ned 6 av 12 st kärnkraftsreaktorer, de 2 st i Barsebäck 1999, efter det hade Sverige fortfarande ett bra elnät, sedan slog man igen 2 st i Ringhals och 2 st i Oskarshamn runt 2019-2020. Hade man inte slagit igen dessa så kunde vindkraften byggts ut i liten skala som ett komplement och vi hade haft ett stabilt elnät med stabila priser.
Det är politikernas fel.
NEJ, det är vi väljare som beslutade det i en folkomröstning & politikerna som följt folkviljan.
och det är väl så att vi vill att folkomröstningar ska funka?

• Gilla
Scout och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, datum i bilden är 1 jan 2026 till 1 juni 2026.
Och April, maj och juni elräkning borde du inte ha koll på redan.
Ja det har du rätt i. Jag misslyckades med datumformateringen i excel utan att märka det. Rätt datum ska vara 2025-01 - 2025-06.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Att vindkraften inte levererar när den inte blåser beror väl inte på vindkraften i sig, det beror väl på var vindkraftverken är placerade?

Till havs tex så blåser det nästan alltid, samma på höglänt mark (fjällen osv).

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
L LaT skrev:
Sen kom man på att man kunde ha en "börs" och tjäna pengar på att spekulera i elhandel.
Det är inte mycket att spekulera i, faktiskt.
Man säljer varan en enda gång, strax före den byter ägare, så det sitter liksom inga daytraders och spekulerar.
Elbörsen Nordpool fungerar liksom inte som det vi brukar tänka på när vi snackar börs och börshandel, utan det är bättre att säga att Nordpool är en handelsplats, där helt enkelt säljare och köpare möts, och gör upp sina affärer 12-36 timmar framåt.
Dessutom med full transparens.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ja det har du rätt i. Jag misslyckades med datumformateringen i excel utan att märka det. Rätt datum ska vara 2025-01 - 2025-06.
Vilket elområde bor du i?
Siffrorna stämmer inte ...

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vems sanning är det?
Jag bor som sagt i närheten av ett flertal vindkraftverk. Jag ser inte dessa "allvarliga effekter på djur och natur", trots att jag ofta är ute i sagda natur. Men du får gärna berätta mer!
Oljud lider jag inte heller av. Utomhus överröstas eventuellt ljud från vindkraftverken av vindens sus, fågelkvitter och liknande. Men allra mest överröstas de stackars vindkraftverken av trafiken på landsvägen som går genom byn. Lastväxlare med tomma containrar, snorungar med 130 dB dunka-dunka, motorcykelgubbar, skogsmaskiner med banden på...du fattar. Hakar du på mig i kampen mot den störande vägtrafiken?
Välkända argument, jag bara har hört från såna som tjänar bra på vindkraft, som ägare till arrendemark där vindkraft byggts.

L LaT skrev:
NEJ, det är vi väljare som beslutade det i en folkomröstning & politikerna som följt folkviljan.
och det är väl så att vi vill att folkomröstningar ska funka?
Nja, det kan diskuteras. Ska en folkomröstning ”gälla” förr evigt eller var går gränsen? Sen omröstningen 1980 har väl ca 4 miljoner röstberättigade bytts ut om vi generaliserar ett ut / inflöde av ca 100 000 personer per år🤔

Mikael_L
L LaT skrev:
Att vindkraften inte levererar när den inte blåser beror väl inte på vindkraften i sig, det beror väl på var vindkraftverken är placerade?

Till havs tex så blåser det nästan alltid, samma på höglänt mark (fjällen osv).
Hönan eller ägget resonemang ... :)
Det är ju klart att det beror på något vis både på vindkraften som produktionsform likväl som vädret om det levererar energi, så jag är inte beredd att säga att det inte beror på vindkraften, utan bara vädret, när vi får väldigt lite el.

Däremot har du helt rätt gällande havsbaserad vindkraft, ute till havs kommer det vara enormt ovanligt att vindkraften levererar noll eller ens nära noll.

Dock är den varierande produktionen vindkraftens största nackdel, men den billiga elen dessa största (enda?) fördel.
Skulle det gått att bygga kärnkraft så billigt att elen fick samma låga pris så fanns det ju inget att diskutera längre.
Men som verkligheten nu är (det är dumt att bortse från verkligheten) så är den rätta vägen framåt att hitta den perfekta mixen.
Inte bara slumpkraft, inte bara kärnkraft, utan den mix som ger oss mest el till billigast pris, och sen förstås även väga in lite andra värden, naturvärden, miljö osv.

• Gilla
Scout
  • Laddar…
Mikael_L
P Pallewea skrev:
Nja, det kan diskuteras. Ska en folkomröstning ”gälla” förr evigt eller var går gränsen? Sen omröstningen 1980 har väl ca 4 miljoner röstberättigade bytts ut om vi generaliserar ett ut / inflöde av ca 100 000 personer per år🤔
Det är 21% av de som är skrivna i Sverige idag som hade chansen att rösta då, 1980.
Ingen som är yngre än 64år i år har haft chansen att rösta.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte mycket att spekulera i, faktiskt.
Man säljer varan en enda gång, strax före den byter ägare, så det sitter liksom inga daytraders och spekulerar.
Elbörsen Nordpool fungerar liksom inte som det vi brukar tänka på när vi snackar börs och börshandel, utan det är bättre att säga att Nordpool är en handelsplats, där helt enkelt säljare och köpare möts, och gör upp sina affärer 12-36 timmar framåt.
Dessutom med full transparens.
https://www.inkomsten.se/spekulation-pa-nasdaq-commodities-kan-paverka-elpriset/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.