Mikael_L
Unikt namn Unikt namn skrev:
Räknade mitt eget pris och Jan-jun -25 summerades till 2.01 sek per kwh på sista raden. Rätt långt från 50 öre.
Jaha, du också.

Ja är man lite bakom, lite korkad, så är det ju aldrig lätt.

Men lev du i din bubbla, jag klarar i alla fall av att hantera fakta och utföra faktagranskning , jag skulle hata att vara så lurad och okunnig som dig.
Men det är väl den skiten som har drivit mig hela livet, på sätt och vis kanske jag avundas lite dom som du, som gör det lätt för sig, och inte bryr sig om vad som är sant eller inte.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Unikt namn
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaha, du också.

Ja är man lite bakom, lite korkad, så är det ju aldrig lätt.

Men lev du i din bubbla, jag klarar i alla fall av att hantera fakta och utföra faktagranskning , jag skulle hata att vara så lurad och okunnig som dig.
Men det är väl den skiten som har drivit mig hela livet, på sätt och vis kanske jag avundas lite dom som du, som gör det lätt för sig, och inte bryr sig om vad som är sant eller inte.
Dags att höja nivån eller strunta i att svara.
Min bubbla är givetvis vad jag betalar, du tycks ha en anmärkningsvärt låg räkning.
22k för el under ett halvår skojar man inte bort.
eljox.png

M maria01 skrev:
el blir väll aldrig billig i sverige
Sverige och se1/2 har tillsammans med Norge lägst pris på el i Europa, vad jag sett. Innan skatter och avgifter

S surfarn skrev:
Sverige och se1/2 har tillsammans med Norge lägst pris på el i Europa, vad jag sett. Innan skatter och avgifter
du måste ju räkna med skatter och avgifter då kan vi slipa se vindkrafts parker över allt om vi tar bort skatter och avgiftern istället

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då får du gärna länka en dylik intervju.
Dessutom är det lämpligt att du bestämmer dig, är det fråga om "personliga tragedier" för att "ingen vill bo" vid vindkraftverk, eller är det "så mycket" (hur mycket?) sänkning av fastighetspriserna i närheten av vindkraftverk?

Att du helt ignorerar det jag skrev om reglerade norrlandsälvar får mig att tro att du egentligen inte har något emot elproduktion i naturen, så länge det är långt ifrån där du bor. Gammal hederlig NIMBY, med andra ord.
https://skonanora.se/kollapsade-fastighetsvarden-efter-vindkraftsetablering.html

Det blir personliga ekonomiska tragedier för människor som har hus nära där de bygger vindkraft pga fastighetsvärden kan gå till noll, beroende på hur nära.

Norrlandsälvarna byggdes ut för elkraft med start i början på 1900-talet, tror till 1960-70 talet. Sverige’s ekonomiska tillväxt var fantastisk och industrin och välfärden ökade. Detta var innan kärnkraften blev utvecklad till fullskalig produktion, sedan byggdes det 12 kärnkraftsreaktorer på 1970-80 talet. Detta vet alla.
Man ansåg tydligen att käfnkraften var smutsig från vissa håll så därför ville man lägga ned kärnkraft och bygga vindkraft istället, vilket man gjorde helt i onödan.
Vindkraften hade inte behövts om man använt sunt förnuft, men aktivism tog över ocg man skövlar hellre natur istället och bygger förlustbringande vindkraftverk än att bevara och morderniserar fungerande kärnkraftverk.

Jag förstår att vattenkraften har fördärvat fina naturvärden och också att människor har fått sina hem fördärvade pga stora dammbyggnader i norr mm. Man ansåg troligtvis att vi måste ha el för utbyggnad av industrin och elektifieringen av landet.

Man har lagt ned cirka 2000 små vattenkraft kraftverk framförallt i södra Sverige, dom byggdes runt åar och vattendrag och dör byggde man industrier, troligen nedlagda allt eftersom de ansågs inte behövas längre då. Men nu hade dessa små vattenkraftverk varit bra att ha då man lade ner kärnkraft.

Skillnaden mellan då och nu angående vattenkraften i norr, då fanns inte kärnkraft när landet behövde el.

Nu när man bygger vindkraft finns andra alternativ, dvs kärnkraft etc.

• Gilla
Saelen och 1 till
  • Laddar…
Oh, länkar!

Då ska vi se, Skona Nora om oss:
"Skona Nora är en ideell förening som är emot storskalig vindkraftindustri vid Älgfallet."

Ner till noll värde vid vindkraftetablering?
Det säger inte Skona Nora ens...

Svensk forskning visar på värdefall​

En omfattande svensk studie, "The Socio-Economic Cost of Wind Turbines: A Swedish Case Study", som analyserat över 600 000 fastighetsförsäljningar visar tydliga konsekvenser för fastighetsvärden nära vindkraftverk. Studien presenterar tydliga siffror på hur vindkraftverk påverkar fastighetsvärden i Sverige. Resultaten visar att värdeminskningen följer ett tydligt avståndsmönster:

• 0-2 km från vindkraftverk: 19-23% värdeminskning
  • 2-4 km från vindkraftverk: 10-14% värdeminskning
  • 4-6 km från vindkraftverk: 6-12% värdeminskning
  • 6-8 km från vindkraftverk: 2-6% värdeminskning

Särskilt allvarligt: Vindkraftanläggningar med många turbiner förvärrar situationen ytterligare, där större vindkraftparker med över tio turbiner kan medföra värdeminskning på omkring 30%. Studien visar även att större turbiner orsakar ännu värre skador, upp till 40% värdeminskning inom 0-2 km.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Oh, länkar!

