28 439 läst ·
118 svar
28k läst
118 svar
Vvs-faktura utan specad materialkostnad, vägrar speca
Ytterligare ett skäl att använda Hantverkaravtalet för arbeten på löpande räkning:
"Material, varor, hjälpmedel och övriga kostnader debiteras med redovisad själv-
kostnad med tillägg för entreprenörarvode om XX %. Moms tillkommer."
Hantverkaren ska alltså redovisa vad han faktiskt har betalt för materialet och på så vis kan man försöka komma runt myglet med grossistprislistorna.
"Material, varor, hjälpmedel och övriga kostnader debiteras med redovisad själv-
kostnad med tillägg för entreprenörarvode om XX %. Moms tillkommer."
Hantverkaren ska alltså redovisa vad han faktiskt har betalt för materialet och på så vis kan man försöka komma runt myglet med grossistprislistorna.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Fast där tillämpar tydligen många VVS o Elfirmor en form av internköp. De har ett materialbolag som köper in varorna. Sedan säljer de till sitt eget installationsbolag med 100 - 1000% påslag. Och kan redovisa ett högt pris till kunden.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Så gör grossisterna också med sina "lojalitetsbonusar".hempularen skrev:
Liknande när man får återbäring från mataffären om man handlat för en viss summa. Det går aldrig att koppla till en specifik vara och då kan man visa upp "inköpspriset" för kund.
Rent bedrägeri mao.
ja det är väl därför man gör allt man kan själv för o slippa mygel o skit..Exakt samma visa med bilar,,,,tex topplockspackning byte hos verkstad 4854985485094:- ,,, kostnad för packningar och byta själva ca 1000:-
Fast, vad har egentligen kund med hantverkarens inköpspriser att göra?
Huvudsaken är väl att denne vet ad sakerna kostar? om man sen utgår från Ahlsells prislista eller nån annan dito spelar ju egentligen ingen roll.
Problemet uppkommer ju när kunden ska ha gjort jobbet och inte intresserar sig ett dugg vad det kostar annat än möjligtvis timpriset och sedan jämför med nätbutkerna eller tyskland tex, i efterhand !!
Väldigt förvånande att man inte har nån självbevarelsedrift att ta reda på förutsättningarna INNAN man påbörjar arbetet....
Huvudsaken är väl att denne vet ad sakerna kostar? om man sen utgår från Ahlsells prislista eller nån annan dito spelar ju egentligen ingen roll.
Problemet uppkommer ju när kunden ska ha gjort jobbet och inte intresserar sig ett dugg vad det kostar annat än möjligtvis timpriset och sedan jämför med nätbutkerna eller tyskland tex, i efterhand !!
Väldigt förvånande att man inte har nån självbevarelsedrift att ta reda på förutsättningarna INNAN man påbörjar arbetet....
Om jag som kund har avtalat med hantverkaren att jag ska betala hantverkarens inköpspris då har jag ju med det att göra. Och anledningen till att jag vill ha ett sånt avtal är att jag vill betala rimliga materialpriser istället för de som finns i grossistprislistorna.
Jag säger inte att hantverkare inte har rätt att debitera vad de vill. Jag säger bara att jag skulle vilja beställa jobb på löpande räkning utan att betala fantasipriser för materialet, hur ska jag åstadkomma det? Att begära in fastpris för mindre jobb är otroligt ineffektivt både för kund och hantverkare så det ser jag inte som ett alternativ.
Jag har inte tillgång till Ahlsells prislista men säg att jag skulle få tillgång till den via den hantverkare jag vill anlita, hur hjälper det mig i praktiken?
Jag säger inte att hantverkare inte har rätt att debitera vad de vill. Jag säger bara att jag skulle vilja beställa jobb på löpande räkning utan att betala fantasipriser för materialet, hur ska jag åstadkomma det? Att begära in fastpris för mindre jobb är otroligt ineffektivt både för kund och hantverkare så det ser jag inte som ett alternativ.
Jag har inte tillgång till Ahlsells prislista men säg att jag skulle få tillgång till den via den hantverkare jag vill anlita, hur hjälper det mig i praktiken?
Absolut, och då ska hantverkaren visa sina inköpskvitton och utgå ifrån dom.andeol skrev:
konspirationsteorier som kickback bjudresor osv. får du nog helt sonika skita i, alternativt ägna dig åt att gräva fram det och kräva hantisen på det. MEN även här så borde man av självbevarelsedrift redan innan ta reda på vilka inköpspriser som gäller annars vet man ju likt förbannat inte var man hamnar.
Det är mycket man vill här i världen......andeol skrev:
Varför skulle det vara ineffektivt?? Torde inte vara nån jätteresa att ta fram ett pris även på mindre jobb då hantverkaren troligtvis ändå ska träffa dig på plats och se jobbet.andeol skrev:Jag säger inte att hantverkare inte har rätt att debitera vad de vill. Jag säger bara att jag skulle vilja beställa jobb på löpande räkning utan att betala fantasipriser för materialet, hur ska jag åstadkomma det? Att begära in fastpris för mindre jobb är otroligt ineffektivt både för kund och hantverkare så det ser jag inte som ett alternativ.
Det kan inte vara så att du inte VILL ha det på fast pris då det kanske blir nån krona dyrare??
Det hjälper dig på så sätt att du kan räkna ut vad det kommer kosta.andeol skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Att få tillgång till gossist prislistan hjälkper nog föga. Den innehåller ju fantasipriser. Och OK, om du vet att hantverkaren har ex. 50% rabatt på den så kan du iofs räkna ut vad priset till dig skall bli. Men ofta har firmorna olika rabattsatser på olika varugrupper. Samma firma kan ha 25% rabatt på vissa saker, men 90% eller mer på andra varor.
