17 432 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
Nej igen.N N-B Magnus skrev:
Rätt är:
"Nu är det ju tyvärr så att Sverige straffas med högre elpriser i elområde 3 o 4 därför att gaspriset i Europa gick bananas, samt att priset för utsläppsrätter hela tiden ökar."
Du tror det beror på kärnkraft, men det beror på det fossila (och putin också, förstås).
Och som jag redan har konstaterat, du har absolut ingen alls koll på hur det fungerar, tyvärr.N N-B Magnus skrev:
Kan det ha nåt med att man inte "marknadiserat" elen då?N N-B Magnus skrev:
Det satt inga hittepåföretag i mitten och skar emellan utan det var bara elproducenten & eldistributören som skulle ha sitt.
Sen kom man på att man kunde ha en "börs" och tjäna pengar på att spekulera i elhandel.
Vanligt påståenden från vindkraftsivrarna. Avfärda all kritik som desinformation, kommande från allehanda trollkonton. Gärna med ryskt ursprung.Mikael_L skrev:
Betydligt sämre är det med att klargöra vad som är desinformation.
Om vindkraften är lönsam, varför går då så många av bolagen med förlust?
Har vindkraften nån som helst del i att det en del dagar är minuspris på elen?
Det är välkänt att fasthetsvärden faller för den som hamnar nära vindkraft. Varför förnekar ni det?
NEJ, det är vi väljare som beslutade det i en folkomröstning & politikerna som följt folkviljan.N N-B Magnus skrev:Man har lagt ned 6 av 12 st kärnkraftsreaktorer, de 2 st i Barsebäck 1999, efter det hade Sverige fortfarande ett bra elnät, sedan slog man igen 2 st i Ringhals och 2 st i Oskarshamn runt 2019-2020. Hade man inte slagit igen dessa så kunde vindkraften byggts ut i liten skala som ett komplement och vi hade haft ett stabilt elnät med stabila priser.
Det är politikernas fel.
och det är väl så att vi vill att folkomröstningar ska funka?
Att vindkraften inte levererar när den inte blåser beror väl inte på vindkraften i sig, det beror väl på var vindkraftverken är placerade?
Till havs tex så blåser det nästan alltid, samma på höglänt mark (fjällen osv).
Till havs tex så blåser det nästan alltid, samma på höglänt mark (fjällen osv).
Det är inte mycket att spekulera i, faktiskt.L LaT skrev:
Man säljer varan en enda gång, strax före den byter ägare, så det sitter liksom inga daytraders och spekulerar.
Elbörsen Nordpool fungerar liksom inte som det vi brukar tänka på när vi snackar börs och börshandel, utan det är bättre att säga att Nordpool är en handelsplats, där helt enkelt säljare och köpare möts, och gör upp sina affärer 12-36 timmar framåt.
Dessutom med full transparens.
Välkända argument, jag bara har hört från såna som tjänar bra på vindkraft, som ägare till arrendemark där vindkraft byggts.SågspånPappspikEternit skrev:
Vems sanning är det?
Jag bor som sagt i närheten av ett flertal vindkraftverk. Jag ser inte dessa "allvarliga effekter på djur och natur", trots att jag ofta är ute i sagda natur. Men du får gärna berätta mer!
Oljud lider jag inte heller av. Utomhus överröstas eventuellt ljud från vindkraftverken av vindens sus, fågelkvitter och liknande. Men allra mest överröstas de stackars vindkraftverken av trafiken på landsvägen som går genom byn. Lastväxlare med tomma containrar, snorungar med 130 dB dunka-dunka, motorcykelgubbar, skogsmaskiner med banden på...du fattar. Hakar du på mig i kampen mot den störande vägtrafiken?
Nja, det kan diskuteras. Ska en folkomröstning ”gälla” förr evigt eller var går gränsen? Sen omröstningen 1980 har väl ca 4 miljoner röstberättigade bytts ut om vi generaliserar ett ut / inflöde av ca 100 000 personer per år🤔L LaT skrev:
Hönan eller ägget resonemang ...L LaT skrev:
Det är ju klart att det beror på något vis både på vindkraften som produktionsform likväl som vädret om det levererar energi, så jag är inte beredd att säga att det inte beror på vindkraften, utan bara vädret, när vi får väldigt lite el.
Däremot har du helt rätt gällande havsbaserad vindkraft, ute till havs kommer det vara enormt ovanligt att vindkraften levererar noll eller ens nära noll.
Dock är den varierande produktionen vindkraftens största nackdel, men den billiga elen dessa största (enda?) fördel.
Skulle det gått att bygga kärnkraft så billigt att elen fick samma låga pris så fanns det ju inget att diskutera längre.
Men som verkligheten nu är (det är dumt att bortse från verkligheten) så är den rätta vägen framåt att hitta den perfekta mixen.
Inte bara slumpkraft, inte bara kärnkraft, utan den mix som ger oss mest el till billigast pris, och sen förstås även väga in lite andra värden, naturvärden, miljö osv.
Det är 21% av de som är skrivna i Sverige idag som hade chansen att rösta då, 1980.P Pallewea skrev:
Ingen som är yngre än 64år i år har haft chansen att rösta.
https://www.inkomsten.se/spekulation-pa-nasdaq-commodities-kan-paverka-elpriset/Mikael_L skrev:
Det är inte mycket att spekulera i, faktiskt.
Man säljer varan en enda gång, strax före den byter ägare, så det sitter liksom inga daytraders och spekulerar.
Elbörsen Nordpool fungerar liksom inte som det vi brukar tänka på när vi snackar börs och börshandel, utan det är bättre att säga att Nordpool är en handelsplats, där helt enkelt säljare och köpare möts, och gör upp sina affärer 12-36 timmar framåt.
Dessutom med full transparens.