Då ska vi se, Skona Nora om oss:
"Skona Nora är en ideell förening som är emot storskalig vindkraftindustri vid Älgfallet."

Ner till noll värde vid vindkraftetablering?
Det säger inte Skona Nora ens...
Ja se lyssna och lär!

N N-B Magnus skrev:
Ja se lyssna och lär!
Var kan jag läsa om ställen där värdet fallit till 0%?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Var kan jag läsa om ställen där värdet fallit till 0%?
Sök på nätet så hittar du!
Ser att du skrivit 19000-20000 inlägg här på byggahus, jag skrev första gången igår.

Bevisa istället att fastighetsägare vill ha vindkraft nära sina hus!

N N-B Magnus skrev:
Sök på nätet så hittar du!
Ser att du skrivit 19000-20000 inlägg här på byggahus, jag skrev första gången igår.

Bevisa istället att fastighetsägare vill ha vindkraft nära sina hus!
Du påstod 0%, då får du bevisa det.
Jag har svårt att bevisa nått som eventuellt inte finns.

Jag har inte påstått att folk vill ha vindkraft vid sina hus, så jag behöver inte bevisa det då heller.

• Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
G
Mina föräldrar bor ca 1 mil från en park där några är på 250 m (enligt google).

Nu är det ju så pass långt bort så jag tycker man inte störs av dom tvärt om det är lite rogivande att sitta och titta på dom.

Men åker man upp i bergen där dom står vilket jävla ljud det är svoooosh svooooosh och då är jag ändå 500m ifrån dom ibland kan man höra dom på längre avstånd 1-2 km om vinden ligger rätt..

N N-B Magnus skrev:
[länk]

[media]
Det blir personliga ekonomiska tragedier för människor som har hus nära där de bygger vindkraft pga fastighetsvärden kan gå till noll, beroende på hur nära.

Norrlandsälvarna byggdes ut för elkraft med start i början på 1900-talet, tror till 1960-70 talet. Sverige’s ekonomiska tillväxt var fantastisk och industrin och välfärden ökade. Detta var innan kärnkraften blev utvecklad till fullskalig produktion, sedan byggdes det 12 kärnkraftsreaktorer på 1970-80 talet. Detta vet alla.
Man ansåg tydligen att käfnkraften var smutsig från vissa håll så därför ville man lägga ned kärnkraft och bygga vindkraft istället, vilket man gjorde helt i onödan.
Vindkraften hade inte behövts om man använt sunt förnuft, men aktivism tog över ocg man skövlar hellre natur istället och bygger förlustbringande vindkraftverk än att bevara och morderniserar fungerande kärnkraftverk.

Jag förstår att vattenkraften har fördärvat fina naturvärden och också att människor har fått sina hem fördärvade pga stora dammbyggnader i norr mm. Man ansåg troligtvis att vi måste ha el för utbyggnad av industrin och elektifieringen av landet.

Man har lagt ned cirka 2000 små vattenkraft kraftverk framförallt i södra Sverige, dom byggdes runt åar och vattendrag och dör byggde man industrier, troligen nedlagda allt eftersom de ansågs inte behövas längre då. Men nu hade dessa små vattenkraftverk varit bra att ha då man lade ner kärnkraft.

Skillnaden mellan då och nu angående vattenkraften i norr, då fanns inte kärnkraft när landet behövde el.

Nu när man bygger vindkraft finns andra alternativ, dvs kärnkraft etc.
5% av vattenkraftverken står för 95% av produktionen, man kan se det som en 95-5-princip.

Det absoluta flertalet av de små kraftverken är dessutom genomströmningsverk, inte minst i den södra delen av landet. Detta gör att man kan se dem som baskraft, men inte som reglerkraft. Och med den lilla volym energi som dessa genererar så är de i praktiken på gränsen till irrelevanta för Sveriges elproduktion. De ger däremot väldigt stor miljöskada.

Sedan skall det sägas att laxen ofta var borta i de små älvarna redan innan dess då de förstördes av flottningen. Då små älvar förde lite vatten så byggde man dammar för att spara vatten under våren då laxarna ville upp och sedan släppte man allt samtidigt tillsammans med timmer. Detta rensade effektivt bort alla förutsättningar för fisken. Och då hade man redan tagit bort alla stenar med bakvatten som fisken kunde vila vid när de tar sig upp för en fors.

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Du påstod 0%, då får du bevisa det.
Jag har svårt att bevisa nått som eventuellt inte finns.

Jag har inte påstått att folk vill ha vindkraft vid sina hus, så jag behöver inte bevisa det då heller.
Ett hus har alltid ett värde, problemet är att det inte går att sälja.

https://skillingaryd.nu/vaggeryd/nyheter/vindkraft-den-heliga-kon/

• Gilla
Intet
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
Ett hus har alltid ett värde, problemet är att det inte går att sälja.

[länk]
En insändare?

Nä, lite bättre länkar får du komma med.

• Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
En insändare?

Nä, lite bättre länkar får du komma med.
Vad är det för fel människor som lever nära vindkraftverk uttalar sig, dom lever ju med och upplever problemet med ljus, oljud, värdeminskning av fastighet.
Du vill att en journalist som är miljöpartist och bor på Södermalm i Stockholm uttalar sig?

• Gilla
Emanuel01 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.