Sen är det inte säkert att hantverkarens priser hos grossen är så jättebra. Ett stort företag har lättare att få riktigt bra priser men den lille hantverkaren får inte lika bra rabatter. Men ibland så betalar hantverkaren med sina rabatter samma pris eller kanske lite mer än vad man kan hitta på nätet... Blandare är en sådan sak som ofta är billigare att köpa på nätet en hantverkaren betalar hos sin grosse... Om han då lägger på 20% på sitt pris så tycker alla att det är jätte dyrt. eftersom det är billigare på nätet... Då är det inte lätt alltid å vara hantverkare....
Man har inte tid att åka runt överallt å jaga priser. Man åker till den grossen man är van vid, de brukar ha det mesta. Att jaga runt som vi har möjlighet att göra fungerar inte som hantverkare.... eller jo, men då får kunden ändå betala....
Sen skulle jag nog om jag vore röris, beställa några blandare, det kostar inte mycket pengar och går inte ut ur datum.... Samt att de inte borde behöva bli någon hyllvärmare, men det beror förstås på vad man jobbar emot...
Man har inte tid att åka runt överallt å jaga priser. Man åker till den grossen man är van vid, de brukar ha det mesta. Att jaga runt som vi har möjlighet att göra fungerar inte som hantverkare.... eller jo, men då får kunden ändå betala....
Sen skulle jag nog om jag vore röris, beställa några blandare, det kostar inte mycket pengar och går inte ut ur datum.... Samt att de inte borde behöva bli någon hyllvärmare, men det beror förstås på vad man jobbar emot...
Rabatt hit och rabatt dit.... huvudsaken är att DU vet vad du kommer få betala. resten kan man ju (förlåt uttrycket) skita i....hempularen skrev:Att få tillgång till gossist prislistan hjälkper nog föga. Den innehåller ju fantasipriser. Och OK, om du vet att hantverkaren har ex. 50% rabatt på den så kan du iofs räkna ut vad priset till dig skall bli. Men ofta har firmorna olika rabattsatser på olika varugrupper. Samma firma kan ha 25% rabatt på vissa saker, men 90% eller mer på andra varor.
pappskallen skrev:
Det låter självklart och enkelt, men hur löser man det rent praktiskt? Ber man hantverkaren i förväg lämna en prislista på material som kan komma att användas vid jobbet? Eller ber man om grossistens prislista och hantverkarens påslag eller rabatt på priset? Som hempularen påpekar så kanske påslaget/rabatten inte är samma för alla artiklar så då blir det knepigt. Och samma gäller ju där att om inte hantverkaren gör en lista på vilka artiklar som kommer att användas är prislistan inte till någon hjälp.pappskallen skrev:
För min egen del skulle det vara ett bra upplägg om hantverkaren innan gav mig en lista på det material som kommer att användas med priser så jag kan avgöra om jag tycker det är skäligt eller inte, men jag gissar att många hantverkare inte tycker att det är en lika bra lösning.
Redigerat:
Och om du tycker att vissa prylar har ett oskäligt pris, hur skulle du agera då?mr_bygg skrev:
Köpa själv och låta hantverkaren installera?
Kan tänka mig att bara ett fåtal skulle acceptera detta.
Dom drar nog hellre vidare till en kund som accepterar deras prislista.
I en lågkonjunktur är kunden kung och i en högkonjunktur så är det nog så att hantverkaren har övertaget. :eek:
Tycker jag att hantverkare har oskäliga priser så blir det inget jobb, svårare än så är det inte. Är det så att jag tjänar en hel del på att köpa vissa artiklar själv och hantverkaren accepterar det upplägget så är det inget problem. Min erfarenhet är att det ofta inte blir något gnäll, men det handlar nog mycket om vilken hantverkare man har att göra med.roland53 skrev:Och om du tycker att vissa prylar har ett oskäligt pris, hur skulle du agera då?
Köpa själv och låta hantverkaren installera?
Kan tänka mig att bara ett fåtal skulle acceptera detta.
Dom drar nog hellre vidare till en kund som accepterar deras prislista.
I en lågkonjunktur är kunden kung och i en högkonjunktur så är det nog så att hantverkaren har övertaget. :eek:
Det är bara att gratulera om du får det att fungera.mr_bygg skrev:Tycker jag att hantverkare har oskäliga priser så blir det inget jobb, svårare än så är det inte. Är det så att jag tjänar en hel del på att köpa vissa artiklar själv och hantverkaren accepterar det upplägget så är det inget problem. Min erfarenhet är att det ofta inte blir något gnäll, men det handlar nog mycket om vilken hantverkare man har att göra med.
Ofta så har man ju inte tid att invänta rätt konjunktur, i projekt där mer än en hantverkare är involverad så kan det vara svårt och även när det gäller mer eller mindre akuta servicejobb.
Vill nog påstå att i de flesta fallen blir man tvingad att betala mer än man tänkt sig. :eek:
Håller helt med. Och just problemet att veta vad det kostar innan har gjort att man mer än en gång fått en mindre trevlig överraskning när fakturan kommit men då är det redan försent. Får villigt erkänna att det är den absolut största anledningen (tillsammans med dåliga erfarenheter på kvaliteten på utförda jobb) som gör att jag tyvärr drar mig in det längsta med att anlita en hantverkare och gör så mycket som möjligt själv.roland53 skrev:Det är bara att gratulera om du får det att fungera.
Ofta så har man ju inte tid att invänta rätt konjunktur, i projekt där mer än en hantverkare är involverad så kan det vara svårt och även när det gäller mer eller mindre akuta servicejobb.
Vill nog påstå att i de flesta fallen blir man tvingad att betala mer än man tänkt sig. :eek: