13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, jag som inte har något emot vindkraft kan tycka att dendär rapporten borde man nog avstått från att släppa.
Rapporten är ett prov på den panik som spritt sig bland vindkraftsförespråkarna, när dom märker hur motståndet mot deras miljöterrorism växer ....

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Unikt namn
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur kommer det sig att du har fått elräkningen för juni 2026 redan nu?
Det har jag givetvis inte.
Ursprungsbilden avsåg 2025, så jag summerade mina räkningar under samma period som en jämförelse.

Min kostnad ligger i paritet med bildens påstådda Sverigesnitt.
Hur det står sig mot något objektivt snitt över landet vet jag däremot inte.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
När jag köpte mitt första hus på 80-talet var elräkningen inte något speciellt någon funderade så mycket över, m.a.o. det var endast en mindre del av lönen, det var billig och säker energi.
Nu är elpriset volativt och förhållandevis dyrt, elräkningen tar en större del av inkomsten än tidigare.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det beror på att Tyskland inte lyckades göra omställningen till nya branscher, en ny ekonomi.
Samma väg går nu USA, i alla fall driver trump det dit, och detta kommer USA lida av mycket ... och länge ...
Så menar du att Tyskland skulle slagit igen alla stålverk, verksradsindustri innan man slog igen kärnkraften och satsat på turism, skoputsning etc?

• Haha
TommyC
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
Hade Sverige behållt kärnkraften och bara byggt lite vindkraft som ett litet komplement så hade elpriset varit mycket lägre idag.
Nu är väl just kärnkraft inte en billig energikälla.
Faktum är väl att det är en av de dyraste energislagen vi har.
Vindkraft ger naturligtvis bara el när det finns vind men är som energislag bland det billigare alternativen utifrån produktionskostnad.
Nackdelen är just att den ger noll när det saknas vind.
N N-B Magnus skrev:
När jag köpte mitt första hus på 80-talet var elräkningen inte något speciellt någon funderade så mycket över, m.a.o. det var endast en mindre del av lönen, det var billig och säker energi.
Nu är elpriset volativt och förhållandevis dyrt, elräkningen tar en större del av inkomsten än tidigare.
Eh... det har ju inget med vindkraft att göra?!
Det har ju hänt lite andra saker på elmarknaden sedan 80-talet...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tack för listan med desinformation som sprids på dessa trollkonton.
Ja det finns ju lite mer, men du ringade förtjänstfullt in ett stort antal av osanningarna som sprids, ja det är ju sånt här snömos som tyvärr polariserar debatten, och som är syftet med denna desinformation.
Det är typiskt att säga desinformation när argumenten tryter.

Scout Scout skrev:
Vindkraft ger naturligtvis bara el när det finns vind men är som energislag bland det billigare alternativen utifrån produktionskostnad.

Vad jag vill påskina är att Sverige hade stabil och billig energi vilket inte ār fallet nu.

Scout Scout skrev:

Att kärnkraften blev dyr berodde på politiskt styrda skatter vilka premiersde vindkraften.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
Vad jag vill påskina är att Sverige hade stabil och billig energi vilket inte ār fallet nu.
Och det är vindkraftens fel? 🤣

Mikael_L
N N-B Magnus skrev:
Hade Sverige behållt kärnkraften och bara byggt lite vindkraft som ett litet komplement så hade elpriset varit mycket lägre idag.
Nej.

edit:
Eller JA, om du menar att vi inte skulle stängt Ringhals 1 och Oskarshamn 2.
Det hade väl troligen påverkat elpriserna väldigt marginellt, då våra elpriser helt enkelt bestäms i angränsande elområden som har extremt mycket högre både produktion och konsumtion.
Men elpriserna hade definitivt inte blivit högre i alla fall, utan något lägre.
Men största fördelen hade varit att Europa hade släppt motsvarande mängd mindre CO2

Men med ny kärnkraft - lägre priser - Nej.

Mikael_L
Jag började editerar mitt förra inlägg, men så fick jag ett långt telefonsamtal, så tidsgränsen för editering gick ut.
Så det fick bli så här istället.

Scout Scout skrev:
Och det är vindkraftens fel? 🤣
Man har lagt ned 6 av 12 st kärnkraftsreaktorer, de 2 st i Barsebäck 1999, efter det hade Sverige fortfarande ett bra elnät, sedan slog man igen 2 st i Ringhals och 2 st i Oskarshamn runt 2019-2020. Hade man inte slagit igen dessa så kunde vindkraften byggts ut i liten skala som ett komplement och vi hade haft ett stabilt elnät med stabila priser.
Det är politikernas fel.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Mikael_L
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det har jag givetvis inte.
Ursprungsbilden avsåg 2025, så jag summerade mina räkningar under samma period som en jämförelse.

Min kostnad ligger i paritet med bildens påstådda Sverigesnitt.
Hur det står sig mot något objektivt snitt över landet vet jag däremot inte.
OK, datum i bilden är 1 jan 2026 till 1 juni 2026.
Och April, maj och juni elräkning borde du inte ha koll på redan.

Mikael_L
N N-B Magnus skrev:
Men det har inget att göra med svensk kärnkraft och väldigt lite med svensk vindkraft att göra.

Utan det har främst med Dansk, brittisk, nederländsk, tysk, polsk osv vind och solkraft att göra.
Och då på det sättet att du skulle ha dyr el varenda timme, varenda, om det inte fanns all denna sol och vind-kraft som pressar ner priserna.

Fan, jag skrev ju att jag inte tänkte ta på mig att vara din lärare och förklara hur det fungerar, men jag trillade dit ändå. Det är ju ändå ett slöseri med tid.

• Haha
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.

edit:
Eller JA, om du menar att vi inte skulle stängt Ringhals 1 och Oskarshamn 2.
Det hade väl troligen påverkat elpriserna väldigt marginellt, då våra elpriser helt enkelt bestäms i angränsande elområden som har extremt mycket högre både produktion och konsumtion.
Men elpriserna hade definitivt inte blivit högre i alla fall, utan något lägre.
Men största fördelen hade varit att Europa hade släppt motsvarande mängd mindre CO2

Men med ny kärnkraft - lägre priser - Nej.
Om kärnkraften hade varit kvar hade vi haft mycket mera el då det inte blåser och därmed lägre priser även vid export.
Nu är det ju tyvärr så att Sverige straffas med högre elpriser i elområde 3 o 4 därför att Tyskland slog igen sin kärnkraft.
Sverige skulle givetvis ha inhemska lägre priser i söder och mycket högre för det som man exporterar. Nu betalar svenska elkunder för tyskarnas dumhet.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.