17 664 läst ·
749 svar
18k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
exakt vad jag menar säkert flera politiker som har sommar hus där men endå vill dom tvinga folk på andra orter att dom ska bygga vindkraftClaes Sörmland skrev:
Vilka är då ledargarnityret i Wind Europe som ligger bakom att denna desinformation sprids? Är det möjligtvis politiker från den gröna rörelsen som använder denna organisation för att sprida sin politiska propaganda och kanske vindkraftstillverkarna som vill skydda sin marknad?
CEO är Tinne Van der Straeten en flamländsk radikal som har gjort sin karriär i ett grönt ytterkantsparti, Groen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tinne_Van_der_Straeten
Styrelseordförande är Henrik Andersen vars riktiga jobb är att vara CEO för den danska vindkrafttillverkaren Vestas.
Vice styrelseordförande är Rasmus Errboe vars riktig jobb är CEO för Ørsted, ledande danskt och multinationellt företag som bygger vindkraft.
CEO är Tinne Van der Straeten en flamländsk radikal som har gjort sin karriär i ett grönt ytterkantsparti, Groen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tinne_Van_der_Straeten
Styrelseordförande är Henrik Andersen vars riktiga jobb är att vara CEO för den danska vindkrafttillverkaren Vestas.
Vice styrelseordförande är Rasmus Errboe vars riktig jobb är CEO för Ørsted, ledande danskt och multinationellt företag som bygger vindkraft.
Det är ju så märkligt att då vi vet att elpriset i Sverige är lägst i Europa.S Snikholt skrev:
Så varför ska detta ens behöva diskuteras.
Så när någon försöker sig på att på något konstigt vis "bevisa" att vindkraften har gjort att Sverige har högst elpris, så behöver ju detta inte ens bemötas hövligt eller att man ska fundera på saken.
Och när någon, du i detta fallet, sen springer dit för att hjälpa "oss att förstå" varför osanningen inte är en osanning ... tja, vad ska jag säga/skriva egentligen.
Jag har blivit totalt less att hålla på och vara pedagogisk eller trevlig när jag bemöter desinformation idag.
Ursäkta men dom gröna och andra experter skriker om hur farlig CO2 är. Så det måste vara en förorening?13th Marine skrev:
Vindkraftverken, det dyker upp då och då i media om att dom kommer från Kina och ägs av Kina. Vissa innehåller håller tydligen Asbest också, förmodligen i bromsarna.
M maria01 skrev:
Vindkraften är olönsam, när det inte blåser tjänas det inga pengar, när det blåser så tjänar dom inga pengar eftersom det finns för mycket vindkraft som parasiterar på varandra och medför så låga priser så att dom inte tjänar pengar då heller.Mikael_L skrev:
Det är ju så märkligt att då vi vet att elpriset i Sverige är lägst i Europa.
Så varför ska detta ens behöva diskuteras.
Så när någon försöker sig på att på något konstigt vis "bevisa" att vindkraften har gjort att Sverige har högst elpris, så behöver ju detta inte ens bemötas hövligt eller att man ska fundera på saken.
Och när någon, du i detta fallet, sen springer dit för att hjälpa "oss att förstå" varför osanningen inte är en osanning ... tja, vad ska jag säga/skriva egentligen.
Jag har blivit totalt less att hålla på och vara pedagogisk eller trevlig när jag bemöter desinformation idag.
Hade Sverige behållt kärnkraften och bara byggt lite vindkraft som ett litet komplement så hade elpriset varit mycket lägre idag.
Flera kommuner i framförallt södra Sverige får neka industrier att bygga ut alternativt etablera sig eftersom det inte finns tillräckligt med el.
Industrin vill givetvis kunna producera dygnet runt och inte bara när det blåser.
Tyskland som slog igen all kärnkraft for att förlita sig på sol och vind håller på att avindustrialiseras. En del av industrin flyttar till USA bl.a. Man håller också på att starta upp gamla kolkraftverk.
När bonden kom med sin säd till väderkvarnen med sin säd så kunde ju inte väderkvarnsägaren säga att säden är mald på tisdag, utan den blev mald då det blåser.
(Om säden maldes med vattenkraft så kunde han vara mera exakt tidsmässigt om inte vattnet sinat).
All välfärd bygger säker och billig energi och det hade vi innan man började slå igen kärnkraften.
Jag är faktiskt ibland tvungen att åka och arbeta.S skogaliten skrev:
Och sen var det att handla, göra mat, och sen lite mätt, loj och onykter efter ett par glas vin, så kände jag inte för att sätta mig här och skriva.
Sen var det frukost imorse, och sen plöja genom en webbaserad utbildning som jag egentligen borde gjort för en vecka sedan ...
Men jag försöker läsa ikapp nu
Aha.S skogaliten skrev:Ibland undrar jag:
De som argumenterar för landbaserad industriell vindkraft, huur många gpnger har de besökt en vindkraftindustri?
Varit där innan den anlades, respektive efter den anlades?
Vilka egna observationer av sådant som växt- och djurliv har dessa personer gjort?
Håvat i gölar? Fångat insekter?
Lyssnat på ljuden i området, före respektive efter?
Det finns just nu en tråd om en granne som störs av en lysdiod på en elbilsladdare, många tycker grannen som störs är larvig, medan andra förstår precis.
Att ha blinkande ljus om natten, där himlen tidigare var mörk är ett stort ingrepp i de närboendes liv, där ingen som helst kompensation utgår.
Man kan också undra varför landbaserad vindkraft i södra halvan av Sverige så ofta föreslås att placeras i områden med relativt höga naturvärden?
Jag känner till minst ett fall, där man ville exploatera ett område utsett som riksintresse för vindkraft, som bara något år senare blev naturreservat.
Om förespråkarna för vindkraft som önskar bygga många 250-300 meter höga vindkraftverk inom ett litet område, valde att föreslå dessa vindkraftindustrier på ställen som redan är störda av ljus och ljud, samt som saknar naturvärden, så vore polariseringen betydligt mindre.
Om ersättning till närboende betalades ut, samt att man likt när det byggs järnväg eller motorväg löste in fastigheter inom stört område, så blir också motståndet mindre.
Hur ofta och hur länge har du själv besökt och granskat områden föreslagna för byggnation av vindkraft?
Hur ofta och hur länge brukar du besöka vindkraftindustrier som är i bruk?
Det är skillnad på entaka av de små, 50-100 meter höga verken som står mer eller mindre ett och ett i odlingslandskapet på slätterna, och stora kluster med ett mångtal 250 meter höga verk, i den påverkan det ger på de omkringboendes miljö.
Det där var väl bara retoriska frågor?
Du ställer ju inte ens frågorna till mig, dock har du citerat mig.
Det beror på att Tyskland inte lyckades göra omställningen till nya branscher, en ny ekonomi.N N-B Magnus skrev:
Samma väg går nu USA, i alla fall driver trump det dit, och detta kommer USA lida av mycket ... och länge ...