28 439 läst ·
118 svar
28k läst
118 svar
Vvs-faktura utan specad materialkostnad, vägrar speca
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad är problemet med att fakturan dröjer?
Vi har en "vägförening" där det behöver plogas ibland när det snöat mycket.
Fakturorna på utförd snöröjning kommer "då och då" för att uttrycka sig milt.
En gång tog det två år innan fakturan kom, och då först efter påstötning.
Men vad är problemet med detta?
Vi har en "vägförening" där det behöver plogas ibland när det snöat mycket.
Fakturorna på utförd snöröjning kommer "då och då" för att uttrycka sig milt.
En gång tog det två år innan fakturan kom, och då först efter påstötning.
Men vad är problemet med detta?
Normalt eller inte, du har enligt konsumentköplagen tre (3) år på dig att fakturera så då får man väl anta att allt inom den tiden är normalt.andeol skrev:
Köparen lider väl knappast av det utan tjänar bara på det.
Jag håller inte med, bara för att det inte strider mot lagen att skicka fakturan tre år efter utfört arbete så tycker jag inte det är normalt att göra så.
Efter tre år kommer varken hantverkaren eller kunden komma ihåg vad som gjordes eller vad man kom överens om, det är upplagt för missförstånd. För mig är det svårt att planera min ekonomi och merjobb att hålla reda vad som ska faktureras och inte om jag under en period av upp till tre år inte vet vilka hantverkarutgifter jag har haft. Om jag förväntar mig en faktura men det dröjer innan den kommer så vet jag inte om det beror på att den försvunnit i posten eller om den inte skickats. Om jag vill försäkra mig om att undvika förseningsavgifter och inkassokrav, eller att hantverkaren blir förbannad för att han inte fått betalt måste jag i praktiken ringa hantverkaren varje månad och fråga om han skickat fakturan eller ej, men det orkar jag ju inte. Om det tex är en vägförening så kommer kostnader och utgifter hamna på olika år och kanske flera års utgifter på ett år.
Det jag vill säga är helt enkelt att jag tycker inte att bara för att jag inte drabbas ekonomiskt av att fakturan kommer sent så ska jag vara tacksam för att den är sen. Och bara för att hantverkaren har rätt att vänta i tre år med att skicka fakturan så betyder inte det att jag inte kan tycka att det är oproffsigt att inte skicka faktura inom rimlig tid.
Efter tre år kommer varken hantverkaren eller kunden komma ihåg vad som gjordes eller vad man kom överens om, det är upplagt för missförstånd. För mig är det svårt att planera min ekonomi och merjobb att hålla reda vad som ska faktureras och inte om jag under en period av upp till tre år inte vet vilka hantverkarutgifter jag har haft. Om jag förväntar mig en faktura men det dröjer innan den kommer så vet jag inte om det beror på att den försvunnit i posten eller om den inte skickats. Om jag vill försäkra mig om att undvika förseningsavgifter och inkassokrav, eller att hantverkaren blir förbannad för att han inte fått betalt måste jag i praktiken ringa hantverkaren varje månad och fråga om han skickat fakturan eller ej, men det orkar jag ju inte. Om det tex är en vägförening så kommer kostnader och utgifter hamna på olika år och kanske flera års utgifter på ett år.
Det jag vill säga är helt enkelt att jag tycker inte att bara för att jag inte drabbas ekonomiskt av att fakturan kommer sent så ska jag vara tacksam för att den är sen. Och bara för att hantverkaren har rätt att vänta i tre år med att skicka fakturan så betyder inte det att jag inte kan tycka att det är oproffsigt att inte skicka faktura inom rimlig tid.
Och jag tycker att oavsett när fakturan kommer så ska man ha så pass koll på sina affärer att den inte kommer som någon överraskning. För köper man något ska man ju normalt betala.
Sedan kan jag hålla med om att det är bättre för alla parter om fakturan kommer så fort jobbet är klart, men som tidigare skrivits så är det ju bara säljaren som förlorar på sena fakturor.
Sedan kan jag hålla med om att det är bättre för alla parter om fakturan kommer så fort jobbet är klart, men som tidigare skrivits så är det ju bara säljaren som förlorar på sena fakturor.
Ja min poäng är bara att det är enklare för mig att hålla koll på vad jag ska betala i 30 dagar än att hålla koll på vad jag ska betala i 3 år.elmont skrev:
Det är alltså bättre för alla parter om fakturan kommer snart, men det är inte sämre för köparen om den kommer sent? Nu får du bestämma digelmont skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad är meningen med dessa hårklyverier?andeol skrev:
Många egenföretagare jobbar på och servar oss andra med sina tjänster,
och har knappt tid att sköta hemarbetet.
