13th Marine 13th Marine skrev:
Då tar vi länken igen:
[länk]

Det var alltså PFAS från havet som blåst upp på gräset...
Naturligtvis betade kossorna mikroplaster också.
För övrigt så har jag svarat på flera punkter varför jag är kritisk till storskalig vindkraft.
Ingen har visat vad som är bra med storskalig vindkraft!

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Ska vi ta bilden på hur mycket plast vindkraftverk sprider i relation till annat, en gång till?
[bild]
Huvudorsaken till att jag inte tycker att storskalig vindkraft är bra;
-Instabilt elsystem, små generatorer som inte ger någon svāngmassa för stabil frekvens.
-Låg reaktiv effekt för små generator som ger lägre effektöverföring för långväga elöverföring.
- Med stor andel väderberoende elkraft behövs snabbstartande kraft för när det inte blåser, t.ex gasturbinkraft.
- Fördärvad natur då det behövs vägar för byggandet och underhåll, samt gräva ned elledningar.
- Dåligt för människor och djur i form av vibrationer och blinkande ljud, bor man nära så hörs swisha det från rotorbladen.
- Personliga tragedier i form av drastiska fastighetsprisfall nära vindkraft, dvs ingen vill bo nära dom.
-Mikroplaster och olja i naturen som djuren får i sig.
-Kan vara farligt att gå nära vindkraftverk speciellt på vintern då bladen kan få isbildning vilket kan orsaka hög obalans så att vingar bryts av.
- Flertalet vindkraftverksanläggningar gâr med förlust, till sist är det skattebetalarna som står för notan.

När jag skriver små generatorer för vindkraftverk jämför jag generatorerna i vatten och kärnkraftverk.

De små vindkraftverken som byggdes först 25-40 meter orsakar givetvis mycket mindre problem, dom byggdes innan vindkraften blev storskalig.
Men vindkraftverk på 200-300 meter orsakar mera problem samt att livslängden på dessa är kortare.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Bara för att du repeterar ditt mantra om att vindkraftverk släpper ut en massa plast och olja så gör det inte det till en sanning...

Jag har visat med länkar att dina påståenden om vindkraftverkens plastutsläpp är felaktiga, och då börjar du istället diskutera nått annat .

• Gilla
NyKarin och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
N N-B Magnus skrev:
Huvudorsaken till att jag inte tycker att storskalig vindkraft är bra;
-Instabilt elsystem, små generatorer som inte ger någon svāngmassa för stabil frekvens.
-Låg reaktiv effekt för små generator som ger lägre effektöverföring för långväga elöverföring.
Här avslöjar du att du inte vet hur det är konstruerat.
Men även om jag avslöjar det så blir inte vindkraften bättre för det ändå, utan det är värre än du tror.
N N-B Magnus skrev:
- Med stor andel väderberoende elkraft behövs snabbstartande kraft för när det inte blåser, t.ex gasturbinkraft.
Nej, skulle jag säga, det behövs inte snabbstartande eller snabbreglerande kraft för att möta vindkraftens variationer. Kärnkraften är nog för långsam iofs, men den är ju för långsam för att ens möta effekttoppen på morgonen och kvällen.
Solkraft är mer ryckigt, men förbrukningsvariationen är nog den som ställer mest krav på reglerkraften ändå.
N N-B Magnus skrev:
- Fördärvad natur då det behövs vägar för byggandet och underhåll, samt gräva ned elledningar.
Tja, det där gäller väl precis hela vårt samhälle, inget som bara händer vid vindkraftverk.
Jag åtminstone ser ju dessa spår av människan precis överallt.
N N-B Magnus skrev:
- Dåligt för människor och djur i form av vibrationer och blinkande ljud, bor man nära så hörs swisha det från rotorbladen.
- Personliga tragedier i form av drastiska fastighetsprisfall nära vindkraft, dvs ingen vill bo nära dom.
-Mikroplaster och olja i naturen som djuren får i sig.
Nåväl, personliga upplevelser och tyckanden, det kan jag inte ha några synpunkter på.
Sen har jag inte själv bott nära vindkraft, så jag ska inte vara kaxig och ha några speciella åsikter här.
N N-B Magnus skrev:
-Kan vara farligt att gå nära vindkraftverk speciellt på vintern då bladen kan få isbildning vilket kan orsaka hög obalans så att vingar bryts av.
Överdrivet. Och alla lever vi 10000 ggr farligare varenda dag, t.ex. när vi kör eller åker bil.
N N-B Magnus skrev:
- Flertalet vindkraftverksanläggningar gâr med förlust, til sistär det skattebetalarna som står för notan.
Ja ägarna får ta en smäll, men det letar sig inte fram till skattebetalarna.
Ja inte med mer än att elen blir lite dyrare för varenda vindkraftverk som stoppas då ...
N N-B Magnus skrev:
När jag skriver små generatorer för vindkraftverk jämför jag generatorerna i vatten och kärnkraftverk.
Ja detta har jag redan kommenterat, och det är samma än.
N N-B Magnus skrev:
De små vindkraftverken som byggdes först 25-40 meter orsakar givetvis mycket mindre problem, dom byggdes innan vindkraften blev storskalig.
Men vindkraftverk på 200-300 meter orsakar mera problem samt att livslängden på dessa är kortare.
Ingen aning, men du påstår något, kan du belägga det?

