18 304 läst ·
232 svar
18k läst
232 svar
Vintageförstärkare med rund jordad kontakt
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Var det verkligen ett så stort problem? Så vanligt var ju inte jordade uttag på den tiden.C cpalm skrev:Säkert. Vad jag menar är att om det funnits något enkelt/billigt sätt att få den att uppfylla klass II när de ändå är inne och rotar i apparaterna, så hade de säkert också gjort det. Redan på 70-talet borde importören upplevt det som mindre optimalt att apparaten inte kan anslutas till jordade uttag. I synnerhet när det handlar om ett premiummärke.
Och det är rätt mycket mer jobb att isolera nätspänningen än bara byta apparatsladd.
Så sant.C cpalm skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det var nog rätt vanligt med fusk även på 70 talet. Jag arbetade extra som TV reparatör under gymnsietiden på 70 talet. Kommer fortfarande ihåg en stereo anläggning med skivspelare som såldes i stora mängder av butikskedjan som verkstaden hörde till. När den första kom in på reparation reagerade chefen över obefintligt isolationsavstånd mellan anslutningar till transformatorn och chassi. Och konstaterade att apparaten saknade S- märkning. Ringer till leverantören som säger , vi har självhäftande S märke på rulle, vi kan skicka över en rulle. "Men ÄR den s-märkt?" får inget svar, men upprepat att ni kan ju själva sätta på S- märke.
Det var en stor leverantör, tänk Philips, men en annan liknande. Och trots att vi slog larm till butiksledningen fortsatte försäljningen.
Det var en stor leverantör, tänk Philips, men en annan liknande. Och trots att vi slog larm till butiksledningen fortsatte försäljningen.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Påminner om en av mina förra arbetsplatser, vi frågade en leverantör om de kunde se till att produkten var CE-märkt, vi litade inte riktigt på svaret "Yes, we can put CE mark on it".
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Och om vi tittar på bilderna, här i tråden så tror jag att det är svårt/omöjligt att göra dem dubbelisolerade. Du har transformator som troligen inte klarar kravet, och den sitter skruvad i chassit. Och det räcker troligen inte med att isolera fästen mot chassit, du skall även klara ett isolationsavstånd på minst 4 mm (vissa utrustningar har kravet 8mm, inte klar över skillnaden). Alla de enkelisolerade trådarna som ligger mot chassit kan man troligen fixa iom man trär på en slang, men resten... Även nätströmbrytaren klarar troligen inte kravet.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jo, men på den tiden när det var S-märkning som gällde, så skulle ju faktiskt apparaten vara testad av Semko för att få vara S-märkt. CE märke kräver ingen testning, bara att tillverkaren/importören "lovar" att appraten uppfyller kraven.13th Marine skrev:
Nej....13th Marine skrev:
Men du uppfyller samma isolering och funktion som apparaten har just nu, se inlägg 39 så ser du att enda skillnaden är formen på kontakten, ingen skillnad på funktion.
Sen om det uppfyller dina regler? Vet ej men är lite pragmatiskt lagd och hade bytt utan att blinka.
Vill man vara lite mer noggrann så kanske bytt sladd till en jordad och anslutit chassit till jord...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Originalkontakten passar bara i ojordade uttag, det är en feature.K Kontoristen7 skrev:Nej....
Men du uppfyller samma isolering och funktion som apparaten har just nu, se inlägg 39 så ser du att enda skillnaden är formen på kontakten, ingen skillnad på funktion.
Sen om det uppfyller dina regler? Vet ej men är lite pragmatiskt lagd och hade bytt utan att blinka.
Vill man vara lite mer noggrann så kanske bytt sladd till en jordad och anslutit chassit till jord...
Den förlitar sig på att rummet i sig agerar en andra isolationsbarriär, vilket är något vi senare insåg var en ganska dålig idé.
Normalt sett har vi dubbla isolationsbarriärer för att uppnå ett skydd mot strömgenomföring, din lösning innebär att förstärkaren bara har en skyddsbarriär.
Att jorda chassit skulle vara en lösning, men eftersom chassit används som noll/jordpunkt för elektroniken internt så riskerar du att skapa jordloopar istället.
NEJ, otillåtet av samma anledning som adapter, se inlägg 11,K Kontoristen7 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...e-med-rund-jordad-kontakt.558383/post-6344942
När vi ändå är inne på Vintage prylar så kan jag tipsa om den här kanalen på Youtube. Han fixar tamefan allt och har humor !
https://www.youtube.com/@MendItMark/videos
Min dröm att ha en sån verkstad i källaren ! När man jobbade på Televerket Radio hade man tillgång till allt och lagade en hel del förstärkare , kassettspelare etc. på kvällarna efter jobbet.
Kanske han rentav har gett sig på nån HK, har inte ögnat igenom alla hans videos. Kan även vara lärorikt för den okunnige när det gäller felsökning.
https://www.youtube.com/@MendItMark/videos
Min dröm att ha en sån verkstad i källaren ! När man jobbade på Televerket Radio hade man tillgång till allt och lagade en hel del förstärkare , kassettspelare etc. på kvällarna efter jobbet.
Kanske han rentav har gett sig på nån HK, har inte ögnat igenom alla hans videos. Kan även vara lärorikt för den okunnige när det gäller felsökning.
Inte så utbrett problem kanske då majoriteten av bostäderna hade ojordade uttag.13th Marine skrev:
Men i en miljö med jordade uttag var det ju även då en "showstopper". Finns inget vettigt sätt runt det utan att göra en fuling. Har själv några skarvsladdar från jordat till ojordat i gömmorna, fanns väl i princip i varenda hem på den tiden 😀
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Denna tråd påpminner mig om en bekant som på 70-talet hembyggde en klass A förstärkare. En sådan har ohygligt dålig verkningsgrad, det blir väldigt mycket värme för att få ut lite ljud. Slutsteget drevs av +/- 60V. och för att klara kylningen av transistorerna skippade han isolationsbrickorna mellan transistor och kylfläns och isolerade istället flänsarna från chassit. Och för att klara kylningen så satt flänsarna helt öppet på var sin sida. Och apparaten var väldigt tung så han monterade lyftahndtag i kylfläsarna. Det var bara att det var -60V på den vänstra flänsen och +60V på den högra. Så det blir rätt obehagligt om man lyfter i handtagen när förstärkaren är igång...