Att sköta kontoret och skicka fakturor kommer nog helt enkelt i andra hand.
Var glada att det inte är tvärt om i stället!
Tja... som köpare så borde jag teoretiskt kunna "tjäna" pengar om fakturan dröjer. Om jag sätter in det beräknade beloppet på ett konto med ränta.(Nu behöver vi inte diskutera ordvalet "tjäna"
) Säljaren däremot måste ligga ute med pengar.
Sen att vi alla gärna får en faktura snabbt är en annan sak...
Sen att vi alla gärna får en faktura snabbt är en annan sak...
Verkar vara en smaksak det där..tror att jag ska utforma ett eget kontrakt som båda skriver på innan arbete så då har jag ett juridiskt avtal som dom måste hålla sig inom.Men tex fick vi syllen lappad förra veckan fakturan kom dan efter o jag tyckte den var ok o ett par dar senare var pengarna hos han...klart färdigt.. asbra
Då får du nog påtala det innan du ber någon lämna en offert, för egenhändigt hopskrivna avtal är nog ingen intresserad av, då det förmodligen enbart ställs krav på utföraren som den gärna undviker. Det finns färdiga avtalsmallar, om du vill säkra att du får det som du vill.
finns det färdiga malla där det står tex,,fakturan måste komma inom 2 år (haha 2 ÅR!) och att hen måste speca materialkostnader ... förbluffande när man tänker efter egentligen att man inte ens behöver speca med kvitto..
Kanske skulle bli hantverkare och jobba lite och handla mycket material bara...
Kanske skulle bli hantverkare och jobba lite och handla mycket material bara...
Du upphandlade en tjänst hur gjorde du det och vad ställde du för villkor.
Angående betalning så finns det reglerat i lagtext så det är inget problem för företaget, men tydligen gillar inte du det. Men rent generellt så gäller om inte annat överenskommits, så skall betalning ske på uppmaning av den som skall ha betalt och det finns även en sista datum ( lag ) för när en näringsidkare kan kräva betalning. Så vad du vill är något du måste avtala om själv, och det är upp till näringsidkaren om han vill anta ditt kontrakt eller så avstår han hela arbetet och du får leta vidare.
Angående betalning så finns det reglerat i lagtext så det är inget problem för företaget, men tydligen gillar inte du det. Men rent generellt så gäller om inte annat överenskommits, så skall betalning ske på uppmaning av den som skall ha betalt och det finns även en sista datum ( lag ) för när en näringsidkare kan kräva betalning. Så vad du vill är något du måste avtala om själv, och det är upp till näringsidkaren om han vill anta ditt kontrakt eller så avstår han hela arbetet och du får leta vidare.
Enligt Konsumenttjänstlagen är din röris tvungen att specificera fakturan:
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
http://www.vvsochbad.se/Vaermesyste...ntral-C-56-N-UCS-med-antenn-radio-371048.html
Den reglercentralen kostar ca 4500 kr på Ahlsell. Jag får ca 55% rabatt på den då jag har konto där. En rörmokare kan alltså köpa den för ca 2200 och sedan fakturera kunden 4500 för den o säga "kostar 4500 hos uponor". Så går det till o för kunden ser det ut som han betalar vad det kostar. Marknadspriset ä dock 2200 för samma del
Ahlsell tjänar som får sälja. Rörmokaren tjänar på mellanskillnaden. Kunden blir l...d så även om rörisen skulle speca fakturan skulle kunden stå där med lång näsa. Var vaksamma när rörisen handlar på Ahlsell o sen skickar fakturan o kolla marknadspriserna på nätet
Den reglercentralen kostar ca 4500 kr på Ahlsell. Jag får ca 55% rabatt på den då jag har konto där. En rörmokare kan alltså köpa den för ca 2200 och sedan fakturera kunden 4500 för den o säga "kostar 4500 hos uponor". Så går det till o för kunden ser det ut som han betalar vad det kostar. Marknadspriset ä dock 2200 för samma del
Ahlsell tjänar som får sälja. Rörmokaren tjänar på mellanskillnaden. Kunden blir l...d så även om rörisen skulle speca fakturan skulle kunden stå där med lång näsa. Var vaksamma när rörisen handlar på Ahlsell o sen skickar fakturan o kolla marknadspriserna på nätet