• Gilla
  • Wow
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Bara för att du repeterar ditt mantra om att vindkraftverk släpper ut en massa plast och olja så gör det inte det till en sanning...

Jag har visat med länkar att dina påståenden om vindkraftverkens plastutsläpp är felaktiga, och då börjar du istället diskutera nått annat .
Jag ser på helheten, varför bygga något som är olönsamt och dåligt för elsystemet som förstör naturen för djur och människor.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
N N-B Magnus skrev:
Ingen har visat vad som är bra med storskalig vindkraft!
Det tror jag vi har.
Billig el, det är det som är bra.

Sen är det väl inte så mycket mer ...

• Gilla
Scout och 1 till
  • Laddar…
Ska vi ta bilden på hur mycket plast vindkraftverk sprider i relation till annat, en gång till?
[bild]
Den bilden är från Naturskyddsföreningen som har Norwegian Wind Energy Association som källa. De hävdar att utsläppen av mikroplaster är 100-200 gram per vindkraftverk och år.

University of Strathclyde har en rapport om utsläpp av mikroplaster från vindkraftverk som slog fast något helt annat. Troligtvis den som ligger till grund för påståenden om stora utsläpp som cirkulerar på nätet.

Man kan ju själv fundera lite på vad som är rimliga värden på ett rotorsystem som väger närmare 70 ton när det utsätts för väder och vind över tid. Den inre kärnan av glasfiber i bladen är grön och eftersom man sällan ser gröna vindkraftverk är det det yttre gelcoatlagret som slits.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tror jag vi har.

Jag vet inte riktigt vad du vill säga, elen är dyrare nu än innan man slog igen 4 st reaktorer.
Snabbstartande gasturbiner behövs om huvuddelen av el kommer från vindkraft.
Jag har varit nära 200 meter höga vindkraftverk i Norrland, talat med folk som bor nära då vi har en stuga 2-3 mil från dessa vindkraftverk, dom som bor nära störs en hel del. Också mindre vindkraftverk på 30-40 meter, där är det inte lika illa.

Visst vägar och industrier gör naturligtvis ingrepp i naturen, men dessa saker behövs oftast. Vindkraften behövs inte.

Nu får det vara nog med skrivande för ikväll, jag vet att det jag skrivit inte är fel.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tror jag vi har.

el blir väll aldrig billig i sverige

M maria01 skrev:
el blir väll aldrig billig i sverige
Spotpriset var 1-5 öre per kWh tidigare idag och det får väl anses som överkomligt.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
N N-B Magnus skrev:
Jag vet inte riktigt vad du vill säga, elen är dyrare nu än innan man slog igen 4 st reaktorer.
Billigast var elen direkt efter att vi slagit igen 3st reaktorer.

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Electricity_prices_for_household_consumers,_first_half_2025_.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L Mikael_L skrev:
Billigast var elen direkt efter att vi slagit igen 3st reaktorer.
For 20 år sedan var elräkningen inte speciellt något man tänkte på så mycket, den var mycket lägre och inte volativ. Ja lönerna har ökat men inte i procent så mycket som elräkningen.
Innan avregleringen av elmarknaden ännu billigare.

Samnytt publicerade igår ytterligare en lång och läsvärd artikel om vindkraften där de granskade lobbyorganisationen Wind Europe och dess ledare Tinne van der Straeten, Belgiens tidigare miljöpartistiska energiminister och numera framgångsrik lobbyist.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
N N-B Magnus skrev:
Jag har sett intervjuer med fastighetsmäklare som som räknar typ 2 km från vindkraftverk fastighetspriset sjunker så mycket, och närmare sjunker mera, inget konstigt med det. Sedan beror det också på om höjden är 200 m eller 25 m.
Då får du gärna länka en dylik intervju.
Dessutom är det lämpligt att du bestämmer dig, är det fråga om "personliga tragedier" för att "ingen vill bo" vid vindkraftverk, eller är det "så mycket" (hur mycket?) sänkning av fastighetspriserna i närheten av vindkraftverk?

Att du helt ignorerar det jag skrev om reglerade norrlandsälvar får mig att tro att du egentligen inte har något emot elproduktion i naturen, så länge det är långt ifrån där du bor. Gammal hederlig NIMBY, med andra ord.

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.