17 432 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
Ja i den grafen kan jag läsa ut att genomsnittspriset i EU resp Euro-området var ca 0,2€/kWh + skatter och andra påslag.M maria01 skrev:
Så det motsvarar ca 220 öre/kWh i Svenska kronor, och då känner jag mig väldigt väldigt nöjd att jag bara själv betalade under 50 öre/kWh.
Kan detta otroligt mycket lägre elpris kanske bero på all vindkraft?
Tänk att de andra inom EU betalar 170 öre/kWh MER än vad vi gör, för elen! vad bra det kändes nu att bo i Sverige.
N N-B Magnus skrev:Jag vet inte riktigt vad du vill säga, elen är dyrare nu än innan man slog igen 4 st reaktorer.
Snabbstartande gasturbiner behövs om huvuddelen av el kommer från vindkraft.
Jag har varit nära 200 meter höga vindkraftverk i Norrland, talat med folk som bor nära då vi har en stuga 2-3 mil från dessa vindkraftverk, dom som bor nära störs en hel del. Också mindre vindkraftverk på 30-40 meter, där är det inte lika illa.
Visst vägar och industrier gör naturligtvis ingrepp i naturen, men dessa saker behövs oftast. Vindkraften behövs inte.
Nu får det vara nog med skrivande för ikväll, jag vet att det jag skrivit inte är fel.
Ja det är väldigt uppenbart att du inte har någon som helst koll på hur prisbildningen på el sker, och vad som är de egentliga orsakerna osv.N N-B Magnus skrev:
Jag kommer inte försöka lära dig, du får välja själv om du vill veta, eller om du vill fortsätta leva i okunnighet och lögner.
I denna tråden går vi genom allt detta rätt ordentligt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sveriges-elproduktion-ar-battre-an-nagonsin.481983/
Men den är rätt lång, så jag tvivlar på att någon vill/orkar läsa genom den, om man inte varit med från början. Sen är det ju dessutom fullt med inlägg som är lika felaktiga som dina här, så det kräver ju sin man för att sålla. En förmåga till logiskt tänkande och faktagranskning hjälper ju förstås.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Är det denna?FG skrev:
Den bilden är från Naturskyddsföreningen som har Norwegian Wind Energy Association som källa. De hävdar att utsläppen av mikroplaster är 100-200 gram per vindkraftverk och år.
University of Strathclyde har en rapport om utsläpp av mikroplaster från vindkraftverk som slog fast något helt annat. Troligtvis den som ligger till grund för påståenden om stora utsläpp som cirkulerar på nätet.
Man kan ju själv fundera lite på vad som är rimliga värden på ett rotorsystem som väger närmare 70 ton när det utsätts för väder och vind över tid. Den inre kärnan av glasfiber i bladen är grön och eftersom man sällan ser gröna vindkraftverk är det det yttre gelcoatlagret som slits.
https://stax.strath.ac.uk/concern/theses/9s1616695
Hittade denna, via källkritikbyrån:
https://kallkritikbyran.se/nej-vindkraftverk-ger-inte-ifran-sig-stora-mangder-mikroplast/
Saxat från NyTeknik för de som inte har en prenumeration:
https://www.nyteknik.se/nyheter/san...r-mikroplaster-infraljud-och-fageldoed/445887
Motvind publicerade nyligen en rapport om plastföroreningar från vindkraftverk. I rapporten hävdas att de årliga utsläppen av mikroplast från norska vindkraftverk är 24,8 ton.
Författarna till rapporten betecknar uppskattningen som ”försiktig”. Rapporten är skriven av tre privatpersoner och organisationen Motvind säger till TU att de inte står bakom rapporten utan bara är inblandade i att distribuera den.
Uppskattningarna i rapporten bygger på att alla norska vindkraftverk förlorar 62 kilo plast vardera varje år. Denna uppskattning baseras i sin tur på en studie från Strathclydeuniversitetet i Skottland, där materialprov utsattes för olika mängder regn.
Men enligt forskarna bakom den skotska studien är det inte möjligt att göra en sådan uppskattning baserat på deras studie.
I mejl till TU påpekar de att deras studie bygger på ett så kallat worst-case scenario, där man antog att turbinen hela tiden, året runt, roterade med full hastighet och där beläggningen, det skyddande färgskiktet på rotorbladet, redan hade slipats av, så att plastlaminatet under färgen var direkt utsatt för väder och vind hela tiden. Det är inte normala driftförhållanden för ett vindkraftverk. Om man inte antar att rotorbladen aldrig underhålls bör beläggningen inte slipas av.
