17 432 läst ·
749 svar
17k läst
749 svar
Wind Europe: Vanligt med desinformation om vindkraft
Men du har inte deltagit i några protester/opinionsyttringar mot dem? Varför inte då om nu microplaster ifrån glasfiber är så farligt?M maria01 skrev:
Huvudorsaken till att jag inte tycker att storskalig vindkraft är bra;L LaT skrev:Ja du är anti vindkraft bla pga avfallet ifrån vingarna som inte går att ta hand om, men har tydligen inget problem med de 1000-tals fritidsbåtar i glasfiber bara i Sverige som funnits i +60 år och där man tydligen inte heller kan ta hand om avfallet?
Kanske lite grann att sila mygg & svälja kameler?
-Instabilt elsystem, små generatorer som inte ger någon svāngmassa för stabil frekvens.
-Låg reaktiv effekt för små generator som ger lägre effektöverföring för långväga elöverföring.
- Med stor andel väderberoende elkraft behövs snabbstartande kraft för när det inte blåser, t.ex gasturbinkraft.
- Fördärvad natur då det behövs vägar för byggandet och underhåll, samt gräva ned elledningar.
- Dåligt för människor och djur i form av vibrationer och blinkande ljud, bor man nära så hörs swisha det från rotorbladen.
- Personliga tragedier i form av drastiska fastighetsprisfall nära vindkraft, dvs ingen vill bo nära dom.
-Mikroplaster och olja i naturen som djuren får i sig.
-Kan vara farligt att gå nära vindkraftverk speciellt på vintern då bladen kan få isbildning vilket kan orsaka hög obalans så att vingar bryts av.
- Flertalet vindkraftverksanläggningar gâr med förlust, til sistär det skattebetalarna som står för notan.
När jag skriver små generatorer för vindkraftverk jämför jag generatorerna i vatten och kärnkraftverk.
De små vindkraftverken som byggdes först 25-40 meter orsakar givetvis mycket mindre problem, dom byggdes innan vindkraften blev storskalig.
Men vindkraftverk på 200-300 meter orsakar mera problem samt att livslängden på dessa är kortare.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Har du besökt en reglerad älv i Norrland någon gång?N N-B Magnus skrev:
Du är välkommen att besöka mitt enkla hem. Tyvärr stör inte vindkraftverken på det sätt du hoppas. Djurlivet är också rikt, vad jag kan se. Landsvägen som passerar i närheten av vindkraftverken dödar sannolikt fler djur än vindsnurrorna gör.N N-B Magnus skrev:
Ge ett, gärna två exempel!N N-B Magnus skrev:
Får jag be om någon slags belägg för dessa påståenden? Om du inte vill belägga det du skrivit kan du åtminstone fundera över vad det finns i hydraulsystemen för de oräkneliga skogsmaskiner som arbetar i landets så kallade natur, och hur mycket som läcker ut årligen.N N-B Magnus skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
Ja, nu behöver ju glasfiber i vingar till vindkraftverk och glasfiber i båtar inte alls med nödvändighet ge upphov till samma sorters problem.L LaT skrev:
Jag har inte slagit upp det, och tänker inte göra det heller, men det bör man göra innan man klumpar ihop dem på det viset.
Material från vingarna hamnar i naturen, det vore val konstigt om inte vingarna sakta slits.SågspånPappspikEternit skrev:
Har du besökt en reglerad älv i Norrland någon gång?
Du är välkommen att besöka mitt enkla hem. Tyvärr stör inte vindkraftverken på det sätt du hoppas. Djurlivet är också rikt, vad jag kan se. Landsvägen som passerar i närheten av vindkraftverken dödar sannolikt fler djur än vindsnurrorna gör.
Ge ett, gärna två exempel!
Får jag be om någon slags belägg för dessa påståenden? Om du inte vill belägga det du skrivit kan du åtminstone fundera över vad det finns i hydraulsystemen för de oräkneliga skogsmaskiner som arbetar i landets så kallade natur, och hur mycket som läcker ut årligen.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Jag har sett intervjuer med fastighetsmäklare som som räknar typ 2 km från vindkraftverk fastighetspriset sjunker så mycket, och närmare sjunker mera, inget konstigt med det. Sedan beror det också på om höjden är 200 m eller 25 m.N N-B Magnus skrev:
Som jag skrev tidigare så fick kossorna på Jylland i sig mikroplaster då dom betade nära vindkraftverk, enligt undersökning som gjordes.SågspånPappspikEternit skrev:
För övrigt är det ren logik att bladen slits med väder och vind.
Var har du för bevis att bladen inte slits någonting?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Jag tar det som ett nej på min senaste fråga.N N-B Magnus skrev:
Du fortsätter skriva samma sak som motbevisas, dvs du sprider desinformation...
Det är naturligtvis inte desinformation, bladen slits eftersom materialet i bladen åldras och de påverkas av väder och vind, material hamnar därmed på marken, gräsätande djur får i sig material från bladen. Helt naturligt kretslopp.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Då tar vi länken igen:
https://kallkritikbyran.se/sa-sprids-fel-om-vindkraft-pfas-och-180-danska-kor/
Det var alltså PFAS från havet som blåst upp på gräset...
https://kallkritikbyran.se/sa-sprids-fel-om-vindkraft-pfas-och-180-danska-kor/
Det var alltså PFAS från havet som blåst upp på gräset...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Ska vi ta bilden på hur mycket plast vindkraftverk sprider i relation till annat, en gång till?