”Det är inte möjligt att göra uppskattningar för hela turbinbladet baserat på vår studie,” skriver professor Margaret Stack, en av forskarna bakom den skotska studien, i ett mejl till TU.
Den skotska studien baserades på ett materialprov som tagits från den yttersta delen av bladet, den som roterar med högst hastighet. De delar av bladet som är närmare navet roterar naturligt nog i lägre hastigheter.
”Man kan inte använda våra beräkningar för att beräkna plastförlusten för hela rotorbladet,” skriver professor Stack till TU.
EDIT: La till länken till källkritikbyrån
Redigerat:
Medveten feltolkning av källan ger inga poäng.Mikael_L skrev:
Ja i den grafen kan jag läsa ut att genomsnittspriset i EU resp Euro-området var ca 0,2€/kWh + skatter och andra påslag.
Så det motsvarar ca 220 öre/kWh i Svenska kronor, och då känner jag mig väldigt väldigt nöjd att jag bara själv betalade under 50 öre/kWh.
Kan detta otroligt mycket lägre elpris kanske bero på all vindkraft?
Tänk att de andra inom EU betalar 170 öre/kWh MER än vad vi gör, för elen! vad bra det kändes nu att bo i Sverige.
Om länken är sann och säger att medelsvensken ligger på ca €0.17 är väl dina 0,05 snarare ett marginalvärde än en sanning för medelsvensken.
Så ditt pris tycks ju vara bra både jämfört med medeleuropén och medelsvensken.
Kan det bero på dina solceller eller lokalt väldigt starka vindar?
Magrinalförbrukaren i Europa som investetat mycket i solceller har säkert också en förhållandevis rolig räkning. I synnerhet om vederbörande bor i den delen av Europa som är varm årer runt och villan inte behöver de 15-20kkwh för uppvärmning som snittvillan i Sverige snurrar på.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Jag orkar helt ärligt inte. Men namnet smakar lite illa, ungefär som "Strålskyddsstiftelsen".13th Marine skrev:
Så jag undrar om du vet vem som är avsändaren av informationen du förmedlar i denna diskussion om desinformation, där svansföringen om källkritik är förhållandevis hög.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Fördelen med dem, är att de länkar till sina källor, så jag kan gå direkt till källan och läsa där.Unikt namn skrev:
Min poäng är att ett urval av källor kan presenteras i ett syfte att påverka mottagaren i en riktning.13th Marine skrev:
Därför är det intressant att veta vem/vad avsändaren är, och vad de egentliga drivkrafterna är.
Vem gör urvalet så att säga?
Det var inte jag som påstod att jag visste mer än andra.pacman42 skrev:
Elpriset är ofta lågt när det blåser - sant, detta påverkar lönsamheten för vindkraftverken.
Det finns många outnyttjade tillstånd för att bygga vindkraft i Sverige - sant, dvs det är inte myndigheterna som sätter stopp i praktiken
Renar undviker områden med vindkraftverk - sant
Eller vad tänkte du på?
Men ok - bara som exempel: Vindkraften stod för den större delen av elproduktion i december - sant.
Var renar väljer nog att beta kanske beror på var det finns - sant?.
Försvaret är väl vad jag vet en "myndighet". De har stoppat utbyggnad till havs så de har stoppat den i "praktiken" - dvs sant.
Redigerat:
Och därmed är det ju bevisat att det diagram som @maria01 kom dragandes med är totalt nonsens och fake.Unikt namn skrev:
Inte nog med att det är desinformation, det är även otroligt dålig och korkad desinformation som är så lätt att visa att den är falsk.
På sätt och vis den bästa, när den så uppenbart är felaktig.
Kan det inte vara så att de klumpat ihop ”electricity”. Så att det representerar el och nätkostnader i snitt?Mikael_L skrev:
Är väl rätt vanligt i andra länder.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Mycket bra fråga som alla bör ställa sig när man läser information på nätet.Unikt namn skrev:
Jag brukar kolla på "om oss" till en början med, sen kan man kolla vidare om man vill det.
https://kallkritikbyran.se/om-oss/
Ojoj.S Snikholt skrev:
Du vill alltså tro på desinformationen ...
Och försöker förtvivlat försvara den på något sätt.
Broder jag är ledsen, det är inget bra val.
Be istället den som claimar felaktigheter att förklara sig, än att lägga egen möda på att försöka förklara det som inte går att förklara.
Räknade mitt eget pris och Jan-jun -25 summerades till 2.01 sek per kwh på sista raden. Rätt långt från 50 öre.Mikael_L skrev: